زمامداری ترامپ؛ حکایت «گردکان و گنبد»

دونالد ترامپ با هر بهانه‌ای مهاجران را رودرروی هواداران خود قرار می‌دهد

در سپتامبر ۲۰۱۷ زمانی‌که در مرزهای مکزیک کودکان شیرخوار زندانی از پدر و مادر خود جدا می‌شدند و کلیلومترها دورتر به زندان‌های دیگر انتقال می‌یافتند، «جاشوا استرن»، از مقامات ارشد اداره مهاجرت، به این دستور اعتراض کرد و فورا رئیس او دستور اخراجش را داد - Luis Gonzalez / Reuters

بی‌شک همه فرهیختگان فرهنگ و ادبیات فارسی با نام و دو اثر جاودانی سعدی، گلستان و بوستان،  آشنائی کامل دارند و حتما در مواردی نیز از کلام، شعر و یا گفتار شیرین او در مکالمات و ارتباطات روزانه با افراد مختلف استفاده می‌کنند.

اما چرا ستون این هفته را با نام استاد سخن و شاعر قرن ۱۳ شروع می‌کنم؟ چون مصرع معروف اخلاقی "تربیت نااهل را چون گردکان بر گنبد است" از بوستان سعدی، نه تنها در برخی موارد شامل ما ایرانیان است، بلکه حتا شامل اشخاص سرشناس  و یا مقامات دولتی کشورهای مختلف نیز می‌شود. از نصایح ظاهری و فریبنده سیاستمداران ایرانی صحبتی نمی‌کنم زیرا انتظاری جز دروغ و فریب از آنها نیست.

صحبت از رئیس جمهور آمریکا، آقای دونالد ترامپ، سخنگوی بزرگت‌رین و قدرتمندترین کشور دنیاست، کشوری که در دو قرن گذشته پیشرو برنامه‌های موفق جهانی و الگوی دیگران شده بود. امروز ۱۳۳۲ روز است که رئیس جمهور زمام حکومت در آمریکا را به دست گرفته، و در این مدت همیشه به‌نوعی جنجال‌برانگیز یا در گیر شده یا خود را درگیر کرده، و به نظر می‌رسد هرگز تجربه‌ای در این مدت برای حکومت در این سرزمین بزرگ و یا حتی حکومت در جهان نیاموخته‌است. به قول "باراک اوباما" رئیس جمهور پیشین آمریکا، ترامپ هنوز رشد کافی برای مقام ریاست جمهوری به دست نیاورده‌است. بیان مطالبی که عدم صحت آنها به‌راحتی ثابت شده و یا می‌شود درس عبرتی برایش نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پنهان‌کاری و افشای اعمال یا مطالب دروغ خود را بی‌درنگ به گردن دیگران می‌اندازد و خود مسئولیتی را نمی‌پذیرد. ورود مسلمانان را به آمریکا ممنوع می‌کند و در نهایت تقصیر آن‌را به‌ گردن دیگران می‌اندازد. از آشوب‌های اجتماعی حمایت می‌کند و گناه آنها را به گردن مخالفان خود می‌اندازد.

یا چیزی می‌گوید و بی‌درنگ آن را انکار می‌کند. بخش عظیمی از صدمات این‌گونه رفتارها همیشه شامل طبقه مهاجر شده‌است. در ۱۳۳۲ روز گذشته، مهاجران عمدتا زحمتکش آمریکا را باعث نابسامانی‌ها خوانده و با استفاده از هر بهانه‌ای (از جمله ویروس کرونا، افزایش جنایت، افزایش بیکاری) این طبقه را به عنوان عناصر نا مطلوب جامعه در مقابل طرفداران خود قرار می‌دهد.

به پیروی از دستور اجرائی دونالد ترامپ تا آخر سال جاری میلادی هیچ‌گونه ویزای مهاجرتی، به‌خصوص برای ایرانیان، صادر نخواهد شد. اما آنچه نمی‌دانستیم دستور پنهانی دولت او، با اطلاع و رضایت خودش، برای عدم رسیدگی به میلیون‌ها پرونده مهاجرتی بود که سرانجام به آن اذعان کرد. حدود سه میلیون پرونده ملحق شدن افراد خانواده پناهجویان در آمریکا بیش از سه سال است پنهانی معلق مانده و هیچ مقامی مسئولیت آن را نمی‌پذیرد. هرمقامی در مقابل دستورهای غیرقانونی آقای ترامپ ایستادگی کند بی‌درنگ از مقام خود برکنار می‌شود.

در سپتامبر ۲۰۱۷ زمانی‌که در مرزهای مکزیک کودکان شیرخوار زندانی از پدر و مادر خود جدا می‌شدند و کلیلومترها دورتر به زندان‌های دیگر انتقال می‌یافتند، «جاشوا استرن»، از مقامات ارشد اداره مهاجرت، به این دستور اعتراض کرد و فورا رئیس او دستور اخراجش را داد. پس جای شگفتی نیست که همان رئیس امروز نامزد مقام مادام‌العمر قاضی دادگاه فدرال در نیویورک است. امروز مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا از تحریم رئیس دیوان بین‌المللی کیفری خبر داد.

پمپئو به دیگر قضات این مرجع حقوقی جهانی اخطار کرد هر مقامی پرونده جنایات سربازان آمریکایی در جنگ‌های افغانستان و عراق را بپذیرد، خودش و خانواده‌اش از سفر با آمریکا محروم خواهند شد. یا دولت اندونزی، رئیس موقت و دوره ای شورای امنیت سازمان ملل، به دلیل ناکامی پیش نویس لایحه تمدید تحریم‌های خرید اسلحه توسط ایران، مورد تهدید قرار می‌گیرد. مقامات رسمی ارشد  اداره کنترل بیماری‌ها در مقابل مخالفت به نوع برخورد با ویروس کرونا کنار گذاشته می‌شوند و افراد متملق جایگزین آنها می‌شوند. اما با گذشت زمان و بلبشوهای پیاپی، باز هم می‌کوشد «گردکان را بر گنبد» بنشانند.

در این میان، جو بایدن، این پیر سیاست آمریکا، کورسوی امیدی به مردم آمریکا نشان می‌دهد. بایدن گفته بیشتر سیاست‌های دولت ترامپ را کنار خواهد گذاشت و با ملل دیگر بار دیگر دست دوستی و همکاری خواهد داد. بایدن قول داده است اقامت غیرقانونی بیش از ۱۲ میلیون مهاجر غیرمجاز در آمریکا را قانونی خواهد کرد و عدالت و قانون را به آمریکا باز خواهد گرداند.  آیا بعد از ۱۳۳۲ روز دروغ و پنهان‌کاری مردم آمریکا باز هم همان «گردکان» را بر «گنبد» خواهند گذاشت؟ شواهد حاکی است که در صورت شکست دونالد ترامپ در انتخابات دو ماه دیگر، باید منتظر آشوب‌های بیشتری بود، شاید هم خارج کردن اجباری او از کاخ سفید به دست پلیس فدرال. باید منتظر ۳ نوامبر باقی ماند.  

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه