توفان تازه ایرانی‌های توییتر:‌ نسرین ستوده را آزاد کنید

نسرین ستوده در اعتصاب غذا به سر می‌برد

عکس از شبکه های اجتماعی- نسرین ستوده وکیل و فعال حقوق بشر زندانی

نسرین ستوده، وکیل، حقوقدان و فعال حقوق بشر، از روز ۲۱ مرداد، در اعتراض به شرایط ظالمانه زندان و ادامه حبس زندانیان سیاسی دست به اعتصاب غذا زده است.

در پی این اقدام خانم ستوده و به دنبال آن دعوت تعدادی از فعالان مدنی، بسیاری از کاربران فضای مجازی روز شنبه در توییتر توفان به راه انداختند و خواهان آزادی او شدند. برخی از چهره‌های سرشناس و فعالان سیاسی و اجتماعی نیز به این کارزار پیوسته‌اند.

تا به اینجای کار #freenasrin  به یکی از ترندهای اصلی فضای مجازی تبدیل شده و توجه سازمان‌های حقوق بشری را به خود معطوف کرده است.

پیشتر پیام درفشان دیگر وکیل خانم ستوده اعلام کرده بود که او با اتهاماتی نظیر «تبلیغ علیه نظام» و «اهانت به رهبری» در مجموع به ۳۸ سال زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شده است.

چندی پیش همزمان با اعتصاب غذای نسرین ستوده، نیروهای امنیتی فرزند او را نیز دستگیر کردند. اگرچه پس از مدتی وی آزاد شد، به نظر می‌رسد نیروهای امنیتی و قضایی سعی دارند با دستگیری نزدیکان خانم ستوده، فشار بر او را افزایش دهند.

پیشتر چندین نفر از وکلا در نامه‌ای به نسرین ستوده خواهان پایان اعتصاب غذای وی شده بودند. آنها در نامه خود با اشاره به این که اعتصاب غذا آخرین راهکار مبارزه با رفتارهای مستبدانه و فراقانونی فرمانروایان است و درخواست آزادی زندانیان سیاسی و رفع محرومیت سایر زندانیان از حق آزادی مشروط و نیز مرخصی‌های متناسب با شرایط بحرانی فعلی، خواسته‌ای منطقی، انسانی و قانونی است؛ آنها در عین حال از خانم ستوده خواستند اعتصاب غذای خود را بشکند.

اخیرا محمد مقیمی، وکیل نسرین ستوده در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، به تشریح وضعیت خانم ستوده پرداخته و خواهان کمک مجامع بین‌المللی برای آزادی وی شده بود.

نسرین ستوده پیش از آغاز اعتصاب غذای خود در بخشی از نامه اعتراضی خود نوشته بود: «قضات دادگاه انقلاب بی‌پروا و مکررا به متهمان سیاسی اظهار می‌دارند که صرفا برپایه‌ گزارش نهادهای اطلاعاتی و امنیتی حکم صادر می‌کنند و بازجو در بدو دستگیری متهمان پیشاپیش حکم قضایی را به آنان می‌گوید.»

رضا خندان، همسر خانم ستوده، پنج‌شنبه هفته گذشته در شبکه‌های اجتماعی نوشته بود که او دچار نوسان فشار خون و افزایش شدید قند خون شده و در این مدت وزن او به ۴۷ کیلوگرم کاهش یافته است.

بیشتر از