مادر رومینا اشرفی: اعتراض دارم؛ قاتل باید قصاص شود

پدر رومینا تنها به ۹ سال زندان محکوم شد

بر اساس قانون مجازات اسلامی، اگر پدری فرزندش را به قتل برساند، قصاص نمی‌شود و نهایتا در صورت محکومیت، به پرداخت دیه و حبس محکوم می‌شود- عکس از رکنا

رعنا دشتی، مادر رومینا اشرفی نوجوان ۱۳ساله‌ای که خرداد امسال توسط پدرش به قتل رسید، اعلام کرد که همسرش به جرم این قتل تنها به ۹ سال حبس و بهمن خاوری، پسری که رومینا با او ارتباط داشته به دو سال حبس محکوم شده‌اند. او ادامه داد رای دادگاه ترس و وحشت به جان من و خانواده‌ام انداخته و نسبت به آن اعتراض داریم.

خانم دشتی ادامه داد که او خواهان قصاص همسرش است. او گفت که دیگر نمی‌خواهد شوهرش به خانه بازگردد. او در ادامه افزود: «بعد از ۱۵ سال زندگی مشترک، هیچ علاقه و امیدی به ادامه زندگی با همسرم که این بلا را سر ما آورده ، ندارم.» وی همچنین گفت که نگران جان تنها پسر و خانواده‌اش است. خانم دشتی از اینکه خانواده همسرش طی این مدت او را تهدید و آزار کرده‌اند تا حضانت کودک او را بگیرند، شکایت داشت. وی در ادامه با ابراز اینکه آزادی همسرش برای او و فرزندانش خطر جانی دارد، گفت: «اگر همسرش قصاص نشود، باید زندانی یا تبعید شود.»  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس قانون مجازات اسلامی، اگر پدری فرزندش را به قتل برساند، قصاص نمی‌شود و نهایتا در صورت محکومیت، به پرداخت دیه و حبس محکوم می‌شود. بسیاری از فعالان حقوق بشر وجود احکام این‌چنینی را بازدارنده نمی‌دانند. همچنین ناعادلانه بودن قانون حمایت از خانواده باعث شده تا در چنین شرایطی، قانون از سایر اعضای خانواده حمایت نکند. گفته می‌شود پدر رومینا پیش از قتل به جمع‌آوری اطلاعات درباره حداکثر جزای خود در صورت قتل فرزندش اقدام کرده بود.

در هر صورت این حکم با شرایط امروز جامعه مطابقت ندارد و افکار عمومی به شدت با حکم اندک ۹ سال حبس مخالف است.

رومینا اشرفی، دختر نوجوان ۱۳ ساله تالشی متولد ۱۳۸۵ بود که در اول خرداد ماه سال ۹۹ در روستای سفید سنگان لمیر، به دلیل رابطه با بهمن خاوری، توسط پدرش به قتل رسید.

بیشتر از