اخراج مهاجران افغان از ایران احتمال شیوع موج دوم را بیشتر می‌کند

نگرانی‌ها در مورد موج دوم کرونا در افغانستان

در آخرین گزارش از وزارت بهداشت گفته شده که تنها ۱۶ مورد ابتلا به این ویروس در سراسر افغانستان گزارش شده است - WAKIL KOHSAR / AFP

در ایران موج دوم کرونا همچنان با شتاب در حال مبتلا کردن افراد است. با این وضعیت دولت این کشور در حال اخراج مهاجران افغان از ایران است. بر اساس گزارش‌ها مهاجرین افغانستان روزانه به صورت میانگین بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ مهاجر افغان از این کشور به افغانستان اخراج می‌شوند.

این افراد می‌توانند مانند دور اول شیوع ویروس کرونا، موج دوم را نیز به افغانستان وارد کنند و همین مساله باعث شده است تا وزارت بهداشت افغانستان از احتمال صعود دوباره ویروس و آغاز موج دوم در این کشور خبر بدهد. روند شیوع ویروس کرونا در افغانستان به دلیل جنگ و بحران و امکانات پایین دائما به صورت متناوب و در نوسان بوده است.

در حالی که به صورت رسمی دولت افغانستان از مبتلا شدن در حدود ۳۹ هزار افغان به ویروس کرونا خبر می‌دهد، اما یک تحقیق رسمی وزارت بهداشت نشان می‌دهد که به صورت تخمینی در حدود ده میلیون نفر در افغانستان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. افغان‌ها به چندین دلیل میل آن چنانی برای رفتن به آزمایشگاه جهت مشخص شدن وجود یا عدم وجود ویروس ندارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در قدم اول باور‌های اعتقادی مردم آنان را در مقابل ویروس بی‌تفاوت ساخت. هرچند این بی‌تفاوتی می‌توانست برای کشوری مانند افغانستان فاجعه‌بار باشد، اما برعکس شد. با این که دولت افغانستان قرنطینه بیش از دو ماه را در افغانستان اجرایی کرد اما در عمل مردم چندان توجهی به قرنطینه نداشتند. خلاف خواست دولت، روحانیون و ملا‌ها از منابر به عوض تشویق مردم به رعایت قرنطینه، به آنان تلقین می‌کردند که این مرض مال «کافران» است و مسلمان‌ها نمی‌گیرند.

دلیل دیگر بی‌باوری مردم به نظام بهداشت عمومی در افغانستان بود. بیشتر مردم وقتی دچار مرضی حتی خفیف هم می‌شوند سر از کشور‌های همسایه درمی‌آورند. به همین دلیل شهروندان کمتری برای آزمایش ویروس کرونا به آزمایشگاه‌ها رفتند. حتی کسانی که مبتلا به کرونا هم شدند، در صورتی که شدت ابتلا کم بود، لازم نمی‌دیدند که به دکتر بروند. بخش عمده‌ای از مردم افغانستان به ویروس آلوده شدند و حتی بدون قرنطینه دوره مرض را سپری کردند و به زندگی عادی برگشتند.

این‌ها دلایلی بود که مردم در افغانستان با ویروس کرونا با بی‌تفاوتی برخورد کردند. با این حال وزارت بهداشت بر این باور است که احتمال شکل گرفتن موج دوم کرونا در افغانستان وجود دارد. در حال حاضر آمار ابتلا به کرونا به شدت در افغانستان کاهش یافته است. در آخرین گزارش از وزارت بهداشت گفته شده که تنها ۱۶ مورد ابتلا به این ویروس در سراسر افغانستان گزارش شده است. باور پزشکان در افغانستان این است که بخش عمده‌ای از مردم در افغانستان به ویروس مبتلا شدند، دوره مرض را رد کردند و دوباره به صورت سالم و تندرست وارد چرخه زندگی شدند.

اما احتمال مبتلا شدن به ویروس برای بار دوم نیز در افغانستان وجود دارد. پیش از این دکتر ابراهیم بسیم از مشهور‌ترین پزشکان افغانستان و کسی که نخستین مورد ابتلا به ویروس کرونا در شهر هرات در غرب این کشور را تشخیص داد، پس از این که برای بار دوم به ویروس کرونا مبتلا شد، جانش را از دست داد.

بنابراین می‌توان گفت که با شیوع موج دوم ویروس کرونا در افغانستان، در کنار کسانی که تا هنوز مبتلا نشده‌اند، این احتمال وجود دارد که افراد پیشتر مبتلاشده، بار دیگر مبتلا شوند. زیرا طبق تحقیقات، پادتن ویروس به مرور زمان در بدن کاهش پیدا می‌کند و ویروس امکان رشد دوباره را در بدن پیدا خواهد کرد. وزارت بهداشت نیز نگران این است که در اواخر پاییز و آغاز زمستان موج خطرناک گسترش دوباره ویروس در افغانستان شکل گیرد.

زندگی در افغانستان روال کاملا طبیعی خود را از سر گرفته است. تمام فعالیت‌ها در افغانستان به صورت طبیعی از سر گرفته شده است و روی صورت کمتر کسی ماسک و به دستش دستکش است. مردم در افغانستان فراموش کرده‌اند که ویروس کرونا وجود دارد. در حالی که در کشور‌های غربی موج دوم ویروس کرونا خطرناک‌تر از دور اول شهروندان این کشور‌ها را مبتلا می‌کند.

بیشتر از