سیل در افغانستان؛ صد کشته در پروان، هشت کشته در سروبی

وزارت دولت در امور حوادث: بیش از ۱۰۰ نفر کشته و ۲۵۰ نفر دیگر مجروح شده اند

گروه‌های نجات در استان شمالی پروان همچنان سرگرم بیرون کشیدن آوار و اجساد ناشی از سیل بی‌سابقه‌ای‌اندکه دیشب مناطق نزدیک چاریکار، مرکز استان پروان را به ویرانه تبدیل کرد.

جاری شدن سیل در پاسی از نیمه شب مردم محل را که خواب بودند، غافلگیر کرد و تاکنون به گفته مقام‌های محلی دست کم صد نفر کشته شده‌اند.

مقام‌های محلی می‌گویند بیشتر قربانیان کودک و زن هستند.

شاهدان عینی می‌گویند ابتدا صدای غرشی را شنیده‌اند و پس از آن سیل جاری شده است.

آن‌ها به ایندپندنت فارسی گفتند که سربازان پلیس به تیراندازی هوایی اقدام کردند تا مردم را از خواب بیدار کنند اما سیل بسیاری را غافلگیر کرد.

گروه‌های نجات هم‌اکنون در جریان بیرون کشیدن اجساد قربانیان از زیر آوارند.

اما خیلی از مردم گم شده‌اند. خانواده‌ای ۹ عضوشان ناپدید شده‌اند.

محمد‌الله یکی از تابوت‌فروش‌های شهر چاریکار می‌گوید که آن‌ها تاکنون صد تابوت فروخته‌اند و ۵۰ تابوت دیگر از کابل درخواست کرده‌اند. به گفته او در برخی از تابوت‌ها بیش از یک کودک جا شده است.

خانه‌های غیرمعیار و گلی مردم در دامنه کوه در نزدیک روستای هوفیان و برخی دیگر نواحی اطراف چاریکار هنگام بارش باران به آوار تبدیل شدند.

مقام‌های محلی ولایت پروان همچنین می‌گویند که بیش از ۱۰۰ تن دیگر که توانسته‌اند خود را از شدت آب کنار بکشند، در اثر جاری شدن سیلاب زخمی شدند.

بیمارستان پروان تایید می‌کند که ۱۰۰ نفر کشته و ۱۰۰ نفر مجروح‌اند که در این بیمارستان تحت مراقبت‌اند. صفی‌الله وارسته، رئیس بیمارستان پروان می‌گوید وضع سلامتی پنج بیمار وخیم است که به کابل انتقال داده شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خسارات مالی این آفت طبیعی گسترده گزارش شده است. مقام‌های محلی می‌گویند ده‌ها خانه و خودرو در پی این سیلاب‌ها در شهر چاریکار، مرکز ولایت تخریب شده‌اند.

مردم محل خواهان کمک فوری‌اند.

دولت افغانستان برای امدادرسانی به مردم اقدام کرده است و گروه‌های اجتماعی نیز برای رساندن کمک‌های انسان‌دوستانه فعال شده‌اند تا به بیش از ۵۰۰ خانه‌ای که در این سیل آسیب دیده‌اند کمک برسانند.

اشرف غنی، رئیس‌جمهور کشور با انتشار بیانیه خبری می‌گوید از تلفات جانی و خسارات مالی سیلاب‌ها در شهر چاریکار مرکز ولایت پروان «شدیدا متاثر» و به وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث و سایر ادارات مربوط دستور داده است تا به آسیب‌دیدگان کمک فوری برسانند.

از سوی دیگر، در منطقه سروبی در حاشیه کابل پایتخت نیز جاری شدن سیل جان دست کم ۸ نفر را گرفته است و ۱۴ نفر دیگر را مجروح کرده است.

مجروحان به بیمارستان‌های کابل انتقال داده شده‌اند. این سیلاب نیز دیشب رخ داد. احتمال افزایش تلفات ناشی از این سیل ویرانگر وجود دارد.

اداره هواشناسی افغانستان می‌گوید احتمال دارد باران‌های سنگین دیگر نیز در برخی دیگر استان‌های کشور ببارد.

بیشتر از