اسرائیل: بریتانیا به مکانیسم ماشه بپیوندند

بریتانیا با این امید که پس از انتخابات آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران مذاکره‌ای آغاز شود، با تمدید این تحریم‌ها مخالف است

وزیر امور خارجه بریتانیا در دیدار با بنیامین نتانیاهو- توییتر دمینیک راب

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، ناامیدی خود را از مخالفت بریتانیا با اجرای مکانیسم ماشه و بازگرداندن تحریم‌های ایران اعلام کرد.

بر اساس اطلاعیه‌ای که دفتر نخست‌وزیر اسرائیل منتشر کرده، نتانیاهو در دیدار روز سه‌شنبه با دومینیک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا در اورشلیم گفت: «اسرائیل از بریتانیا انتظار دارد که موضع خود در قبال ایران را تغییر دهد و برای اعمال دوباره تحریم‌ها به آمریکا بپیوندد.»

نخست‌وزیر اسرائیل در این دیدار گفت: «به خشونت امروز ایران، بدون سلاح هسته‌ای نگاه کنید. ببینید که اگر سلاح هسته‌ای داشته باشد چه خطر بزرگی برای همه دنیا خواهد بود.»

بریتانیا روز پنج‌شنبه گذشته به همراه دیگر اعضای شورای امنیت، پیشنهاد مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر اعمال دوباره تحریم‌ها بر ایران را رد کرد.

به نوشته تایمز اسرائیل، این ‌در حالی است که آمریکا در سال ۲۰۱۸ با درخواست اسرائیل، برجام را ترک کرد.

راب یا دفتر وزارت امور خارجه بریتانیا هنوز هیچ واکنشی به موضوعات مطرح شده در این دیدار نشان نداده‌اند.

پیش از دیدار با نتانیاهو، گابی اشکنازی، وزیر امور خارجه اسرائیل هم در دیدار با همتای بریتانیایی هشدار داده ‌بود: «برداشتن تحریم‌ها منجر به تسریع مسلح‌سازی ایران می‌شود.»

وزیر امور خارجه بریتانیا روز سه‌شنبه با بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل دیدار و هشدار مشابهی را دریافت کرد: «ما باید راهی برای فعال‌سازی دوباره تحریم‌های تسلیحاتی ایران پیدا کنیم.»

راب دیدار کوتاهی از اسرائیل و فلسطین داشت که بنا به اعلام سفارت بریتانیا در اسرائیل، با هدف برقراری مجدد گفتگوهای میان اسرائیلی‌ها و فلسطینیان صورت گرفته‌است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما تایمز اسرائیل بر اساس بیانیه‌های مطبوعاتی نوشته است که مقام‌های اسرائیلی که روز سه‌شنبه با راب دیدار کردند، بیشتر نسبت به موضوع ایران نگران بودند.

به نوشته روزنامه اکسپرس، بریتانیا با این امید که پس از انتخابات ماه نوامبر آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران مذاکره‌ای آغاز شود، با تمدید این تحریم‌ها مخالفت کرد.

این نخستین سفر رسمی راب به اسرائیل بود. آقای راب همچنین روز دوشنبه در فلسطین با مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا دیدار کرد.

راب در این سفر توافق میان اسرائیل و امارات متحده عربی را ستود و آن را اتفاقی مهم توصیف کرد.

بیشتر از