پاکستان تحریم‌های سازمان ملل علیه طالبان را اجرا می‌کند

این اقدام پاکستان در آستانه شروع مذاکرات بین‌الافغانی می‌تواند موضع شورشیان را در میز مذاکره تضعیف کند

سفر اعضای گروه طالبان به پاکستان- اکتبر ۲۰۱۹- AFP

بنا بر سندی که در اختیار ایندیپندنت فارسی قرار گرفته است، وزارت خارجه پاکستان ۱۴۰ عضو ارشد طالبان و نهاد مالی را تحریم کرده است. این نهادها در تامین منابع مالی برای گروه طالبان و دیگر گروه‌های افراطگرای اسلامی‌در افغانستان مشارکت داشته‌اند.

این اقدام پاکستان برای برآورده کردن تعهداتش به سازمان اف‌ای‌تی‌اف (کارگروه ویژه اقدام مالی) رخ می‌دهد که اسلام‌آباد را در فهرست «خاکستری» حمایت از تروریسم قرار داده است. 

پاکستان به شدت تحت فشار اقتصادی قرار دارد و هر نوع تحریم دیگر می‌تواند تبعات سنگینی برای این کشور بزرگ اتمی‌داشته باشد.

وزارت خارجه پاکستان در سندی ۴۰ صفحه‌ای می‌گوید که به منظور اجرای کامل قطعنامه ۲۲۵۵ سال ۲۰۱۵ شورای امنیت سازمان ملل این تحریم‌ها را به ویژه در مورد افراد و سازمان‌های شامل تحریم دارایی، ممنوعیت مسافرت و تحریم تسلیحاتی اجرا می‌کند.

بسیاری از اعضای رهبری طالبان که متحد طبیعی پاکستان محسوب می‌شوند و مذاکره‌کنندگان کنونی شورشیان نیز در این فهرست تحریم‌ها قرار داده شده‌اند، اما هبت‌الله آخوندزاده، رهبر کل گروه طالبان، تاکنون در فهرست تحریم‌ها قرار نگرفته است.

این اقدام پاکستان در آستانه شروع مذاکرات بین‌الافغانی دولت با طالبان صورت می‌گیرد که می‌تواند موضع شورشیان را در میز مذاکره به شدت تضعیف کند.

عبدالغنی برادر، فرد شماره دوم گروه طالبان، جان‌محمد مدنی، عضو دفتر سیاسی قطر، قدرت‌الله جمال، عضو شورای رهبری طالبان، خیرالله خیرخواه، استاندار پیشین هرات و مذاکره‌کننده ارشد طالبان، عبدالرزاق آخوند، وزیر کشور پیشین طالبان، عبدالطیف منصور، عضو هیئت مذاکره‌کننده طالبان و وزیر پیشین کشاورزی، فضل محمد مظلوم، عضو هیئت مذاکره‌کننده با آمریکا، عبدالکبیر، عضو هیئت مذاکره‌کننده طالبان، امیر خان متقی، مذاکره‌کننده طالبان با آمریکا و عضو دفتر قطر، حمدالله نعمانی، وزیر پیشین تحصیلات عالی و عضو شورای رهبری طالبان، نورالله نوری، استاندار پیشین بلخ، شیرمحمد عباس استانکزی، رئیس هیئت مذاکره‌کننده با دولت افغانستان، عبدالسلام حنفی، مذاکره‌کننده دفتر قطر، نور محمد ثاقب، قاضی‌القضات پیشین، عضو شورای رهبری و مذاکره‌کننده کنونی، اختر محمد منصور، رهبر پیشین طالبان که در راه بازگذشت از ایران کشته شد در میان این تحریم‌شدگان قرار دارند.

در میان فهرست تحریم‌شدگان نام سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی و معاون گروه طالبان نیز دیده می‌شود.

چند شرکت تجاری که انتقال غیرقانونی پول و کمک به تامین منابع مالی طالبان کارشان بوده نیز در فهرست قرار گرفته‌اند.

بیشتر این افراد از پیش در فهرست سیاه شورای امنیت سازمان ملل متحد و دولت افغانستان قرار داشتند.

قرار دادن اعضای ارشد گروه طالبان در فهرست تعزیرات و محدودیت‌های مالی پاکستان احتمالا به اختلاف جدی بین اسلام‌آباد و حلقه رهبری شورشیان دامن می‌زند.

بسیاری از این رهبران طالبان حتی افرادی که دیگر زنده نیستند، دارای ملک و چشمه‌های عایداتی در پاکستان هستند و اعضای خانواده‌های آنها نیز در این کشور زندگی می‌کنند.

پاکستان در ۱۹ سال گذشته به رغم درخواست‌های مکرر افغانستان و جامعه بین‌المللی از قرار دادن افراد طالبان در فهرست سیاه تحریم خودداری کرده است. اما این بار سرانجام ناچار شده است برای عملی کردن تعهداتش برای معیارهای مورد نظر کارگروه اقدام مالی در مبارزه با پول‌شویی و تامین مالی تروریسم جواب مثبت بدهد.

بنابراین، تمام دارایی‌های این افراد ضبط و محدودیت سفر بر آنها اعمال می‌شود و حق حمل اسلحه را نیز نخواهند داشت.

طالبان در این سال‌ها تلاش فراوان کرده است که خود را یک گروه غیرتروریستی نشان بدهد و پاکستان نقش مهمی ‌در تثبیت این جایگاه داشته است. اما اقدام اخیر پاکستان برای قرار دادن حلقه اصلی طالبان در فهرست تحریم‌شدگان به این وجهه طالبان به شدت آسیب می‌زند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نام این افراد نیز در فهرست تحریم‌شدگان دیده می‌شود: عصمت‌الله عاصم، معاون وزیر امر به معروف و نهی از منکر دوران طالبان، شمس‌الرحمان عبدالظاهر، معاون وزیر کشاورزی طالبان، آدم خان اچکزی، فرمانده سایه طالبان برای بادغیس و بمب‌ساز، جانان آغا، عضو شورای رهبری طالبان و مشاور پیشین ملا عمر، سید غیاث الدین، وزیر پیشین آموزش و پرورش و حج طالبان، صالح محمد کاکر، رئیس شبکه قاچاق که منابع مالی طالبان را تامین می‌کند، عبدالباری آخوند، عضو شورای رهبری، عتیق‌الله آخوند، عضو شورای رهبری و شورای نظامی، محمد حسن آخوند، عضو شورای رهبری و مشاور پیشین سیاسی ملا عمر، محمد عباس آخوند، عضو شورای رهبری، محمد رسول ایوب، عضو شورای رهبری، مولوی شهاب الدین دلاور، عضو دفتر سیاسی قطر، دین محمد حنیف، عضو شورای رهبری طالبان، جلال الدین حقانی، بنیانگذار شبکه حقانی (درگذشته است)، خلیل احمد حقانی، نصیر الدین حقانی، سید محمد حقانی، یحیی حقانی، اعضای ارشد شبکه حقانی.

گروه ویژه اقدام مالی علیه پولشویی یا «اف‌ای‌تی‌اف» نهادی بین‌المللی است که با هدف مقابله با پول‌شویی و تامین مالی تروریسم در سال ۱۹۸۹ ایجاد شد،  ۳۷ عضو دارد و مقرش در پاریس است.

این نهاد در آخر سال جاری میلادی بار دیگر پیشرفت پاکستان در زمینه مبارزه با تروریسم را بررسی می‌کند و اگر دستاورد این کشور مثبت بود امکان خروج نام پاکستان از فهرست خاکستری این نهاد وجود دارد.

بیشتر از