ادعای وزیر بهداشت درباره شیوع کرونا وجریان‌های مخالف جمهوری اسلامی

سعید نمکی مدعی است دشمنان نظام می‌خواهند شیوع کرونا را به پای محرم بنویسند

به گفته خانم لاری، سخنگوی وزارت بهداشت آخرین مصوبه ستاد تاکید دارد که مراسم عزاداری «نباید در فضای سربسته باشد و در فضای باز نیز با باید توام با رعایت پروتکل های بهداشتی باشد و به مدت دو ساعت و در فضای باز انجام شود» - عکس از خبرگزاری مهر 

در آخرین روزهای مردادماه سال ۹۹، ویروس کشنده کرونا هم‌چنان با شتاب در ایران می‌تازد و قربانی می‌گیرد.

مقامات مملکتی و در راس آنها رئیس جمهور کشور، حسن روحانی، اصرار به برگزاری هرچه باشکوه‌تر مراسم مذهبی در ماه محرم دارند، چیزی که مسئولین بهداشتی را سخت نگران کرده است. 

امروز، چهارشنبه ۲۹ مردادماه، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور گفته «برخی از مردم، مقامات و مدیران اجرایی به محض اینکه تخت‌های بیمارستانی خلوت‌تر می‌شود، فکر می‌کنند موج بیماری رد شده و دیگر خبری از کرونا نیست. قبل از موج جدید کرونا به مردم و مسئولان اجرایی هشدار دادم که مواظب باشید دقیقه ۹۰ گل نخوریم چراکه با یک ویروس بسیار چموش شطرنج ‌بازی می‌کنیم و نباید ضربه فنی شویم اما گرفتار موج دوم کرونا شدیم».

وزیر بهداشت از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خواسته تا  در نظارت و اجرای دقیق شیوه‌نامه‌های مختلف مربوط به مشاغل یا ماه محرم یا کنکور سراسری باید «ایستادگی و مقاومت» کنند.

این خواسته وزیر بهداشت تلویحا حکایت از ناهماهنگی و اختلاف‌نظرهای شدید میان مقامات اجرایی و تصمیم‌گیرنده در مملکت دارد و نشان می‌دهد که مقامات بهداشتی کشور ناچارند در برخی موارد «مقاومت و ایستادگی» از خود نشان دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سعید نمکی تاکید کرده است که «با ناتوانی در برگزاری کنکور مخالفیم و اعتقاد داریم که کنکور باید به‌خوبی و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود. از رؤسای دانشگاه‌ها می‌خواهم که قبل از کنکور از طریق صدا و سیمای استان‌ها اطلاع‌رسانی کنند و به مردم در خصوص پروتکل‌های بهداشتی آموزش داده شود».

نمکی گفته «دلیلی ندارد امسال مانند هر سال خانواده به همراه فامیل، داوطلبان را همراهی کنند و آنجا بمانند و دعا بخوانند».

وزیر بهداشت ایران گفته است که «اگر داوطلبی را برای کنکور می‌خواهند بیاورند، یک نفر و نه بیشتر همراه داوطلب باشد و بعد که داوطلب را به حوزه امتحانی رساند یا در خانه یا در خودروی شخصی بماند و از تجمع خانواده‌ها باید حتماً پرهیز شود».

 وزیر بهداشت هم‌چنین  درباره برگزاری مراسم محرم از رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور «تقاضا» کرده است که « تند نروید و با امواج تندروی همراه نشوید و جلوتر از من راه نروید. در ماه محرم همه گروه‌ها و اقشار ممکن است عزاداری کنند و ما کارشناس و ناظر بر اجرای پروتکل‌ها هستیم».

وزیر بهداشت  از رؤسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی  خواسته به همراه «مسئولان محلی» با افراد «تأثیرگذار و مدیران هیأت‌های مذهبی» گفتگو کنند و آنها را برای «رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی» متقاعد کنند.

سعید نمکی مدعی شده است که «دوربین‌های جریانات تندروی وهابی و ضد انقلاب آماده است تا هر خیز و موج جدیدی از کرونا را به حساب ماه محرم بگذارند».

امروز هم‌چنین سخنگوی وزارت بهداشت  درخصوص برگزاری مراسم محرم گفته است که «با شرایط کرونایی نمی توانیم مراسم محرم را به طور عادی و مانند سال های گذشته برگزار کنیم و آنچه را که مصوبه ستاد کرونا مشخص کرده و مقام معظم رهبری به آن اشاره کرده اند را عمل می کنیم».

به گفته خانم لاری آخرین مصوبه ستاد تاکید دارد که مراسم عزاداری «نباید در فضای سربسته باشد و در فضای باز نیز با باید توام با رعایت پروتکل های بهداشتی باشد و به مدت دو ساعت و در فضای باز انجام شود».  

او با تاکید بر اینکه هرگونه عزاداری در فضای سربسته ممنوع است، گفته که «برای متخلفان و هیات‌ها در مرحله اول اخطار، در مرحله بعد قطع یارانه و یا تسهیلاتی که در نظر گرفته شده است و در مرحله سوم آن هیات اجازه عزاداری ندارد».

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه یکی از گروهای سنی که موارد بالای ابتلا دارند طیف سنی ۳۵ تا ۴۵ سال هستند، درخصوص آمار سنی مبتلایان به کرونا گفته است: «در مجموع هیچ فرد یا افرادی در هیچ گروه سنی از ابتلا به کرونا مصون نیستند». 

به گفته وی شدت سرایت ویروس کرونا تا ۱۰ برابر بیشتر شده است اما علائم و شدت بیماری تغییر نکرده است.

براساس آخرین آمارهای رسمی کشور، در بیست و چهار ساعت گذشته ۱۵۳ نفر دیگر در اثر ابتلا به کرونا در ایران جان‌باخته‌اند و حالا با این حساب، در آمارهای دولتی هم شمارکل جان‌باختگان کرونا در ایران از مرز ۲۰هزار نفر گذشته است.

بیشتر از