تایید آزمایش ویروس کرونا از روی نمونه بزاق دهان

روش جدید می‌تواند از هزینه‌‌های آزمایش‌گیری ویروس کرونا بکاهد

برای آزمایش از روی نمونه بزاق دهان نیازی به تجهیزات  پرهزینه نمونه‌برداری وجود ندارد-Sylvain THOMAS / AFP

آزمایش جدید ابداعی دانشگاه ییل برای تشخیص ویروس کرونا که بر روی بزاق دهان انجام می‌شود با تأیید اداره غذا و داروی آمریکا به زودی به مرحله اجرا در خواهد آمد. این روش جدید، امید به انجام آزمایش‌های ارزان‌تر و مطمئن‌تر از روش‌های فعلی در سراسر کشور را بیش از پیش کرده است.

شیوه «بزاق مستقیم» که در دانشکده بهداشت دانشگاه ییل ابداع شده است روی بازیکنان و اعضاء اتحادیه ملی بسکتبال آمریکا مورد آزمایش قرار گرفته است.

نتایج اولیه گویای این است که شیوه جدید حساسیت بسیار بالا داشته و تقریبا به اندازه نمونه‌برداری از مخاط گلو و بینی در شیوه فعلی دقت دارد.

اداره غذا و دارو ضمن تأیید این روش توضیح داد که از جمله بزرگ‌ترین مزایای روش جدید این است که خلاف آزمایش‌های دیگر، نیازی به تجهیزات پرهزینه نمونه‌برداری یا انجام مرحله تفکیک اسید نوکلئیک وجود ندارد. تفکیک این اسید یکی از بخش‌های آزمایش به شیوه فعلی است که باعث کمبود کیت‌های تفکیک شده است.

و از آن جا که شیوه بزاق مستقیم به وسایل خاصی نیاز ندارد، تمام آزمایشگاه‌ها می‌توانند با دریافت دستورالعمل «منبع آزاد»، خودشان شروع به نمونه‌برداری و انجام آزمایشات کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

استفان هان، رئیس اداره غذا و دارو، با خوشحالی از صدور مجوز انجام این آزمایش «پیشرو»، به ویژه آن را در شرایطی که کمبود منابع و امکانات در کشور و جهان به شدت احساس می‌شد به فال نیک گرفت.

وی در بیانیه‌ای گفت: «وجود این میزان انعطاف در فرآیند نمونه‌برداری برای آزمایش کووید-۱۹ به لحاظ کارآمدی و جلوگیری از کمبود عناصر حیاتی آزمایش نظیر اقدامی پیشروانه محسوب می‌شود.»

آمریکا از زمان آغاز همه‌گیری با مشکلات آزمایش‌گیری مواجه بوده است به طوری که مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها برای یافتن یک شیوه مطمئن آزمایش آن قدر معطل کرد که ویروس تمام کشور را فرا گرفت.

با این که ظرفیت آزمایش‌گیری از آن زمان تاکنون به سرعت بالا رفته است و به ۱.۵ تا ۲ میلیون آزمایش در هفته رسیده است، ولی مشکلات جدی، از جمله تأمین لوازم آزمایش و مدت زمان آماده شدن نتایج، همچنان بر جای خود باقی است.

به علاوه نشانه‌هایی وجود دارد که انجام آزمایشات روی گروه مناسبی از مردم صورت نمی‌گیرد. بیل گیتس در مصاحبه‌ای که اخیرا صورت داده گفته است: «دسترسی به سیستم آزمایش‌گیری بسیار نامساوی است. آزمایش‌ها روی گروه نادرستی انجام می‌گیرد و هر دفعه که نتیجه بیشتر از ۲۴ ساعت طول بکشد، ارزش آزمایش به شدت پایین می‌آید.»

© The Independent

بیشتر از جهان