جواد ظریف در بیروت 

قرار است وزیر امور خارجه ایران درباره تحولات لبنان با مقامات این کشور گفت‌وگو کند

وزیر امور خارجه در بدو ورود به لبنان- عکس از ایرنا 

خبرگزاری‌های داخلی ایران، گزارش دادند که هواپیمای حامل وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در فرودگاه بیروت به زمین نشسته است و این مقام عالی‌رتبه ایرانی وارد کشوری شده است که  بحرانی‌ترین روزهای خود را پشت می‌گذارد. بحرانی که پس از انفجار مهیب در بندر بیروت شروع شد و در پی آن اعتراضات گسترده مردمی باعث استعفای نخست وزیر نزدیک به متحد جمهوری اسلامی در لبنان یعنی حزب‌الله شد. 

جواد ظریف در حالی به لبنان رفته است که روز گذشته خبرهایی درباره تماس تلفنی رئیس جمهور ایران و امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه منتشر شد. گفت‌وگویی که بخش مهمی از آن مشخصا درباره تحولات لبنان بوده است و در آن رئیس جمهور فرانسه تاکید کرده که همه دخالت‌های خارجی در لبنان باید قطع شود. 

خبرگزاری ایسنا در تشریح جزئیات این تماس تلفنی نوشت که  حسن روحانی با اشاره به شرایط امروز لبنان گفته است که «بسیار مهم است که همه کمک کنیم برای اینکه مسئولین قضایی لبنان بتوانند عوامل اصلی این حادثه را پیدا کنند».

روحانی گفته «لبنان امروز نیاز به یک دولت قدرتمند دارد و پارلمان لبنان و همه احزاب باید در این زمینه به صورت متحد گام بردارند».

رئیس جمهور فرانسه با اشاره به شرایط لبنان پس از انفجار مهیب هفته گذشته در بیروت و سفرش به این کشور، خواستار کمک ایران برای حل بحران سیاسی لبنان شد و از ایران برای حضور در گروه اقدام بین المللی برای حل بحران لبنان دعوت کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مکرون تاکید دارد که هیچ‌گونه دخالت خارجی در لبنان پذیرفتنی‌ نیست و این می‌تواند بر سرنوشت رابطه تنگاتنگ جمهوری اسلامی و حزب‌الله تاثیر جدی بگذارد. 

چند روز پیش بود که نخستین دبیرکل حزب‌الله در لبنان که اکنون مورد غضب سیدحسن نصرالله، دبیر کنونی حزب‌الله لبنان است، با انتشار یک فایل ویدیویی اتهامات زیادی را متوجه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در ایران و سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان کرده بود و صراحتا از نفوذ شدید جمهوری اسلامی در لبنان سخن گفته بود. 

باید دید که جواد ظریف در سفر به لبنان با مقامات حزب‌الله دیدار می‌کند یا خیر. هم‌چنین این گمانه از سوی برخی مطرح می‌شود که شاید ظریف حامل پیامی برای مقامات لبنانی و نیروهای حزب‌الله باشد.

بیشتر از