سیگار الکترونیکی خطر ابتلا به کرونا را «تا هفت برابر» افزایش می‌دهد

کاربرد سیگار الکترونیکی توانایی ریه‌ها را برای مقابله با عفونت مختل می‌کند

محققان پاسخ‌های نظرسنجی از ۴هزار و ۳۵۱ نفر از افراد بین ۱۳ تا ۲۴ ساله از سراسر ایالات متحده را مورد بررسی قرار دادند- PIXABAY

مطالعات نشان می‌دهد که افراد جوانی که سیگار الکترونیکی می‌کشند، احتمالا پنج تا هفت بار بیشتر از افراد غیرسیگاری در معرض ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند.

دانشمندانی که به بررسی و تحلیل داده‌ها از سراسر ایالات متحده پرداختند، هشدار داده‌اند که به نظر می‌رسد استعمال دود‌ الکترونیکی، موجب کاهش محافظتی شود که جوانان در برابر علایم ویروس از خود نشان می‌دهند.

بونی هالپرن، نویسنده ارشد این مطالعه و استاد بیماری‌های اطفال در دانشکده پزشکی دانگاه استنفورد، گفت: «افراد جوان و نوجوان باید بدانند که اگر از سیگار الکترونیکی استفاده می‌کنند، احتمالا در معرض خطر فوری کووید ۱۹ قرار دارند، چرا که با این کار به ریه‌های خود آسیب وارد می‌کنند.»

محققان پاسخ‌های نظرسنجی از چهار هزار و ۳۵۱ نفر از افراد بین ۱۳ تا ۲۴ ساله از سراسر ایالات متحده را مورد بررسی قرار دادند.

در ماه مه از شرکت‌کنندگان پرسیده شد که آیا تا به حال از سیگار الکترونیکی یا سیگار معمولی استفاده کرده‌اند، یا در ۳۰ روز گذشته سیگار کشیده یا از سیگار الکترونیکی استفاده کرده‌اند یا خیر. همچنین سوال شد که آیا به نشانه‌های ویروس کرونا دچار بوده‌اند یا برای اطلاع از احتمال آن بیماری آزمایش داده‌اند و نتیجه‌اش مثبت بوده است یا خیر.

این مطالعه دریافت که در میان افرادی که آزمایش کووید ۱۹ را انجام داده‌اند، احتمال مثبت بودن نتیجه آزمایش کسانی که در هر زمان از گذشته از سیگار الکترونیکی استفاده کرده بودند، پنج بار بیشتر از افرادی بود که از این دستگاه‌ها استفاده نکرده بودند. این آمار در پاسخ‌دهندگانی که در ماه گذشته از هر دو نوع سیگار الکترونیکی و دخانیات استفاده کرده بودند، ۶.۸ برابر بیشتر بود.

دکتر شیوانی ماتور، محقق فوق دکترا و  نویسنده ارشد و همراه این تحقیق، گفت: «شاید افراد جوان فکر می‌کنند که سن‌شان از آن‌ها در برابر ابتلا به این ویروس محافظت می‌کند و با علایم کووید ۱۹ مواجه نخواهند شد، اما داده‌ها نشان می‌دهد که این نکته در مورد مصرف‌کنندگان سیگار الکترونیکی صحت ندارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «این مطالعه کاملا واضح به ما می‌گوید که افراد جوانی که از سیگار الکترونیکی یا سیگار معمولی استفاده می‌کنند، در معرض خطر بالایی قرار دارند و این امر یک خطر جدی است، نه فقط مختصری افزایش در میزان خطر ابتلا.»

این داده‌ها نشان می‌دهد که افراد جوانی که در طول ۳۰ روز گذشته هم سیگار الکترونیکی و هم سیگار معمولی کشیده‌اند، تقریبا پنج برابر غیرسیگاری‌ها از نشانه‌های کووید ۱۹ مانند سرفه، تب، خستگی و مشکلات تنفسی در رنج بوده‌اند.

این نتایج با توجه به عواملی نظیر سن، جنسیت، قومیت، شاخص توده بدنی، میزان حضور ویروس کرونا در منطقه، و رعایت محدودیت‌های قرنطینه محاسبه شده‌اند.

تحقیقات قبلی نشان داده است که استعمال دخانیات خطر بسیار جدی ابتلای افراد به ویروس کرونا را افزایش می‌دهد. این بیماری ابتدا به ریه‌ها حمله می‌کند، چرا که عملکردشان به واسطه مصرف مداوم سیگار مختل شده است.

باور شایع عمومی این است که استعمال «دود الکترونیکی» نسبت به سیگار عادی آسیب کمتری به سلامتی وارد می‌کند، و وزارت بهداشت و درمان توصیه می‌کند که استفاده از سیگار الکترونیکی می‌تواند «کمک مؤثری» برای ترک دائمی سیگار باشد.

اما شواهد موجود حاکی است که مصرف سیگار الکترونیکی توانایی ریه‌ها را برای مقابله با عفونت مختل می‌کند و متخصصان دانشگاهی هم هشدار داده‌اند که هنوز خیلی زود است که بتوان دریافت آیا مصرف «دود الکترونیکی» نسبت به سیگار کشیدن درازمدت، به ریه‌ها آسیب کمتری می‌زند یا خیر.

استنتون گلانتز، پروفسور پزشکی در مرکز تحقیقات و آموزش کنترل دخانیات، در وبلاگی در ماه مه نوشت: «هنگامی که ریه‌های شخصی در معرض آنفلوآنزا یا عفونت‌های دیگر قرار گیرد، اثرات سوء مصرف سیگار یا استعمال دود الکترونیکی در وی جدی‌تر از افرادی است که سیگار یا سیگار الکترونیکی نمی‌‌کشند.»

محققان دانشگاه تاسمانی ماه گذشته در نشریه «یوروپین ریسپیراتوری ژورنال» نوشتند: «همه سیستم‌های الکترونیکی انتقال نیکوتین ممکن است مصرف‌کنندگان را در معرض خطر جدی از پا درآمدن به دست ویروس کرونا قرار دهند.»

«انجمن مصرف‌کنندگان حامی جایگزین‌های بدون دود» که یک لابی در صنعت سیگار الکترونیکی است، پیشتر گفته‌ است که «هیچ مدرک قانع‌کننده‌ای نیست که نشان دهد سیگار الکترونیکی مصرف‌کنندگان را در معرض خطر بیشتر ابتلا به کووید ۱۹ قرار می‌دهد» و می‌گوید که «سابقه مصرف سیگار معمولی پیش از سیگار الکترونیکی، آنها را آسیب‌پذیرتر کرده است.»

اما محققان دانشگاه استنفورد گفتند که یافته‌هاشان باید سازمان غذا و دارو در آمریکا، ‌اف‌دی‌اِی، را به دشوارتر کردن مقررات مربوط به نحوه فروش محصولات سیگار الکترونیکی به جوانان ترغیب کند.

دکتر هالپرن فلشر گفت: «حالا زمانش رسیده است. ما نیاز داریم که اف‌دی‌ای برای مدیریت این محصولات شتاب کند و باید به همه بگوییم اگر سیگار الکترونیکی استعمال می‌کنید، خودتان را در معرض خطر ابتلا به کووید ۱۹ و سایر بیماری‌های ریوی قرار می‌دهید.»

© The Independent

بیشتر از زندگی