رئیس‌جمهور فیلیپین آماده تزریق علنی واکسن مورد ادعای پوتین است

دوترته می‌گوید، «کاملا اعتماد» دارد که واکسن کرونای روسی «برای همه انسان‌ها خوب خواهد بود»

رئیس جمهور فیلیپین پیشنهاد داد «در انظار عمومی» واکسن روسی را تزریق کند-Handout / Philippines' Presidential Photographers Division (PPD) / AFP

بعد از آن که ولادیمیر پوتین علی‌رغم تردیدهای جامعه بین‌المللی اعلام کرد، این واکسن را وزارت بهداشت دولت او تایید کرده، رودریگو دوترته، رئیس جمهور فیلیپین پیشنهاد داد «در انظار عمومی» واکسن روسی ویروس کرونا را تزریق کند.

آقای دوترته گفت «کاملا اعتماد» دارد که این واکسن «برای همه انسان‌ها خوب خواهد بود» گرچه نگرانی‌هایی درباره ایمنی آن از سوی متخصصان بیماری‌های مسری و سازمان جهانی بهداشت ابراز شده است.

سفیر روسیه در مانیل هفته گذشته گفت دولت ولادیمیر پوتین آماده عرضه واکسن به فیلیپین است چرا که موارد ابتلا به کووید-۱۹ در این کشور آسیای جنوب شرقی در حال صعود است.

روسیه قصد دارد تزریق عمومی این واکسن ، که توسط موسسه تحقیقات علمی بیماری‌های مسری و میکروب‌شناسی مسکو تولید شده، را به زودی و از ماه اکتبر آغاز کند.

 پوتین روز سه‌شنبه گفت واکسن‌های تولیدی مجوزهای لازم را از وزارت بهداشت دریافت کرده و به زودی وارد تولید عمده خواهند شد. او ادعا کرد این واکسن بر روی دخترش آزمایش شده است.

اما جزئیات کمی درباره آزمایش‌ها علنی شده و هیچ نتایجی از آن‌ها منتشر نشده است که باعث شده نگرانی‌هایی در این باره پدید آید که روسیه با میان‌بر زدن می‌خواهد خود را به عنوان اولین کشوری جا بزند که واکسن کووید-۱۹ را پیدا کرده است.

آقای دوترته که انتظار دارد این واکسن به طور رایگان به شهروندان ارائه شود و می‌خواست به نگرانی‌ها در این باره خاتمه دهد، گفت: «وقتی واکسن رسید من در معرض عموم آن را تزریق خواهم کرد. آن را اول روی من آزمایش کنید من هیچ مشکلی با این آزمایش ندارم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او دوشنبه شب، هنگام صحبت در تلویزیون افزود: «من به رئیس جمهور پوتین می‌گویم که اعتماد زیادی به تحقیقات شما درباره مقابله با کووید-۱۹ دارم و معتقدم واکسنی که شما تولید کرده‌اید برای همه انسان‌ها خوب خواهد بود.»

فیلیپین یکی از بالاترین آمار ابتلا به کووید-۱۹ را در کشورهای آسیایی دارد و تعداد کل موارد مبتلا در این کشور با صعودی بی سابقه در روز دوشنبه با افزایش ۶۹۵۸ مورد به ۱۳۶ هزار و ۶۳۸ نفر رسید.

آقای دوترته در ماه جاری در پاسخ به درخواست مقامات بهداشتی کشور که خواستار «تعطیلی» دوباره به خاطر افزایش موارد ابتلا بودند، دوباره تمهیدات قرنطینه در مانیل، پایتخت را از نو برای دو هفته دیگر برقرار کرد.

رئیس جمهور اخطار داد اگر شیوع این بیماری در کشور «از کنترل خارج شود» نیروهای نظامی را تجهیز خواهد کرد تا محدودیت‌های ویروس کرونا را اعمال کنند.

گرچه نحوه عملکرد واکسن روسی توصیف شده است اما بعد از آزمایش آن روی داوطلبان در ماه ژوئن، هیچ اطلاعاتی درباره ایمنی یا تاثیر آن منتشر نشده است.

سازمان جهانی بهداشت هم نگرانی خود را ابراز کرده که واکسن روسیه ممکن است از «اقدامات استاندارد و معمول» برای آزمایش واکسن‌ها پیروی نکرده باشد.

کریستیان لیندمیر، سخنگوی سازمان هفته گذشته به گزارشگران گفت: «هر واکسنی برای این منظور البته که باید مورد چندین آزمایش مختلف قرار گرفته و قبل از عرضه عمومی روی داوطلبان آزمایش شود. بعضی اوقات برخی از محققان ادعا می‌کنند چیزی یافته‌اند که به نوبه خود خبر خوبی است. اما بین یافتن چیزی یا حتی احساس این که احتمالا واکسنی پیدا شده که کار خواهد کرد با انجام تمام مراحل آزمایش روی آن فرق بسیاری وجود دارد.»

دکتر آنتونی فاوچی، مشاور ارشد دونالد ترامپ، رئيس جمهور ایالات متحده در امور ویروس کرونا هفته گذشته گفت: «امیدوارم چینی‌ها و روس‌ها واقعا در حال آزمایش این واکسن قبل از عرضه آن برای عموم مردم باشند. به نظر من هیچ واکسنی نمی‌تواند در مرحله‌ای خیلی جلوتر از ما وجود داشته باشد که ما مجبور شویم به خاطر گرفتن واکسن به کشورهای دیگر متکی شویم.»

© The Independent

بیشتر از جهان