پایان «توشیبا» پس از ۳۵ سال

اکنون مجموعه لپ‌تاپ‌های داینابوک تحت مالکیت کامل شرکت «شارپ» است

شارپ در سال ۲۰۱۸ نیز با پرداخت ۲۷ میلیون پوند ۸۸ درصد سهام توشیبا را خریده بود-Martin BUREAU / AFP

شرکت توشیبا تایید کرد که دیگر لپ‌تاپ نمی‌سازد و سهم باقی‌مانده‌اش در کسب و کار رایانه‌های شخصی را به شرکت شارپ فروخته است.

توشیبا با صدور بیانیه کوتاهی اعلام کرد سهم ۱۹.۹ درصدی‌اش در نشان تجاری داینابوک را به شرکت شارپ فروخته است و مالکیت کامل آن در اختیار این شرکت قرار گرفته است.

شارپ در سال ۲۰۱۸ نیز با پرداخت ۲۷ میلیون پوند ۸۸ درصد سهام توشیبا را خریده بود.

توشیبا در سال ۱۹۸۵ نخستین رایانه شخصی جهان به نام تی‌۱۱۰۰ را ساخت که طبق گزارش تارنمای تاریخ رایانه دارای باتری قابل شارژ، گردونه نرم‌دیسک و ۲۵۶ کیلوبایت حافظه داخلی بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گمان نمی‌رفت که آن رایانه موفقیتی به دست آورد، زیرا دارای گردونه نرم‌دیسک ۳.۵ اینچی بود که در قیاس با نرم‌دیسک‌های رایج‌تر ۵ اینچی نامتعارف به شمار می‌آمد. خیلی هم گران بود و برخی معتقد بودند عرضه آن زودتر از موعد بوده است.

به هر حال این رایانه با آن که فقط در اروپا عرضه شده بود، موفقیت خوبی در بازار به دست آورد.

شرکت شارپ با آن که پیشتاز صنعت رایانه بود در سال‌های اخیر دچار زیان‌های متعددی شد( ۴.۲ میلیارد پوند در ۹ ماه منتهی به ۳۱ دسامبر ۲۰۱۷) و تداوم فعالیت آن مورد تردید‌های جدی قرار گرفت.

در همان سال پس از آن که توشیبا پیش‌بینی مالی خود مبنی بر رسیدن زیان مالی به حدود ۲.۷۳ میلیارد پوند را منتشر کرد شیگنوری شیگا رییس آن استعفا داد.

فروش رایانه‌های شخصی توشیبا در اوج فعالیت این شرکت در سال ۲۰۱۳ به ۱۷.۷ میلیون دستگاه رسید ولی از آن پس رو به افت گذاشت و به گزارش رویتر در سال قبل توانست فقط ۱.۴ میلیون دستگاه بفروشد.

افول توشیبا دلایل متعددی دارد که به قول نشریه رجیستر  یکی از آن‌ها کم آوردن لپ‌تاپ‌های این شرکت در برابر انواع بسیار سبک مثل مک‌بوک‌ایر و ایکس‌پی‌اس است که سایر شرکت‌ها مثل اپل، دل و لنوو تولید کردند. 

مصرف رایانه شخصی حتی در دوران اوج توشیبا هم روند نزولی داشت و در آن زمان طی بزرگترین افتی که در ۲۰ سال رخ می‌داد مصرف لپ‌تاپ از رایانه رومیزی سبقت گرفت.

© The Independent

بیشتر از زندگی