استعفای دسته جمعی کابینه لبنان به زودی تقدیم رئیس جمهور می‌شود

بازپرسی از ژنرال تونی صلیبا، رئیس سازمان امنیت لبنان آغاز شده است

کابینه لبنان قرار است به طور دسته جمعی استعفا کند. این تصمیم در پی انفجار هفته گذشته بیروت که صدها کشته و هزاران زخمی به جا گذاشت گرفته شده است.

این خبر را نخست وزیر بهداشت لبنان حمد حسن اعلام کرد. او پس از جلسه کابینه به خبرنگاران گفت که حسن دیاب نخست وزیر لبنان به کاخ ریاست جمهوری خواهد رفت تا "استعفا را از جانب همه وزرا تقدیم کند."

به گفته دفتر نخست وزیر، انتظار می‌رود آقای دیاب ساعت ۷ و نیم به وقت محلی (۵ و نیم به وقت گرینویچ) برای ملت پیامی بفرستد.

دولت در هم شکسته لبنان با فشار فزاینده شهروندان خشمگین برای استعفا روبروست. این فشار پس از انفجار سه شنبه گذشته که در اثر آتش گرفتن ۲۷۰۰ تن نیترات آمونیوم، ماده منفجره‌ای که مسئولان از آن خبر داشتند و به شکلی نادرست انبار شده بود فزونی گرفت.

دولت متهم است که برای کمک به ۳۰۰هزار نفر که بی‌خانمان شده‌اند یا کسب و ممر درآمدشان را از دست داده اند کاری نکرده است.

خیابان‌های بیروت دو روز گذشته شاهد تظاهرات اعتراضی ضد دولتی وسیعی بودند. نیروهای امنیتی با تظاهرکنندگان دربیرون ساختمان پارلمان و نیز چند وزارتخانه که معترضان می‌خواستند اشغال کنند درگیر شدند.

انفجار مرگبار مرکز بیروت بزرگترین انفجار غیرهسته‌ای تاریخ جهان شمرده می‌شود. این انفجار دستکم ۱۶۰ کشته و ۶۰۰۰ زخمی به جا گذاشت و بندر اصلی و بخشهای بزرگی از پایتخت را ویران کرد.

خسارت انفجار ۱۰ تا ۲۰ میلیون دلار برآورد شده، و حدود ۳۰۰ هزار نفر بی‌خانمان شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در جریان تظاهرات، معترضانی که طناب دار به دست داشتند به ایندیپندنت گفتند که مقصر حادثه هولناک، فساد افسارگسیخته نخبگان حاکم است.آنها گفتند بیم دارند ۲۵۰ میلیون یورو که جامعه بین‌الملل دیروز در کنفرانسی مجازی متعهد به پرداخت به لبنان شده، به دست مقامات حیف و میل شود و به داد مردم نرسد.

در پی انفجار حدود بیست نفر بازداشت شده‌اند، از جمله رئیس گمرک لبنان و رئیس سابق آن، همچنین رئیس بندر بیروت. به گفته مقامهای دولتی، دهها نفر مورد بازپرسی قرارگرفته‌اند، از جمله دو وزیر سابق کابینه.

قاسم الخوری، دادستان کل، بازپرسی از ژنرال تونی صلیبا، رئیس سازمان امنیت را از روز دوشنبه آغاز کرد. اطلاعات بیشتری فاش نشده، ولی قرار است ژنرالهای دیگری هم بازپرسی شوند.

پیش از استعفای دسته جمعی کالینه، دست کم سه وزیر کناره گیری کردند، از جمله دامیانوس کتار، وزیر محیط زیست که از نزدیکان دیاب است.

© The Independent