کشف راز حرکت خزنده باستانی با گردنی سه برابر طول بدن

این موجود «یک تمساح کوتوله و خپل با گردنی خیلی خیلی دراز» بود

گردن زرافه‌مانند این خزنده باعث شد دانشمندان شک کنند که او در خشکی زندگی می‌کرده یا در دریا-PA

دانشمندان کشف کردند که چگونه یک خزنده ۲۴۲ میلیون ساله که گردنی سه برابر کل بدنش داشته است، در محیط زیست بومی خود حرکت می‌کرده است. بنا به این کشف، آن خزنده در اقیانوس زندگی می‌کرده است.

دیرینه‌شناسان همواره از فسیل این موجود که بخشی از گونه پروسروسوران است و اولین بار در سال ۱۸۵۲ کشف شد، در حیرت بودند. زیرا نمی‌توانستند دریابند که این حیوان چگونه می‌توانسته وزن گردنش را تحمل کند و هر گونه حرکتی داشته باشد.

به گفته محققان، «بدن عجیب این موجود اصلا کمکی به درک آن معضل نمی‌کرد»، و دست آخر گردن زرافه‌مانند آن باعث شد دانشمندان شک کنند که آیا این حیوان در خشکی زندگی می‌کرده یا در دریا می‌زیسته است.

این معما وقتی حل شد که تحقیقی توسط دانشگاه زوریخ جمجمه این خزنده را بازسازی کرد و نشان داد که «چندین انطباق آشکار برای زندگی در آب» در جمجمه آن وجود دارد.

اولیور ریپل، دیرینه‌شناس موزه فیلد در شیکاگو و یکی از نویسندگان این تحقیق، گفت: «این گردن اصلا امکان بقا در محیط خشکی ندارد، برای حمل آن در همه جا به عنوان بخشی از بدن، واقعا عضوی عجیب است.»

آقای ریپل این موجود را به عنوان «یک تمساح کوتوله و خپل با گردنی خیلی خیلی دراز» توصیف کرد.

تصویر جمجمه بازسازی شده حیوان نشان داد که این خزنده ۷ متری سوراخ‌های بینی در بالای پوزه خود داشته و همچنین دندان‌هایی به هم تنیده و خمیده داشته است که هر دو نشانه‌‌هایی از نحوه زندگی و شکار کردن این حیوان در آب هستند.

استیون اسپیکمان، دیرینه‌شناس دانشگاه زوریخ در سوئیس و نویسنده اصلی این تحقیق، گفت: «احتمالا با استفاده از سر کوچک و گردن خیلی دراز خود مخفی می‌مانده و یواشکی با نزدیک شدن به طعمه خود در آب‌های گل‌آلود، شکار می‌کرده است.»

فسیل‌های این پروسوسور در مرز میان سوئیس و ایتالیا پیدا شدند.

در نزدیکی آن منطقه، دانشمندان فسیل موجودی مشابه را پیدا کردند، اما آن موجود فقط کمی درازتر از یک متر بود و باعث شد تا این نظریه مطرح شود که آیا آن فسیل متعلق به جیوانی جوان‌تر از همان گونه است، یا گونه‌ای کاملا متفاوت است. تحلیل‌های بعدی مشخص کرد که آن موجود کاملا بالغ بوده است و به همین خاطر گونه‌ای متفاوت است.

نیک فریزر، موزده‌دار موزه ملی علوم طبیعی اسکاتلند و از نویسندگان این تحقیق، گفت: «این کشف خیلی مهم است که دریافتیم ۲۴۰ میلیون سال پیش، دو گونه کاملا متفاوت و منحصر به فرد خزندگان با گردن‌هایی دراز و عجیب، در کنار هم در آب‌های ساحلی اقیانوس باستانی تتیس زندگی می‌کرده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای اسپیکمان افزود: «این دو گونه خیلی به هم نزدیک هستند و تکامل یافته بودند تا در زیست‌بومی یکسان، از منابع غذایی متفاوتی تغذیه کنند.»

او توضیح داد که گونه کوچک‌تر احتمال موجودات صدفی کوچک‌تر از جمله میگوها را می‌خورده است، در حالی که گونه بزرگ‌تر از ماهی و ماهی مرکب تغذیه می‌کرده است.

او ادامه داد: «واقعا مهم است، چرا که ما انتظار داشتیم گردن دراز پروسوسوران، مانند گردن زرافه‌ها، تنها برای یک کار تکامل یافته باشد، اما در واقع این گردن به سبک‌های مختلف زندگی امکان وقوع داده است. این کشف درک ما را درباره این حیوان کاملا تغییر می‌دهد.»

© The Independent

بیشتر از جهان