رئیس جمهور لبنان از وجود انبار مواد خطرناک در بندر خبر داشت

میشل عون گفته است که از قدرت اجرایی روی بندر برخوردار نیست

میشل عون رئیس جمهور لبنان- DALATI AND NOHRA / AFP

رئیس جمهور لبنان اذعان کرد که تقریبا از سه هفته پیش از انفجار بندر بیروت که یکی از عظیم‌ترین انفجارهای غیر هسته‌ایِ عصر حاضر را رقم زد، از وجود انبار مواد منفجره در حجم انبوه آگاه بوده است.

میشل عون اما ضمن رد هر گونه مسئولیت در مورد این انفجار فاجعه‌آمیز، روز جمعه اظهار داشت که فاقد قدرت اجرایی روی بندر است، ولی دستور اقدام را صادر کرده بود.

وی تا این لحظه بالاترین مقامی است که پذیرفته حاکمان لبنان و مسئولان امنیتی از وجود ۲۷۵۰ تن ماده منفجره نیترات آمونیوم و انبار کردن آن در بندر در شرایط نامناسب آگاه بوده‌اند.

روز سه‌شنبه هفته گذشته، این مواد شیمیایی ظاهرا در اثر آتش‌سوزی منفجر شد و این اتفاق ضمن کشتن ۱۵۰ نفر و زخمی کردن بیش از ۵ هزار نفر، میلیاردها پوند به سراسر شهر خسارت وارد کرد.

آقای عون در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید آیا نباید اجرای دستور خود را پیگیری می‌کردید، گفت: «خبر داری که چقدر مشکل روی هم جمع شده است؟»

وی افرود دولت پیشین هم از زمانی که محموله کشتی روسی را در سال ۲۰۱۳ مصادره کردند از وجود این انبار آگاه بود.

عون از سال ۲۰۱۶ قدرت را به دست گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی در یک کنفرانس خبری گفت: «این موارد ۷ سال است آنجا بوده. از سال ۲۰۱۳. مواد را آنجا نگه داشته‌اند و گفته‌اند که خطرناک است و من مسئولیتی ندارم. من خبر ندارم کجا انبار کرده‌اند. حتی نمی‌دانم چقدر خطرناک است.»

او گفت زمانی که در روز ۲۰ ژوییه خبر انبار مواد خطرناک را گرفته بلافاصله به مقامات نظامی و امنیتی دستور «اقدام لازم» را داده است.

او گفت: «اینجا رتبه‌بندی وجود دارد و هر کسی باید وظیفه خود را بداند. همه خبر داشتند.... وقتی سندی را مورد اشاره قرار می‌دهید و می‌گویید اقدام لازم صورت گیرد، این دستور نیست؟»

خشم از حکومت در بیروت بالا گرفته و مردم از سراسر کشور، در شرایطی که از نیروهای دولتی به وضوح خبری نیست،‌ برای کمک و پاکسازی به سوی پایتخت روانه شده‌اند.

مردمی که در اثر انفجار بی‌خانمان شده یا فامیل و بستگان خود را از دست داده‌اند، در گفت‌وگو با ایندیپندنت، سوء مدیریت و فساد ریشه‌دار در سران حاکم را دلیل این فاجعه می‌دانند و می‌گویند مسئولان هیچ اقدامی برای کمک به آنها نکرده‌اند.

دولت یک عملیات تحقیق راه‌اندازی کرده، اما مردم و گروه‌های حقوقی با بی‌اعتمادی نسبت به مجازات مسئولان در نتیجه تحقیق، خواستار مداخله گروه‌های بین‌المللی مستقل هستند.

آقای عون موافق این نظر نیست و مدعی است تیم داخلی می‌تواند از عهده کار برآید.

وی همچنین تحلیل‌های اولیه را که دلیل انفجار را سهل‌انگاری می‌دانستند ظاهرا قبول ندارد و گفته تیم تحقیقاتی لبنانی به احتمال بمب‌گذاری یا سایر «مداخلات خارجی» نیز رسیدگی خواهد کرد.

رئیس جمهور افزود از فرانسه  تصاویر ماهواره‌ای در لحظه انفجاررا خواسته تا معلوم شود آیا موشک یا هواپیمایی در کار بوده است یا نه.

تاکنون ۱۶ کارمند بندر دستگیر شده و بقیه تحت بازجویی قرار گرفته‌اند و بانک مرکزی حساب آنها را مسدود کرده است.

نامه‌نگاری مقامات رسمی که در فضای اینترنت دست به دست می‌شود نشان می‌دهد که رئیس اداره گمرک بارها در طول چند سال گذشته خطر وجود نیترات آمونیوم در بندر را گوشزد کرده و از مقامات قضایی خواسته جهت انتقال آن دستور لازم را صادر کنند.

دلیل انفجار هنوز روشن نیست. مسئولان سابق بندر به روزنامه گاردین گفته‌اند که به نظر آنها داخل انبار شماره ۱۲، که نیترات آمونیوم در آنجا نگهداری می‌شد، مواد محترقه آتش‌بازی را هم انبار کرده‌اند که به وضوح خطرناک است.

همین کارگر سابق بندر گفته است که در نزدیکی انبار کار جوشکاری انجام می‌شده که ممکن است آغازگر آتش‌سوزی بوده باشد.

در عین حال، حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، روز جمعه هر گونه دخالت نیروهای شبه‌نظامی لبنان در واقعه یا هر گونه کنترلی بر بندر را تکذیب کرد و (ظاهرا به حالت طعنه) گفت ما بندر اسرائیلی حیفا را بهتر از بندر بیروت می‌شناسیم.

وی احتمال حمله موشکی یا اقدام خرابکارانه را منتفی ندانست، اما گفت انبار کردن ماده منفجره‌ای مثل نیترات آمونیوم در بندر برای این همه مدت به معنی «سهل‌انگاری، فساد و خویشاوندسالاری» نیز هست که نباید نادیده‌اش گرفت.

نگرانی‌هایی وجود دارد از این که حادثه انفجار باعث افزایش ابتلا به ویروس کرونا شود، چرا که دست‌کم چهار بیمارستان، که در یکی از آنها امکانات آزمایش کووید ۱۹ برپا شده بود، ویران شده‌اند.

سازمان بهداشت جهانی گفته است پس از آگاهی از منهدم شدن ۱۷ کانتینر حاوی لوازم مربوط به ویروس کرونا در بندر، تلاش فوری دارد تا تجهیزاتی به ارزش ۱.۷ میلیون دلار را برای حفظ سلامت شخصی مردم به بیروت اعزام کند.

دکتر ریک برنان، رئیس بخش اورژانس شرق مدیترانه در این سازمان، گفت «تعداد عظیم افراد زخمی» ممکن است باعث «فشار بیش از حد» بر سیستم بهداشت شود که فراتر از توان آنها در رسیدگی به موارد کرونایی و اورژانسی است.

در همین راستا، وزیر بهداشت با ثبت ۲۷۹ مورد جدید ابتلا به کووید ۱۹ در یک روز به رکورد تازه‌ای رسیده است.

سران جهانی هم با احتیاط به کمک لبنان فاجعه‌زده آمده‌‌اند اما بسیاری از آنها از وجود فساد اظهار نگرانی کرده‌اند.

رئیس مجلس اتحادیه اروپا، چارلز میشل، برای گفت‌وگو با مقامات لبنانی در حالی این آخر هفته عازم بیروت مصیبت‌زده است که اتحادیه اروپا در روزهای آتی چگونگی کمک‌ خود را در یک کنفرانس مشترک مورد ارزیابی قرار خواهد داد.

او همچنین همراه با کمیسر مدیریت بحران اتحادیه اروپا در کنفرانسی شرکت خواهد کرد که فرانسه برای کمک به لبنان برنامه‌ریزی کرده است.

بروکسل اعلام کرده روز یک‌شنبه ترتیب یک جلسه مجازی را خواهد داد، اما فرانسه هنوز تاریخ مشخصی را اعلام نکرده است.

در همین حال پاپ فرانسیس با ارسال ۲۵۰ هزار یورو کمک مالی به کلیسای لبنان، به کمک به آسیب‌دیدگان پس از انفجار شتافته است.

© The Independent

بیشتر از جهان