مصطفی صالحی، بازداشتی اعتراض‌های دی‌۹۶، اعدام شد

خانواده صالحی در ۲۴ ساعت گذشته از او بی‌خبر بودند

دادگستری اصفهان مدعی شده بود، اجرای حکم اعدام معترضان بازداشتی تایید نشده است-عکس از شبکه‌های اجتماعی

مصطفی صالحی، از بازداشت شدگان اعتراض‌‌های دی‌ماه ۹۶ سحرگاه امروز چهارشنبه ۱۵ مردادماه در زندان دستگرد اصفهان اعدام شد. به گزارش هرانا، او  روز دوشنبه، ۱۴ مردادماه، جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شده بود.

این اعدام در حالی انجام شده که بسیاری از ایرانیان و فعالان حقوق بشر و مقامات و رهبران جهان خواستار لغو اعدام معترضان بازداشت شده در اعتراض‌های مردمی در ایران شده بودند. از سوی دیگر اعدام مصطفی صالحی در شرایطی انجام شد که همه توجه‌ جامعه بین‌المللی به انفجار در بیروت معطوف است.

ساعاتی قبل از اعدام صالحی، هرانا به نقل از خانواده او خبر داده بود که در ۲۴ ساعت گذشته از او مصطفی صالحی بی‌خبر بوده‌اند. در عین حال گزارش‌هایی نیز در مورد انتقال او به سلول انفرادی برای اجرای حکم اعدام منتشر شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که دادگستری اصفهان مدعی شده بود، اجرای حکم اعدام معترضان بازداشتی تایید نشده است.

به گزارش هرانا، مصطفی صالحی یکی از بازداشت شدگان اعتراض‌های دی‌ماه ۹۶ در شهر کهریزسنگ از توابع شهرستان نجف آباد در استان اصفهان است که در اواخر سال ۹۷ به اتهام قتل یکی از نیروهای سپاه پاسداران در اعتراضات سراسری در دادگاه کیفری یک استان اصفهان محاکمه شده بود. او این اتهام را رد کرده بود.

خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه، ضمن تایید اجرای حکم اعدام  صالحی مدعی شد: «وی از عوامل اصلی اعتراضات دیماه سال ۹۶ در کهریزسنگ نجف‌آباد بود که پس از چندین جلسه دادگاه به اتهام قتل سجاد شاه‌سنایی به اعدام محکوم شد و بعد از ٣ سال بررسی و طی مراحل قضایی، بامداد امروز اعدام شد.»

هرانا در ادامه می‌نویسد: پیش از این نیز ۱۳ تن دیگر از متهمان اعتراضات مربوط به دیماه ۹۶ در خمینی شهر اصفهان مورد محاکمه قرار گرفتند و ۵ تن از آنان به نام‌های مهدی صالحی قلعه شاهرخی، محمد بسطامی، مجید نظری کندری، هادی کیانی و عباس محمدی در بهمن ۹۸ توسط شعبه دوم دادگاه انقلاب اصفهان هرکدام به ۲ بار اعدام و ۵ سال حبس تعزیری محکوم شدند. این پرونده در مورد سایر متهمان به صدور حکم زندان و شلاق منتهی شده است.

هفته گفته گذشته و در پی بی خبری از وضعیت این زندانیان، خانواده‌های آنها و فعالان حقوق بشر، نسبت به احتمال اعدام این افراد ابراز نگرانی کردند. دادگستری استان اصفهان در واکنش به افزایش نگرانی‌ها از احتمال اعدام «پنهانی» این افراد در خمینی شهر، مدعی شد: «این اشخاص اعدام نشده‌اند و تشریفات قانونی برای اعدام این پنج تن طی نشده است.»

در روزهای اخیر ایرانیان و فعالان حقوق بشر تلاش کردند با استفاده از هشتگ اعدام نکنید «#اعدام_نکنید»، در شبکه‌های اجتماعی و به ویژه توییتر، مانع از اعدام افرادی شوند که به اتهام شرکت در اعتراض‌های مردمی بازداشت و با حکم اعدام مواجه شده‌اند.

بیشتر از