فراگیر شدن موج اعتصابات کارگری در ایران

پس از جنوب کشور کارگران دیگر شهرهای ایران نیز به اعتصابات پیوسته‌اند

این اعتصابات در حالی فراگیرتر از قبل می‌شود که پس از گذشت نزدیک به دوماه اعتصاب کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه همچنان ادامه دارد - عکس از خبرگزاری دانشجو

پس از گذشت سه روز از آغاز اعتصابات کارگران در جنوب کشور حالا موج این اعتصابات به دیگر شهرهای ایران هم رسیده است. 

منابع کارگری در ایران گزارش داده‌اند که امروز، سه‌شنبه ۱۴ مردادماه، اعتصابات کارگری به پالایش‌گاه اصفهان رسیده است. کارگران پالایشگاه اصفهان، در اعتراض به مشکلات معیشتی و رسیدگی به مطالبات صنفی خود دست از کار کشیدند و اعتصاب کردند.

همزمان کارگران شرکت پتروشیمی رازی در ماهشهر خوزستان نیز اعتصاب کردند و دست به تجمع اعتراضی زدند.

امروز همچنین اعتصاب کارگران نیروگاه برق بیدخون عسلویه برای دومین روز پیاپی ادامه یافت. اعتصاب کارگران در فاز ۱۴ عسلویه نیز منجر به تعطیلی این فاز شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 پیش‌تر کارگران شرکت آسفالت طوس در منطقه آزادگان و کاسب شمالی نیز به اعتصاب کارگران پالایشگاه‌ها در جنوب کشور پیوسته‌اند.

موج اعتصابات کارگران پالایشگاه‌ها و صنایع پتروشیمی در جنوب ایران، از روز شنبه ۱۱ مرداد آغاز شده و امروز سه شنبه ، در چهارمین روز، اعتصاب به مناطق فاز ۱۴ پارس جنوبی و اصفهان گسترش یافته است.

کارگران و کارکنان مناطق اقتصادی و پتروشیمی در جنوب ایران، در شرایطی دست به اعتصاب زده‌اند که به گفته آنها از کم‌ترین حقوق و مزایا برخوردارند و همان حداقل حقوق‌شان نیز به موقع پرداخت نمی‌شود. 

در روزهای گذشته گرمازدگی منجر به مرگ یک کارگر تاسیسات مخازن و ذخیره‌سازی بندر ماهشهر شد.

این اعتصابات در حالی فراگیرتر از قبل می‌شود که پس از گذشت نزدیک به دوماه اعتصاب کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه همچنان ادامه دارد.

پرداخت فوری حقوق‌های معوقه و تمدید دفترچه بیمه، بازگشت به کار فوری برای همکاران اخراج شده، بازداشت فوری اسدبیگی و مجازات حبس ابد برای اسدبیگی-رستمی، خلع ید فوری کارفرمای بخش خصوصی از هفت تپه، بازگرداندن فوری «ثروت‌های اختلاس شده» به کارگران و پایان کار مدیران بازنشسته، از جمله مطالبات کارگران اعتصاب‌کننده هفت‌تپه است. 

اعتراضات و اعتصابات کارگری در ایران روزبه‌روز ابعاد جدی‌تر و وسیع‌تری به خود می‌گیرد. بحران‌های عمیق اقتصادی از یک سو و تشدید وضعیت سخت معیشتی در دوران کرونا از سوی دیگر باعث شده است تا امکان آرام کردن صدای خشمگین کارگران برای مسئولین مملکتی به آسانی میسر نباشد. 

بسیاری معتقدند که تداوم اعتراضات معیشتی در کشور به رخدادهایی هم‌چون دی‌ماه ۹۶ و و یا آبان ۹۸ منتهی می‌شود؛ شعله‌ور شدن خشم مردم در اقصی‌نقاط ایران و سپس وارد شدن نیروهای قهری نظام برای پایان دادن به اعتراضات مردمی. 

بیشتر از