کنکور با نظارت بسیج برگزار می‌شود

وزیر بهداشت تاریخ برگزاری کنکور را ۳۱ مردادماه اعلام کرد

وزیر بهداشت پیش‌تر گفته بود که «پروتکل‌ها در برابر ویروس کرونا زره فولادی ایجاد نمی‌کند.»-عکس از باشگاه خبرنگاران

باوجود مخالفت‌های گسترده با برگزاری کنکور در شرایط وخیم شیوع کرونا در ایران، سعید نمکی، وزیر بهداشت از تصمیم ستاد ملی کرونا برای برگزاری کنکور در تاریخ ۳۱ مردادماه خبر داد.

نمکی با طرح این ادعا که «بزرگترین دغدغه ما سلامت مردم» است، گفت: »کمیته‌ای با حضور روسای کمیسیون‌ها برای اعمال سختگیرانه‌تر پروتکل‌های بهداشتی در زمان برگزاری کنکور تشکیل می‌شود.»

وزیر بهداشت پیش‌تر گفته بود که «پروتکل‌ها در برابر ویروس کرونا زره فولادی ایجاد نمی‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نمکی همچنین به نقش «بسیج و سازمان‌های مردم‌نهاد» در نظارت بر برگزاری کنکور اشاره کرد. او ادعا کرد: نظارت قوی خواهد بود تا «حتی یک نفر هم به کرونا مبتلا نشود».

وزیر بهداشت در حالی این ادعا را مطرح می‌کند که وزارتخانه تحت مدیریت او عملا در مهار شیوع کووید-۱۹ ناموفق بوده و هر روز اخبار نگران‌کننده‌تری در مورد دامنه شیوع ویروس در سطح کشور و دست‌کاری آمار و ارقام مبتلایان و جان‌باختگان منتشر می‌شود.

وزارت بهداشت و سازمان سنجش در حالی کنکور را برگزار می‌کنند که در هفته‌های اخیر بارها به گردش مالی هنگفت آنچه که «مافیای کنکور» خوانده می‌شود، ‌اشاره شده است. برخی ناظران می‌گویند،‌ منافع مافیای کنکور و نفوذ عوامل آن مانع از لغو برگزاری کنکور می‌شود.

البته سازمان سنجش این اتهام را رد می‌کند.

نمکی ادعا می‌کند که کنکور با رعایت فاصله دو متری و تامین ماسک برای داوطلبان برگزار می‌شود و تنها از ۲۰ درصد فضای مکان‌های برگزاری آزمون استفاده خواهد شد. حتی در صورت رعایت این پروتکل‌ها، باز‌هم روشن نیست که باتوجه به کمبود ظرفیت سیستم حمل و نقل عمومی برای اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی، چه نظارتی بر رفت و آمد داوطلبان به محل برگزاری آزمون انجام خواهد شد.

این در حالی است که آمار مبتلایان به کرونا در گروه سنی ۲۰ تا ۲۹ سال در ایران در حال افزایش است.

اخیرا کنکور دکترا نیز برگزار شد و مقامات ادعا می‌کنند که تجربه موفقی بوده است. اما تعداد شرکت کنندگان در کنکور دکترا با کنکور کارشناسی و کارشناسی ارشد به هیچ وجه قابل مقایسه نیست.

تصمیم برگزاری کنکور در حالی اتخاذ شده که همچنان هیچ دلیل قابل قبولی برای مخالفت با به تعویق‌انداختن زمان برگزاری کنکور ارایه نشده است.

بیشتر از