هشدار سازمان بهداشت جهانی:‌ همه‌گیری ویروس کرونا طولانی خواهد بود 

«این همه‌گیری بحرانی است که هر یک بار در قرن رخ می‌دهد، و اثرات آن برای دهه‌های پیش رو باقی خواهد ماند.»

به گفته آمار محققان دانشگاه جانز هاپکینز، این ویروس موجب مرگ بیش از ۶۸۰ هزار و ۵۰۰ نفر در سطح جهان شده- Cindy Ord/Getty Images/AFP

به دنبال دیدار کمیته اضطراری سازمان بهداشت جهانی، به منظور بررسی بحران شیوع کرونا شش ماه پس از وضعیت اضطراری بین‌المللی، این سازمان هشدار داد که همه گیری ویروس کرونا «طولانی» خواهد بود. 

این کمیته گفت برای کاهش خطر «فرسایش پاسخگویی»، همزمان با ادامه فشارهای اقتصادی و اجتماعی بیماری بر کشورها، مقابله با کووید۱۹، به یک رویکرد «دقیق» نیاز دارد. 

این کمیته روز جمعه و دقیقا شش ماه پس از آن که اعلام کرد، ویروس کرونا در بالاترین سطح هشدار و یک فوریت بهداشت عمومی بین‌المللی است، در ژنو تشکیل جلسه داد. 

این نهاد در بیانیه‌ای که روز شنبه منتشر شد گفت:‌ «سازمان بهداشت جهانی کماکان برآورد می‌کند که خطر جهانی کووید۱۹، بسیار بالا است.» 

«کمیته اضطراری بر پیش‌بینی‌های مربوط به تداوم طولانی همه‌گیری کووید۱۹ تاکید کرد و به اهمیت پاسخ‌های پایدار جهانی، منطقه‌ای، ملی، و محلی تاکید کرد.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته آمار محققان دانشگاه جانز هاپکینز، این ویروس موجب مرگ بیش از ۶۸۰ هزار و ۵۰۰ نفر در سطح جهان شده و دست‌کم ۱۷ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر را مبتلا کرده است. 

سازمان بهداشت جهانی این هفته هشدار داد که گسترش جهانی بیماری هنوز در حال تسریع است و شمار موارد ابتلا در شش هفته اخیر، دو برابر شده است. 

تدروس آدهانوم، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی، در جلسه روز جمعه به کمیته اضطراری گفت:‌ «فکر کردن به این که شش ماه پیش، وقتی که پیشنهاد کردید وضعیت اضطراری بهداشت عمومی بین‌المللی اعلام کنم، در بیرون از چین کمتر از ۱۰۰ مورد ابتلا داشتیم و کسی جانش را از دست نداده بود، هوش‌ربا است.» 

او افزود:‌ «این همه‌گیری بحرانی بهداشتی است که هر یک بار در قرن رخ می‌دهد، و اثرات آن برای دهه‌های پیش رو باقی خواهد ماند.»

کمیته اضطراری به سازمان بهداشت جهانی توصیه کرد تا دستور‌العمل دقیق و تکثرگرایانه‌ای را درباره معیارهای پاسخگویی مناسب به کووید۱۹، برای کاهش خطرات فرسایش پاسخگویی در زمینه فشارهای اقتصادی-اجتماعی، ارائه دهد.

این کمیته همچنین خواستار تحقیقات بیشتر درباره «ناشناخته‌های مهم»، مانند منابع حیوانی بیماری، و همچنین تاثیرهای طولانی‌مدت بیماری بر نجات‌یافتگان شد. 

این کمیته قرار است سه ماه دیگر مجددا تشکیل جلسه دهد. 

© The Independent

بیشتر از جهان