در انتشار کرونا، «آواز خواندن هم به اندازه سرفه کردن خطرناک است»

آواز خواندن می‌تواند گردش ذرات هوای بیشتری در مقایسه با حرف زدن ایجاد کند

یک مقلد الویس پریسلی در مرکز شهر اسلو-Fredrik Hagen / NTB Scanpix / AFP

متخصصان باور دارند وقتی پای انتشار ویروس کرونا در میان است، آواز خواندن هم می‌تواند به خطرناکی سرفه کردن باشد، و به این ترتیب امید اعضای گروه‌های کُر آوازخوانی که مشتاق دست یافتن به هماهنگی جمعی هستند، از بین می‌رود.

طبق مطالعه‌ای که توسط گروه مشاوره علمی در موارد اضطراری (سیج) انجام شده، ‌آواز خواندن (به‌خصوص تجمع گروه‌های بزرگ برای مدت طولانی) باید به عنوان «یک عمل پرخطرتر» مورد توجه قرار گیرد.

این موضوع به دلیل شواهدی است که نشان می‌دهد این فعالیت در مقایسه با صحبت کردن یا نفس کشیدن، می‌تواند ذرات هوای بیشتری را منتقل کند.

نویسندگان پژوهش می‌نویسند: «شواهدی در دست است که نشان می‌دهد، آواز خواندن می‌تواند گردش ذرات هوای بیشتری در مقایسه یا حرف زدن یا نفس کشیدن ایجاد کند و بیشتر به سرفه کردن شبیه است.»

«بنابراین آواز خواندن در هر زمان محسوسی ممکن است خطر ایجاد ذرات عفونی معلق در هوا و احتمال انتقال آلودگی را در پی داشته باشد.»

بیماری کووید ۱۹ از طریق ترشحات تنفسی پخش می‌شود که می‌تواند به شکل قطرات بزرگ یا ذرات کوچک‌تر معلق در هوا باشد.

این ذرات هم مستقیم استنشاق می‌شوند و هم می‌توانند از طریق تماس دست‌ با سطوحی که این ذرات روی آن تجمع کرده‌اند، منتقل شوند.

طبق شواهد، هرچه این ذرات کوچک‌تر باشند، بیشتر می‌توانند در مجاری تنفسی پیشرفت کنند.

هنوز کاملا مشخص نیست که آیا نواختن سازهای بادی نیز همین خطر را ایجاد می‌کند یا خیر.

محققان افزوده‌اند که‌ درباره خطر انتقال از طریق هر دو فعالیت به تحقیقات بیشتری نیاز است.

به طور معمول حدود دو میلیون نفر در بریتانیا آواز می‌خوانند و ۷۰ هزار گروه کر در این کشور فعالند.

بهداشت عمومی انگلیس و وزارت دیجیتال، فرهنگ، رسانه و ورزش، در حال هماهنگی با یک کمیته هستند که راهی برای ازسرگیری امن این فعالیت بیابند.

این مقاله می‌گوید، در حال حاضر حفظ فاصله در جامعه مؤثرترین راه برای کاهش انتقال ویروس است، چرا که در حال حاضر امکان آزمایش سریع شرکت‌کنندگان قبل از حضور در اجتماعات در دسترس نیست و ماسک صورت هم برای این فعالیت مناسب نیست.

این پژوهشگران می‌نویسند: «حتی در مکان‌های باز و آزاد، وقتی افراد برای مدت زمان طولانی آواز می‌خوانند، باد می‌تواند ذرات موجود در هوا را برای مدتی طولانی‌تر و در یک موقعیت کاملا خوشه‌ای حفظ کند و این امر می‌تواند موجب خطر (انتقال و ابتلا) شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«بنابراین در حال حاضر امن‌ترین راه برای گروه‌هایی که با یکدیگر آواز می‌خوانند، این است:

 ۱- در فضای باز آواز بخوانند

۲- قانون فاصله اجتماعی دو متری را رعایت کنند

۳- از قرار گرفتن در موقعیت چهره به چهره اجتناب کنند

در مقاله جداگانه‌ای ار سوی «سیج»، به نوازندگان در سالن‌های کنسرت و سالن‌های تئاتر توصیه شده است که از میکروفن‌های بیشتری استفاده کنند.

شواهدی وجود دارد که بر مبنای آن، صداهای بلندتر می‌توانند ذرات معلق بیشتری در هوا تولید کنند، اما مشخص نیست که بلندی صدا تأثیری بر میزان فاصله انتشار آلودگی داشته باشد.

سالن‌های اجرا باید هوا را به خوبی تهویه کنند و تعداد مشخصی از افراد باید در محل‌هایی مانند مرکز اجتماعات، میخانه و پشت صحنه حضور داشته باشند و در فاصله بین اجراها، از تمیز شدن سطوح مطمئن شوند.

آنها همچنین باید در نظر بگیرند که از بالکن‌ها که محل احتمالی گسترش ویروس است استفاده نکنند و زمانی که کارگران روی تجهیزات نور مشغول به کارند، ملزم به پوشیدن ماسک هستند.

همچنین باید از آوازهایی که مخاطبان را برای مدت زمانی درگیر همراهی و خواندن گروهی کند، اجتناب شود.

PA

بیشتر از جهان