ناسا در پی رد پای زندگی در سیاره سرخ

مریخ‌نورد نسل آینده روز جمعه پرتاب می‌شود

احتمال کمی است که به دلیل وجود ابرهای فشرده بالای سکوی پرتاب، این پرتاب به تاخیر بیفتد.- Gregg Newton / AFP

ناسا به امید پیدا کردن شواهدی از زندگی، مریخ‌نورد نسل آینده Perseverance را به مریخ می‌فرستد. این مریخ‌نورد روز جمعه از سکویی در کیپ کارناوال فلوریدا پرتاب می‌شود. این مریخ‌نورد در جست‌وجوی ردپای زندگی است که شاید در نزدیک‌ترین سیاره به ما وجود داشته‌ باشد.

این ماموریت فضایی که ۲.۴ میلیون دلار هزینه داشته، روز جمعه در ساعت ۷:۵۰ به وقت محلی یا ۱۲:۵۰ به وقت بریتانیا به فضا فرستاده می‌شود.

این ربات مریخ‌نورد که به اندازه یک خودرو است و شش چرخ دارد، روی یک راکت اطلس-۵، حاصل سرمایه‌گذاری مشترک بویینگ-لاکهیلد و United Launch Alliance سوار می‌شود. این مریخ‌نورد قرار است یک بالگرد کوچک را در مریخ مستقر کند که تجهیزات ماموریت‌های آینده انسانی به این چهارمین سیاره از خورشید را آزمایش می‌کند.

پیش‌بینی هواشناسی یگان هوایی چهل و پنجم نیروی هوایی آمریکا نشان می‌دهد که احتمال پرتاب بدون مشکل ۸۰ درصد است. احتمال کمی است که به دلیل وجود ابرهای فشرده بالای سکوی پرتاب، این پرتاب به تاخیر بیفتد.

جیم بریدنستاین، یکی از مقام‌های ناسا روز چهارشنبه به رویتر گفت: «این نهمین بار است که ما روی مریخ فرود می‌آییم. بنابراین تجربیاتی در این زمینه داریم.»

Perseverance قرار است روی پایگاهی به نام جزرو که در عمق ۲۵۰ متری است فرود بیاید. این پایگاه، یک دریاچه قدیمی متعلق به ۳.۵ میلیارد سال پیش است که دانشمندان معتقدند ممکن است شواهدی از زندگی میکروبی گذشته روی مریخ را در آن پیدا کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برای مدتی طولانی دانشمندان درباره این موضوع بحث می‌کردند که آیا مریخ روزگاری بیش از امروز مکانی قابل زیست بوده‌است.

یکی از پیچیده‌ترین مانورهای سفر Perseverance چیزی است که مهندسان فضایی به آن «هفت دقیقه وحشت» می‌گویند. این زمانی است که ربات در نهایت گرما و سرعت در حال فرود آمدن از میان جو مریخ است. برای یک فرود نرم، چندین چتر مافوق صوت قبل از اشتعال موتورهای راکت کوچک قرار به کار گرفته می‌شود.

این آخرین پرتاب از زمین به سمت مریخ در ماه شلوغ ژوئیه خواهد بود. در این ماه، کاوشگرانی از امارات متحده عربی و چین هم فرستاده شدند.

روی Perseverance یک بالگرد ۱.۸ کیلوگرمی به نام Ingenuity (نبوغ) سوار شده تا برای نخستین بار پرواز روی مریخ را آزمایش کند.

از زمانی که سوجورنو، نخستین مریخ‌نورد ناسا در سال ۱۹۹۷ فرود آمد، این آژانس فضایی دو مریخ‌نورد دیگر (اسپیریت و اپورچینین) را فرستاده که دشت‌های گسترده‌ای را در مریخ شناسایی کرده و نشانه‌هایی از وجود آب در گذشته یافته‌اند.

ایالت متحده برنامه‌هایی برای فرستادن فضانوردان به مریخ در سال ۲۰۳۰ دارد. در راستای این برنامه، یک بازگشت به ماه درنظر گرفته شده تا ماموریت‌های انسانی، قبل از آن‌که با بلندپروازی به مریخ صورت گیرد، آزمایش شود.

Perseverance آزمایشاتی را هم برای تبدیل دی‌اکسید کرین جو مریخ به محرک پرتاب راکت‌های آینده از روی این سیاره، یا تولید اکسیژن قابل تنفس برای فضانوردان آینده انجام می‌دهد.

© The Independent

بیشتر از جهان