چین، گذرنامه‌های انگلیسی برای شهروندان هنگ‌کنگ را معتبر نمی‌داند

انگلستان معاهده استرداد مجرمین با هنگ‌کنگ را در واکنش به قانون جدید امنیت ملی چین به حالت تعلیق درآورده است

اعلام عدم اعتبار گذرنامه‌های انگلیسی برای شهروندان هنگ‌کنگ توسط وزیر خارجه چین صورت گرفت- ISAAC LAWRENCE / AFP

چین در اقدامی جهت جلوگیری از پیشنهاد ارائه شهروندی انگلستان به مردم هنگ‌کنگ، هشدار داده گذرنامه این افراد را معتبر نمی‌داند.

دولت انگلستان گفته بود هر یک از ۲.۹ میلیون هنگ‌کنگی مقیم انگلستان که می‌ترسند به کشور خود بازگردند، با اعطای گذرنامه خارجی بریتانیا (موسوم به بی‌ان‌او) مورد «استقبال گرم» این کشور قرار خواهند گرفت. حالا پکن با اقدام اخیر خود خواسته به این پیشنهاد ضربه وارد کند.

با این اقدام چین ظاهرا حرف دومینیک راب  وزیر خارجه بریتانیا درست از آب در آمد که هفته پیش گفته بود «به هر ترتیب، اگر آنها بخواهند به این کار خود ادامه بدهند ما نمی‌توانیم به زور آنها را مجبور کنیم.»

این اقدامات پس از آن صورت می‌گیرد که انگلستان معاهده استرداد مجرمین با هنگ‌کنگ را در واکنش به قانون جدید امنیت ملی چین به حالت تعلیق درآورد. انگلستان این قانون را «نقض آشکار و جدی» توافق مشترک بین دو کشور در خصوص قلمرو هنگ‌کنگ خوانده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای راب، هشدار داد که معاهده مزبور، که بیش از ۳۰ سال است پابرجاست، موجب انتقال مجرمین به چین خواهد شد.

اعلام عدم اعتبار گذرنامه‌های انگلیسی برای شهروندان هنگ‌کنگ توسط وزیر خارجه چین صورت گرفت.

یک سخنگوی دولت چین، ضمن متهم کردن انگلستان به «تغییر سیاسی» موضوع، گفت پیشنهاد انگلستان مبنی بر ارائه گذرنامه به هنگ‌کنگی‌ها به معنی «نامعتبر بودن ضمانت‌های قبلی» این کشور است.

وی گفت «این کشور از تعهدات خود خارج شده و قوانین و استانداردهای بین‌المللی را نقض کرده است. به همین دلیل چین گذرنامه‌های بی‌ان‌او را معتبر نخواهد دانست.»

بریتانیا در سال ۱۹۹۷، هنگامی که هنگ‌کنگ را در اختیار چین قرار می‌داد امتیاز زندگی در بریتانیا را برای دارندگان وضعیت بی‌ان‌او مجاز دانست.

لندن پیشنهاد ورود به بریتانیا را به کسانی داده است که در زمان تحویل هنگ‌کنگ به چین در سال ۱۹۹۷ وضعیت بی‌ان‌او (شهروند خارجی بریتانیا) دریافت کردند.

این افراد اجازه دارند همراه با همسر و فرزندان خود، حتی اگر بالای ۱۸ سال باشند، در انگلستان زندگی کنند.

ورود این افراد نیازی به داشتن پیشنهاد کار یا مهارت خاصی ندارد اما به محض این که وارد انگلستان شوند باید روی پای خودشان بایستند و دولت کمکی به آنها نمی‌کند.

پریتی پاتل، وزیر کشور بریتانیا، مورد انتقاد قرار گرفته چرا که هیچ فرد زیر ۲۳ سال، حتی آن همه جوانی که اعتراضات ضد کمونیستی را هدایت کردند، اجازه ورود به انگلستان را نخواهند داشت.

وی به نمایندگان مجلس گفت «شهروندان بی‌ان‌او باید از خود سؤال کنند که آیا مهاجرت به انگلستان و ریشه دواندن در اینجا تصمیم درستی است. این گزینه‌ای که دارم در اختیارشان می‌گذارم و هر کسی که چنین تصمیمی بگیرد با آغوش گرم پذیرفته خواهد شد.»

هزینه ویزای جدید، که از ژانویه سال آینده اجرایی می‌شود، هنوز تعیین نشده ولی احتمالا چند صد پوند خواهد بود.

کسانی که برای ویزای جدید اقدام می‌کنند باید یک هزینه سالی ۶۲۴ پوندی را که برای خدمات درمانی مهاجران در نظر گرفته شده نیز پرداخت کنند تا بتوانند از ان‌اچ‌اس استفاده کنند.

پس از پنج سال، می‌توانند با پرداخت ۲۳۸۹ پوند درخواست اقدامت دائم کرده و یک سال بعد با هزینه ۱۲۰۶ پوند درخواست شهروندی کنند.

© The Independent