ادعا درباره انفجار در تاسیسات هسته‌ای «نطنز»

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: رخنه در مسائل حراستی دلیل حادثه نطنز بوده است

کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی - عکس از وب‌سایت انتخاب 

با گذشت بیش از دو هفته از انفجار در تاسیسات هسته‌ای نطنز، هنوز مقامات جمهوری اسلامی رسما درباره علت حادثه حرفی نزدند اما در طول این مدت اظهارنظرهای زیادی درباره این انفجار از محافل نزدیک به مقامات امنیتی و هم‌چنین برخی چهره‌های سیاسی کم شنیده نشد. 

امروز، چهارشنبه اول مرداد ماه، جواد کریمی قدوسی نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادعا کرده علت حادثه در سایت هسته‌ای نطنز «رخنه در مسائل حراستی و حفاظتی» بوده است.

نماینده مردم مشهد و کلات  در مجلس که با گروهی از نمایندگان مجلس به محل انفجار رفته بودن در  گفتگو با سایت «خانه ملت» گفته است: «در نقطه که خرابکاری انجام شده، تیم های ویژه در حال بررسی بودند، متاسفانه بیشتر آسیب پذیری داخلی را تشخیص دادیم».

کریمی قدوسی از استدلال کرده است که با توجه به آسیب‌های وارده آمده «احتمال پرواز و برخورد شی مشکوک و خارج از حصار تقریبا به دست نیامده است».

او تاکید کرده است که اظهارنظرها درباره «برخورد شی مشکوک» و آنچه درباره احتمال «جاسازی شی در دستگاه‌ها» با آنچه «ما دیدم و شدت حادثه» تطبیق نداشت.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از حرف‌هایش و با اشاره به دلیل این حادثه گفته است «گزینه رخنه در مسائل حراستی و حفاظتی جمع بندی قطعی ما است. چراکه اگر از بیرون شی با این نقطه برخورد می‌کرد، می‌بایست قطعاتی از آن مشاهده شود که طبق بررسی‌ها مطلقا چیزی یافت نشده است».

شورای عالی امنیت ملی ایران پس از انفجار در نطنز اعلام کرد که علت این حادثه مشخص شده ولی به دلیل «ملاحظات امنیتی» فعلا اعلام نمی‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی ربیعی، سخنگوی دولت حسن روحانی، هم روز گذشته گفته بود: «حادثه نطنز پیچیدگی خاص خود را دارد و کارشناسان باید به جمع‌بندی قطعی برسند و سپس سازمان انرژی اتمی نتیجه را اعلام خواهد کرد».

 کریمی قدوسی هم‌چنین  با اشاره به بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس از سایت هسته‌ای نطنز، گفته است که: ایران با اجرای گام دوم و سوم کاهش تعهدات مشغول تولید «غنی‌سازی چهار درصدی» در نطنز بوده است. 

به گفته کریمی قدوسی «در این زمینه تنها یک درصد بالاتر از آنچه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در برجام از ما خواسته بود، عمل کردیم. اما ماشین‌های نسل‌های مختلف در نطنز در حال آزمایش بودند».

پس از حادثه نطنز مقامات جمهوری اسلامی روایت‌های ضد و نقیضی از میزان خسارات وارد آمده به روند غنی‌سازی در این تاسیسات بیان کردند. 

روز گذشته بود که سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به بازدید از تاسیسات هسته‌ای نطنز گفته بود که «حادثه در یکی از سوله‌های تاسیسات هسته‌ای نطنز بر روی سطح رخ داده که به غنی‌سازی ارتباطی ندارد و بیشتر در امور تحقیق و توسعه به کار گرفته می‌شد».

یک‌شنبه ۱۵ تیرماه،  بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، از وارد آمدن خسارات شدید مالی به این تاسیسات گفته بود و اعلام کرده بود که این انفجار و خسارات وارده «برنامه عنی‌سازی اورانیوم» را در این مرکز هسته‌ای کند خواهد کرد.

بیشتر از