روزنامه آلمانی "دی‌زیت": قطر به حزب الله کمک مالی می‌کند

قطر در ازای سکوت یک پیمانکار امنیتی، ۷۵۰ هزار یورو به وی پیشنهاد کرده است

نماي از دوحه پایتخت قطر. عكس از:  AFP

روزنامه آلمانی "دی‌زیت" گزارشی را منتشر کرده است مبنی بر این‌که قطر به سازمان حزب الله لبنان کمک مالی می‌کند. در گزارش آماده است که روزنامه شواهدی را به دست آورده است که نشان می‌دهد افراد ثروتمند قطری و لبنانی‌های ساکن دوحه به حزب الله لبنان پول ارسال می‌کنند. طبق گزارش، این کمک‌ها از طریق یک سازمان خیریه در دوحه و با آگاهی مقامات دولت قطر به حزب الله فرستاده می‌شود.

در گزارش مزبور خاطرنشان شده است که به صورت معمول، فعالیت‌های محرمانه و مشخصات افرادی که در این زمینه همکاری و فعالیت دارند، از دیده عموم پنهان می‌ماند و به ندرت کسی می‌تواند وارد این دنیای مخفی شود و از برخی اقداماتی که در آن جا صورت می‌گیرد پرده‌برداری کند. در گزارش علاوه شده است که این وضعیت در حال حاضر میان برلین و دوحه جریان دارد و جزئیات یک فعالیت مهم در باره پول، تجارت سلاح و تررویسم در حال آشکار شدن است.

این تحقیق بر اساس اطلاعات به دست آماده توسط روزنامه "دی‌زیت"  از یک پیمانکار خصوصی به نام "جیسون سی" که به عنوان یک مامور مخفی برای چندین سازمان امنیتی و آژانس اطلاعاتی و در کشورهای مختلف از جمله قطر فعالیت کرده است، انجام شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزنامه افزوده است که جیسون هنگام انجام مأموریت در قطر به پرونده مهمی دست یافته است که ثابت می‌کند قطر برای حزب الله پول ارسال کرده است. افزون بر آن، جیسون اطلاعات و شواهد دیگری را به دست آورده است که نشان می‌دهد یک نهاد خیریه در قطر کمک‌های مالی هنفگتی را جمع‌آوری کرده و در حالی‌که مقامات ارشد دولت قطر از آن اطلاع داشتند، به حزب الله لبنان فرستاده است.

دو تن از روزنامه‌نگاران روزنامه "دی‌زیت" به نام‌های "یاسین مشربش" و "هولگر استاک" که اطلاعات به دست آمده در مورد این پرونده را مطالعه کردند، تأکید کردند که طبق گزارش روزنامه اسرائیلی "جروزالم پست" کمک‌های مالی یادشده از سوی یک نهاد خیریه در دوحه و در حالی‌که مقامات دولتی از آن اطلاع داشتند به حزب الله لبنان فرستاده شده است.

روزنامه "دی‌زیت" خاطرنشان کرده است که به پرونده دست یافته است که حاوی مدارک و شواهدی است که قطر را محکوم می‌کند. در روزنامه تأکید شده است که مسئله انتقال پول از قطر به حزب الله، دوحه را تحت فشار قرار خواهد داد و این امر می‌تواند در نهایت منجر به اعمال تحریم‌ها علیه قطر شود. از جمله اطلاعات مهمی که پیمانکار یادشده به دست آورده است، معامله انتقال اسلحه از اروپای شرقی است که توسط یک شرکت قطری مدیریت شده است.

در گزارش همچنان علاوه شده است که در سال ۲۰۱۷ و پس از آگاهی از اهمیت اطلاعات به دست آمده که دوحه را با ذکر شواهد و مدارک به تأمین مالی سازمان‌های تروریستی متهم می‌کند، پیمانکار یادشده سعی کرده است این پرونده را به دوحه بفروشد. نامبرده به منظور ارزیابی اطلاعاتی که به دست آورده است، با مقامات آلمانی در تماس شده و در نتیجه به وی گفته شده است که آن‌چه را او به دست آورده است، معلومات"جالب و مرتبط" برای مبارزه با تأمین مالی تروریسم است.

قابل ذکر است که به دنبال معرفی شدن حزب الله به عنوان یک گروه تروریستی از سوی وزارت کشور آلمان در ماه آوریل گذشته، تمام فعالیت‌های این حزب در سراسر آلمان ممنوع اعلام شد. برلین همچنان سعی دارد اتحادیه اروپا را ترغیب به اتخاذ اقدام مشابه کند تا به آسانی بتواند به تعقیب عناصر حزب الله بپردازد.

جیسون برای گفت‌وگو در مورد اطلاعات یادشده، شش بار با مقامات قطری در بروکسل دیدار کرده و رئیس یک شرکت مشاوره در آلمان به نام میشسل اینکر که از طریق یکی از سیاستمداران آلمانی به وی معرفی شده بود در این نشست‌ها حضور داشته است.  میشل اینکر از سال ۲۰۱۴، در شرکت مشاوره (WMP EuroCom) کار می‌کرد، سپس در سال ۲۰۱۵، به عنوان رئيس شرکت انتخاب شد. اطلاعات به دست‌آمده توجه جیسون و میشل را جلب کرد و آن‌ها تصمیم گرفتند در همکاری وکیل جسون در برلین، اطلاعاتی که دوحه را محکوم به جنایت می‌کرد روی میز مذاکره قرار دهند و آن‌ها را در مقابل پول با دوحه رد و بدل کنند. طبق اطلاعات روزنامه "جروزالم پست" پرونده حاوی اطلاعات در مورد قطر حدود ۱۰ میلیون یورو ارزش دارد.

روزنامه "جروزالم پست" به نقل از روزنامه "دی‌زیت" نوشته است که به گفته جیسون، در یکی از جلسات در باره اسرائیل، اظهارات توهین آمیزی صورت گرفته و یک دیپلمات قطری گفته است که آن‌ها از همان ابتدا می‌دانند که یهودیان دشمن آن‌ها هستند.

در گزارش همچنان آمده است که جیسون در جریان جلسات بروکسل در چند مورد پول نقد از قطری ها دریافت کرده و مبلغی را که هر بار دریافت می‌کرد ۱۰ هزار یورو بود، سپس در ماه‌های بعد، قطری‌ها ۱۰۰ هزار یورو تحویل وی دادند، بدون این‌که مدرکی از دریافت پول از وی درخواست کنند. بنا به گزارش روزنامه، در سال ۲۰۱۹، جیسون و قطری‌ها به تفاهم رسیدند و طبق این تفاهم، پیمانکار در ازای خدمات مشاوره، برای مدت یک سال، هر ماه ۱۰ هزار یورو دریافت می‌کند. قطری‌های همچنان متعهد شدند در ازای فاش نکردن اطلاعات مندرج در پرونده یادشده، جیسون را به اتهام جاسوسی مورد پیگیری قرار ندهند.

به گفته این روزنامه، شرکت مشاوره آلمانی که برای پیشبرد قراردادهای قطر در آلمان با جیسون به توافق رسیده بود،‌ نیز درگیر این مسئله شده است. روزنامه همچنان خاطرنشان می‌کند که به نظر می‌رسد در مبالغ مالی منتقل شده از قطر، ۱۵ هزار یورو در ماه‌های مارس و مه سال گذشته از سوی یک افسر نظامی قطر انتقال داده شده است.

بر اساس گزارش روزنامه آلمانی، قطر در ازای سکوت جیسون و عدم فاش کردن اطلاعات، ۷۵۰ هزار یورو به جیسون پیشنهاد کرده بود، اما این طرح مورد پذیرش قرار نگرفت، زیرا ارزش اطلاعات یادشده به مراتب بیشتر از این رقم تخمین زده می‌شود.

روزنامه "دی‌زیت" تلاش کرده است از سفارت قطر در برلین و از دولت قطر در مورد این مسئله پاسخی دریافت کند، اما موفق به این کار نشده است، این در حالی است که سخنگوی دولت قطر تأکید دارد که قطر نقش محوری در اقدامات بین‌المللی برای مبارزه با تروریسم دارد.

شایان یادآوری است که آلمان در سال ۲۰۱۴، قطر را به تأمین مالی تروریسم متهم کرد و گرد مولر، وزیر توسعه آلمان گفت: "باید این مسئله مطرح شود که چه کسی جنگجویان داعش را مسلح می‌کند و به آن‌ها کمک‌ مالی می‌کند؟ البته پاسخ صریح این است که قطر دست چنین اقداماتی می‌زند، اما پرسش این‌جاست که چگونه ما به چنین افراد و کشورهای روابط سیاسی برقرار می‌کنیم؟"

چند روز پیش، سرویس اطلاعات داخلی در استان برمن در آلمان، در گزارش سالانه خود اعلام کرد:"نهاد المصطفی در تامین مالی حزب الله نقش دارد." البته این نهاد از جمله مراکزی بود که پلیس آلمان در ماه آوریل گذشته به آن‌‌ها یورش برد، اما تا به حال تصمیم بستن مراکز یادشده و دستگیری افراد مسئول در آن مراکز از سوی دولت آلمان صادر نشده است.

© IndependentArabia