جاسوسی روسیه از تحقیقات مربوط به واکسن کرونا

گروه ای‌پی‌تی۲۹ به سازمان‌های بریتانیایی، آمریکایی و کانادایی حمله کرد

دانشمندان دانشگاه آکسفورد و کالج سلطنتی لندن در حال حاضر سرگرم تحقیق روی واکسن کووید-۱۹ هستند- STEVE PARSONS / POOL / AFP

هک کردن اطلاعات مربوط به واکسن کرونای مرکز تحقیقات انگلیس ظاهرا توسط یک گروه از هکرهای روسی انجام شده است که در سرقت و افشای اطلاعات از کامپیوترهای حزب دموکرات آمریکا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ نیز فعالیت داشته است.

مرکز ملی امنیت فضای سایبر انگلیس (ان‌سی‌اس‌سی) از گروه ای‌پی‌تی۲۹، که به Cozy Bear نیز معروف است، به عنوان گروهی یاد کرد که در ماموریتی، به سازمان‌های انگلیسی، آمریکایی و کانادایی مرتبط با ساخت واکسن حمله کردند.


دانشمندان دانشگاه آکسفورد و کالج سلطنتی لندن در حال حاضر در راس تحقیق پیرامون واکسن کووید-۱۹ هستند و انگلستان، به گفته مسئولین امنیتی، اخیرا گوش به زنگ حملاتی از سوی گروه‌های مرتبط با کرملین نشسته است.

گفته شده هکرهای Cozy Bear، که به سرویس اطلاعاتی روسیه، اف‌اس‌بی، و شاخه نظامی جی‌آریو وابسته است، انواع جدیدی از بسته‌های نرم‌افزاری را برای حملات خود تدارک دیده‌اند که مقامات امنیتی غرب نام رمز «عملیات روح» را روی آن گذاشته‌اند. اهداف این حملات در آمریکا عبارت بوده‌اند از پنتاگون و وزارت خارجه زمان اوباما، و وزارت‌خانه‌هایی در نروژ و هلند در سال ۲۰۱۷.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته مقامات امنیتی، فعالیت‌های این گروه در ماه‌های اخیر روی تحقیقات ویروس کرونا متمرکز شده است. مرکز ان‌سی‌اس‌سی، که عضوی از اداره مرکی مرکزی اطلاعات و ارتباطات دولت انگلستان است، پیش‌تر هشدار داده بود که هکرها از طریق کامپیوترهای نفوذی در صدد حمله به مراکز تحقیقاتی ویروس کرونا در انگلستان و سایر کشورها هستند.

پیوند انگلستان با موضوع هک شدن ایمیل‌های حزب دموکرات از این ادعا آغاز شد که جولیان آسانژ، که بعدها در سفارت اکوادور در لندن پناه گرفت، با همکاری روس‌ها ایمیل‌ها را منتشر کرد، اقدامی که آسیبی جدی بر کارزار انتخاباتی هیلاری کلینتون وارد آورد و به نفع ترامپ تمام شد. آسانژ این اتهامات را رد کرده است.

حکم حبس راجر استون، که به گفته رابرت مولر، مشاور ویژه تحقیقات دخالت روسیه در انتخابات آمریکا، با آسانژ در تماس بوده، هفته گذشته از سوی ترامپ مشمول تحفیف شد. آسانژ اما تحت تدابیر امنیتی شدید در زندان بلمارش محبوس باقی می‌ماند تا به آمریکا منتقل شود. وی به اتهام جداگانه هک کردن کامپیوترهای پنتاگون، احتمالا به ۱۵۰ سال حبس محکوم خواهد شد.

در عین حال، به گفته ان‌سی‌اس‌سی، حملات غیرقانونی به مراکز تحقیقاتی کووید-۱۹ احتمالا ادامه خواهد یافت. این مرکز می‌گوید ۹۵ درصد اطمینان دارد که گروه ای‌پی‌تی۲۹ عضو سرویس اطلاعاتی روسیه است. این ارزیابی در کانادا نیز توسط مؤسسه امنیت اطلاعات این کشور، و در آمریکا از سوی اداره امنیت کشور، آژانس امنیت زیرساخت‌های فضای سایبر و آژانس امنیت ملی نیز مورد حمایت قرار گرفته است.

ان‌سی‌اس‌سی در خاتمه گزارش خود آورده «احتمال می‌رود ای‌پی‌تی۲۹ با انگیزه رسیدن به پاسخ سؤالات بعدی همه‌گیری ویروس، اقدامات خود جهت حمله به سازمان‌های مرتبط با تحقیق و توسعه واکسن کووید-۱۹ را ادامه دهد.»

پل چیکستر، مدیر عملیات ان‌سی‌اس‌سی، گفته است «حمله به کسانی که برای غلبه بر همه‌گیری ویروس کرونا ایثارگرانه تلاش می‌کنند محکوم و مذموم است. این مرکز با همکاری متحدان خود به حفاظت از حیاتی‌ترین سرمایه‌های کشور پایبند می‌ماند و در حال حاضر اولویت ما محافظت از بخش بهداشت و سلامت است.»

دومینیک راب، وزیر خارجه انگلیس، اعلام کرده است که اقدام سرویس‌های اطلاعاتی روسیه با هدف نفوذ به تحقیقات همه‌گیری کووید-۱۹ «کاملا غیر قابل قبول» است.

او گفت «در حالی که بعضی‌ها با اقدامات نامسئولانه به دنبال منافع خود می‌گردند، انگلستان و متحدانش با جدیت و تلاش در صدد ساخت واکسن و حفظ سلامت جهانی هستند. انگلستان مقابله با این حملات سایبری را ادامه داده و به کمک متحدان خود مرتکبان را به سزای اعمال خود می‌رساند.»

در آمریکا، آن نویربرگر، مدیر امنیت سایبری آژانس امنیت ملی، گفته است «ما و همکاران‌مان به تعهد خود مبنی بر حفاظت از امنیت ملی پایبندیم و در شرایطی که بیگانگان در صدد سودجویی از فرصت همه‌گیری کووید-۱۹ هستند، به اقدامات خود جهت انتشار توصیه‌های امنیتی ادامه می‌دهیم.»

وی همچنین گفت «ای‌پی‌تی۲۹ سابقه‌ای طولانی در حمله به سازمان‌های انرژی، بهداشتی، تحقیقاتی، سیاسی و دولتی دارد و به همین دلیل از همگان می‌خواهیم این تهدید را جدی گرفته و به توصیه‌های ما جهت بستن راه نفوذ آنها عمل کنند.»

در مسکو، سخنگوی دولت روس، دیمیتری پسکوف تأکید کرده «ما هیچ اطلاعی نداریم که چه کسانی به شرکت‌های دارویی و مراکز تحقیقاتی انگلستان نفوذ کرده‌اند. اما یک چیز را می‌توانیم بگوییم: روسیه هیچ ارتباطی با این اقدامات ندارد. این اتهامات پذیرفته نیست.»

© The Independent

بیشتر از جهان