بازداشت کارگران هفت‌تپه در سی‌امین روز اعتراض

وکیل کارگران می‌گوید یکی از کارگران بازداشتی سال قبل به ۲۲۲ ضربه شلاق محکوم شده

این حکم در شرایطی صادر شده که محمدرضا دبیریان به کرونا مبتلا بوده و با ارسال لایحه به پیوست نتیجه آزمایش، تقاضای تجدید وقت رسیدگی را کرده است - عکس از شبکه‌های اجتماعی

باردیگر بازداشت و برخورد پلیسی با کارگران هفت‌تپه خبرساز شده است. امروز، سه ‌شنبه ۲۴ تیرماه ، وکیل کارگران هفت‌تپه در گفتگو با سایت خبری از بازداشت ۴ نفر از کارگران معترض هفت‌تپه توسط پلیس امنیت شهر «شوش» در استان  خوزستان خبر داده است.

به نوشته این وب‌سایت خبری و به نقل از وکیل کارگران یکی از کارگران که مبتلا به کرونا هم هست محکوم به ۲۲۲ ضربه شلاق تعزیری شده است. 

اعتراضات کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه به سی‌امین روز خود رسیده است.

یک‌ماه اعتراض و اعتصاب مسالمت‌آمیز کارگران امروز با حضور نیروهای امنیتی به صحنه بازداشت نیروهای کارگری بدل شد.

فرزانه زیلابی، وکیل کارگران هفت‌تپه در گفتگو با امتداد، گفته است که «موکلین من، آقایان، مسلم چشمه‌خاور، یوسف بهمنی، ابراهیم عباسی و محمد خنیفر، ساعت ۱۱ صبح امروز توسط پلیس اطلاعات و امنیت شهرستان شوش دستگیر شدند».

امتداد به نقل از وکیل کارگران هفت‌تپه نوشته است که «محمد خنیفر و یوسف بهمنی در حالی که به ویروس کرونا مبتلا بوده  و دوران نقاهت خود را سپری می‌کنند، بازداشت شده‌اند که در این شرایط، مطابق با قانون، منطق، شرع  و اخلاق نیست».

تداوم اعتراضات کارگران هفت‌تپه در حالی به یک‌ماه رسیده است که در این میان جلسات دادگاه مدیرعامل کارخانه یعنی امید اسدبیگی هم برگزار شده است.

کسی که متهم است در نظام ارزی مملکت خلل وارد آورده است و با رشوه‌پاشی‌های زیاد افرادی زیادی از مدیران بانک مرکزی گرفته تا کارمندان وزارت «صمت» را در بزرگ‌ترین پرونده ارزی مملکت دخیل کرده است.

تنها در یک مورد اتهام امید اسدبیگی دریافت یک میلیارد و ششصد میلیون دلار ارز دولتی دریافت کرده است تا برای توسعه کارخانه استفاده کند اما اسدبیگی این پول را در بازار آزاد فروخته است.

یکی از عمده اعتراضات کارگران هفت‌تپه به حضور اسدبیگی ۳۳ ساله در سمت مدیرعاملی این کارخانه بزرگ مملکت است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر گزارش شده که محمدرضا دبیریان،  یکی دیگر از کارگران هفت‌تپه که پیش‌تر باعناوین اتهامی توهین به مقامات، نشر اکاذیب و افتراء از سوی شعبه دوم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان شوش روبرو بود به ۲۲۲ ضربه شلاق تعزیری محکوم شده است.

این حکم در شرایطی صادر شده که محمدرضا دبیریان به کرونا مبتلا بوده و با ارسال لایحه به پیوست نتیجه آزمایش، تقاضای تجدید وقت رسیدگی را کرده است.

وکیل کارگران هفت تپه در توضیح صدور این حکم شلاق گفته است «سوال اساسی این است که اساسا با کدام مستند قانونی، رئیس پلیس امنیت و اطلاعات می‌تواند، شخصا گزارشی علیه یک کارگر(محمدرضا دبیریان) تنظیم کرده و ذیل آن گزارش، خود را نیز به عنوان شاکی خصوصی قید کند؟ و عجیب‌تر اینکه، دادگاه نیز بر اساس همین گزارش، کارگر را به تحمل مجازات شلاق محکوم کند؟»

فرزانه زیلابی تاکید کرده است که «این محکومیت در جلسه‌ای غیرقانونی صورت گرفته که موکل به علت ابتلا به کرونا حضور نداشته و امکان تفهیم اتهام به وی و اساسا امکان دفاع متهم از خود نیز وجود نداشته است».

پیش‌تر و در جریان اعتراضات سال گذشته کارگران هفت‌تپه در خوزستان، اسماعیل بخشی از کارگران معترض بازداشتی، تحت شکنجه‌های فراوان ناچار به تن دادن به اعترافات اجباری شد. از سوی دیگر سپیده قلیان، فعال کارگری که هم‌پا با معترضان هفت‌تپه در این اعتراضات شرکت می‌کرد دستگیر و در شرایط غیرانسانی مجبور به اعتراف دروغین در صدا وسیما شد. 

بیشتر از