سازمان ملل: بحران کرونا امسال ۱۳۰میلیون نفر را دچار گرسنگی می‌کند

بحران گرسنگی در جهان پیش از شیوع کرونا ۶۹۰میلیون نفر را گرفتار کرده بود

آسیا پرشمارترین میزان گرسنگان را دارد اما سریع‌ترین رشد از آن آفریقا است- iStock/Getty 

طبق هشدار سازمان ملل، گرسنگی در جهان حتی قبل از همه‌گیری کرونا رو به افزایش بود و هدف به صفر رساندن گرسنگی تا سال ۲۰۳۰ را زیر سایه تردید برده بود.

طبق برآورد تحقیق سالانه‌ای، حدود ۶۹۰ میلیون نفر از مردم جهان در سال ۲۰۱۹ دچار گرسنگی بودند که این رقم ۱۰ میلیون بیش‌تر از رقم سال ۲۰۱۸ بود و در عرض پنج سال حدود ۶۰ میلیون نفر افزایش داشته است.

طبق تازه‌ترین ویراست گزارش وضعیت تغذیه و امنیت قضایی در جهان(سوفی) آسیا پرشمارترین میزان گرسنگان را دارد اما سریع‌ترین رشد از آن آفریقا است.

بالا رفتن هزینه‌ها و پایین آمدن استطاعت مالی سبب شده است میلیاردها نفر از غذای سالم یا مقوی محروم شوند.

طبق پیش‌بینی این گزارش بحران کووید۱۹ می‌تواند بیش از ۱۳۰ میلیون نفر دیگر را تا پایان سال ۲۰۲۰ به جمع گرسنگان مزمن بیافزاید.

در این گزارش آمده است که اوج‌گیری گرسنگی شدید ناشی از همه‌گیری کرونا می‌تواند به افزایش آمار گرسنگان شتابی چند برابر بدهد.

این تحقیق جهانی را سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد(فائو)، صندوق بین‌المللی کشاورزی(ایفاد)، صندوق کودکان سازمان ملل(یونیسف)، برنامه جهانی غذا ملل متحد(دبلیو.اف.پی) و سازمان جهانی بهداشت(دبلیو.اچ.او) مشترکاً انجام داده‌اند.

سران این پنج سازمان در مقدمه این گزارش هشدار داده‌اند که « پنج سال بعد از تعهد جهانی پایان دادن به گرسنگی، ناامنی غذایی و تمام شکل‌های سوء‌تغذیه، همچنان از حصول به این هدف تا سال ۲۰۳۰ دور هستیم»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته به گفته نویسندگان این گزارش در روند مندرج در ویراست‌های قبلی این گزارش تغییری رخ نداده است و «گرسنگی مزمن پس از دهه‌ها کاهش یکنواخت رفته رفته در سال ۲۰۱۴ رو به افزایش گذاشت و همچنان رو به افزایش است.»

طبق یافته‌های محققان سازمان ملل، بیش‌ترین افراد دچار کمبود تغذیه همچنان از آن آسیا (۳۸۱ میلیون نفر) است و جایگاه دوم از آن آفریقا (۲۵۰ میلیون نفر) است. جایگاه بعدی هم از آن آمریکای لاتین و منطقه دریای کارائیب (۴۸ میلیون نفر) است.

اما از لحاظ درصد جمعیت دچار سوء‌تغذیه نسبت به کل جمعیت، وضعیت آفریقا از همه بدتر است و با ۱۹.۱ درصد وضعیت بدتری پیدا کرده است.

این شاخص در آفریقا بیش از دو برابر میزان آن در آسیا(۸.۳ درصد) و آمریکای لاتین و منطقه دریای کارائیب (۷.۴ درصد) است. در صورتی که روندهای کنونی ادامه داشته باشد شمار افراد دچار گرسنگی مزمن آفریقا در سال ۲۰۳۰ به بیش از نیمی از آمار جهانی آن خواهد رسید.

هنوز برای سنجش اثرات کامل قرنطینه‌های سراسری و دیگر اعمال محدودیت‌ها خیلی زود است اما طبق برآوردهای این گزارش به علت رکود اقتصادی ناشی از کووید-۱۹ حداقل ۸۳ میلیون نفر دیگر و شاید هم ۱۳۲ میلیون نفر دیگر در سال ۲۰۲۰به شمار گرسنگان جهان اضافه خواهد شد.

به عبارت دیگر، جهان در مسیر رسیدن به هدف توسعه پایدار سازمان ملل(اس.دی.جی) یعنی پایان دادن به گرسنگی تا سال ۲۰۳۰ قرار ندارد.

طبق مستنداتی که مؤسسات سازمان ملل ارائه داده‌اند هزینه خورد و خوراک سالم روزانه بیش از ۱.۹ دلار است(آستانه بین‌المللی فقر).

طبق تازه‌ترین برآوردها ۳ میلیارد نفر از مردم جهان یا بیش‌تر استطاعت مالی تهیه کردن خورد و خوراک سالم را ندارند که رقم «سرسام‌آوری» است.

طبق این گزارش اگر روندهای کنونی مصرف غذا ادامه داشته باشد تا سال ۲۰۳۰ هزینه‌های درمانی مربوط به خورد و خوراک ناسالم به حدود ۱.۳ تریلیون دلار در سال می‌رسد.

این محققان اعلام کرده‌اند برای کاهش دادن هزینه‌های مواد غذایی مقوی و افزایش دادن استطاعت تهیه خورد و خوراک‌های سالم باید تحولی در سامانه‌های غذا ایجاد کرد.

© The Independent

بیشتر از جهان