اگر اکران فیلم‌ها یکسال دیگر به تعویق بیافتد، تجربه سینما پایان می یابد

اولین فیلمی که قرار است به طور گسترده اکران شود فیلم «از خود بی‌خود» خواهد بود

بخشی از عدم قطعیت درباره سینما‌ها از این واقعیت ناشی می‌شود که برخی ایالات آمریکا هنوز هیچ راهنمایی برای بازگشایی سالن‌های سینما ارائه نکرده‌اند - Mladen ANTONOV / AFP

جان فیثیان، ریيس و مدیر اجرایی اتحادیه ملی سالن‌های سینما، بیماری عالم‌گیر ویروس کرونا را «خطری علیه موجودیت» صنعت سینماداری عنوان کرد.

او گفت: «اگر عدم پخش فیلم در سینما یک سال دیگر ادامه یابد، عمر این صنعت به پایان خواهد آمد.»

لس‌آنجلس تایمز گزارش می‌کند بیماری کووید-۱۹ باعث شد تا بسیاری از استودیوهای فیلم‌سازی بزرگ هالیوود انتشار فیلم‌های جدید خود را به تعویق بیاندازند‌ و سالن‌های زنجیره‌ای سینما نیز به کرات تاریخ بازگشایی خود را عقب انداختند.

فیلم «انگاشته» (Tenet) کریستوفر نولان دراصل قرار بود ۱۷ ژوئيه راهی پرده سینماها شود ولی انتشار آن به ۱۲ اوت موکول شد و در همین حال پخش بازسازی زنده داستان «مولان» توسط والت دیزنی هم از ۲۴ ژوئیه به ۲۱ اوت رسید. قسمت بعدی فیلم «مکانی ساکت» (A Quiet Place) اثر جان کرازینسکی هم که قرار بود ۲۰ مارس اکران شود انتظار می‌رود که اوایل سپتامبر پخش شود.

آقای فیثیان به لس آنجلس تایمز گفت اتحادیه‌شان استودیوهای فیلم‌سازی را تشویق کرده است تا فیلم‌های بزرگ خود را از ماه آینده پخش کنند. او اخطار داد ادامه تاخیر انتشار فیلم‌ها می‌تواند صدمه‌ای جبران‌ناپذیر به این صنعت وارد کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در واکنش به تعویق انتشار فیلم‌ها، سالن‌های زنجیره‌ای سینما نیز گشودن درهای خود را به آینده موکول کرده‌اند.

ای‌ام‌سی تئاترز، بزرگ‌ترین سالن زنجیره‌ای سینما در دنیا، اول قرار بود از ۱۵ ژوئيه درهای خود را باز کند اما این بازگشایی تا ۳۰ ژوئیه به تاخیر افتاد. ریگال سینماز، یکی دیگر از سالن‌های زنجیره عظیم آمریکا نیز فعلا تعطیل باقی خواهد ماند.

اکران دیر فیلم‌های پرفروش و تعطیلی ادامه‌دار سالن‌های سینما عواقب وخیمی برای صنعت فیلم داشته است. انتظار می‌رود درآمد گیشه فیلم در آمریکای شمالی در مقایسه با سال گذشته ۶۱ درصد کاهش یابد. شرکت اوراق بهادار ودبوش تخمین زده است که فروش گیشه در سال ۲۰۲۰ در مجموع ۴.۴ میلیارد دلار خواهد بود، سال ۲۰۱۹ این رقم ۱۱.۴ میلیارد دلار فروش را نشان می‌داد.

بخشی از عدم قطعیت درباره سینما‌ها از این واقعیت ناشی می‌شود که برخی ایالات هنوز هیچ راهنمایی برای بازگشایی سالن‌های سینما ارائه نکرده‌اند. به گفته اتحادیه ملی سالن‌های سینما، ایالات مریلند، نیویورک، کارولینای شمالی، نیو مکزیکو و نیوجرسی هنوز تاریخی برای بازگشایی سینماها اعلام نکرده‌اند.

استودیوهای فیلم‌سازی اعلام کرده‌اند به محض آن که مقامات بهداشتی چراغ سبز بازگشایی سالن‌های سینما را روشن کنند، آماده انتشار فیلم‌هایشان هستند.

اولین فیلمی که قرار است به طور گسترده اکران شود فیلم «از خود بی‌خود» (Unhinged) با هنرنمایی راسل کرو در ژانر وحشت است که در ۳۱ ژوئیه راهی پرده سینماها خواهد شد. کمی بعد از آن شرکت سونی پیکچرز قرار است هفتم اوت فیلم طنز «گالری قلب‌های شکسته» (The Broken Hearts Gallery) را با بازی دیکر مونتگمری، ستاره سریال «چیزهای عجیب» (Stranger Things) پخش کند.

© The Independent

بیشتر از فیلم