وضع تهران بحرانی است، اجتماعات بیش از ۱۰ نفر ممنوع شود

درخواست ستاد مبارزه با کرونا برای اعمال محدودیت‌های بیشتر در تهران

مقام‌های دولت ایران معتقدند که برگزاری مراسم‌ عروسی و ترحیم سبب گسترش کرونا در هفته‌های گذشته شده است - AFP

وضعیت استان تهران بحرانی است؛ این خلاصه‌ نامه‌ای است که علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران خطاب به استاندار نوشته است.

آقای زالی از محسنی بندپی خواسته «تا اطلاع ثانوی برگزاری هرگونه سمینار، جشنواره و فعالیت‌های نمایشگاهی و تجمعات بالاتر از ۱۰ نفر و برگزاری رسمی و غیررسمی مجالس عروسی و ترحیم در استان تهران تعلیق شود.»

روز گذشته پلیس اماکن تهران از ممنوعیت فعالیت تالارهای پذیرایی برای مراسم جشن و ترحیم خبر داده بود.

مقام‌های دولت ایران معتقدند که برگزاری مراسم‌ عروسی و ترحیم سبب گسترش کرونا در هفته‌های گذشته شده است.

این ممنوعیت فعالیت برای تالارهای پذیرایی در حالی است که در هفته‌های گذشته برخی از این مراسم‌ها به‌صورت مخفیانه در منازل یا ویلاهای خارج شهر برگزار می‌شود.

پلیس اعلام کرده که با برگزاری تجمعاتی از این دست برخورد می‌کند ولی هنوز هیچ سازوکار قانونی در این رابطه تدوین نشده است.

در عین حال درخواست برای ممانعت از برگزاری مراسم‌های عزا و عروسی در تقابل با سکوت مقام‌های دولتی برای بستن اماکن مذهبی و زیارتگاه‌ها است.

اماکن مذهبی در آخرین روزهای اسفندماه و با تصمیم دولت ایران تعطیل شدند. این تصمیم دولت ایران با انتقاد برخی از نمایندگان رهبر جمهوری اسلامی در این اماکن و ائمه جمعه مواجه شد.

نهایتاً علی خامنه‌ای با حضور مجازی در جلسه روز ۲۱ اردیبهشت ستاد ملی مقابله با کرونا به این ستاد دستور داد تا در محدودیت‌های وضع‌شده برای مساجد و اماکن مذهبی تجدیدنظر کنند و تصمیم درباره این محیط‌ها را به کسانی واگذار کنند که «اهمیت دعا و توسل را درک می‌کنند.»

پس از این دستور رهبر جمهوری اسلامی، محدودیت‌ها در اماکن مذهبی لغو شد. این تصمیم دولت با واکنش سازمان نظام پزشکی کشور مواجه شد که در نامه‌ای سرگشاده خطاب به روحانی این تصمیم را مساوی با طغیان مجدد کرونا در آینده نزدیک دانستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌بینی سازمان نظام پزشکی زودتر از آنچه انتظار می‌رفت به وقوع پیوست و در روز ۱۵ خرداد بنا به اعلام وزارت بهداشت ۳۵۰۸ نفر به این ویروس آلوده شدند؛ رکوردی جدید در آمار مبتلایان به کرونا.

در روزهای گذشته نیز آمار مرگ بیماران در کشور به‌شدت صعودی شده است و دو روز پیش این آمار به ۲۲۱ نفر رسید.

صبح امروز حسن روحانی دلیل رفع محدودیت‌ها که منجر به اوج‌گیری کرونا شد را نگرانی از شورش مردم دانست: «راحت‌ترین کار این است که همه‌چیز بسته شود اما بعدش هم مردم از گرسنگی و فقر و بیکاری به خیابان خواهند آمد. حتی امروز رسانه‌های معاند خارجی هم دیگر نمی‌توانند چنین چیزی بگویند چون این کار غیرمنطقی است.»

بیشتر از