توافق مهم کشورهای گروه ۲۰ در مورد زباله های پلاستیکی اقیانوس‌ها

هم اکنون ۵.۲۵ تریلیون تکه زباله پلاستیکی در اقیانوس‌ها وجود دارد

صنعتی‌ترین کشورهای جهان بر سر کاهش میزان فزاینده ضایعات پلاستیکی که اقیانوس‌های دنیا را آلوده کرده است، به توافقی رسیدند.

 وزیران محیط زیست و انرژی گروه بیست توافق کردند چارچوبی داوطلبانه برای کاهش زباله پلاستیکی، از جمله راهبردهایی با هدف کمک به کشورهای در حال توسعه را بپذیرند.

نمایندگان کشورهای گروه بیست که سهمی حدود ۸۵ درصد از تولید ناخالص داخلی دنیا را دارند، این هفته در «کاروییزاوا» در شمال غربی توکیو دیدار کردند. این دیدار پیش از برگزاری نشست جی ۲۰ برگزار شد که تا دو هفته دیگر در اوساکا، در غرب ژاپن، تشکیل می‌شود.

مسئله ضایعات پلاستیکی در دریاها در سال‌های اخیر اهمیت زیادی یافته است، زیرا میزان آلودگی رو به افزایش بوده و شواهد فزاینده‌ای هست که این مسئله به حیات وحش آسیب می‌رساند.

سواحل پوشیده از چندین تُن زباله پلاستیکی و شمار به سرعت روبه رشد جانوران مرده با معده‌هایی پر از پلاستیک، باعث خشم جهانی شده است. در نتیجه، بسیاری کشورها استفاده از کیسه‌های پلاستیکی را اکیدا ممنوع کرده‌اند، ولی هنوز میزان ضایعاتی که وارد دریا می‌شود، عظیم است. بنا به تخمین دولت بریتانیا، هر سال بیش از ۱۵۰ میلیون تن ضایعات پلاستیک، اقیانوس‌های جهان را آلوده می‌کنند.

حدود یک میلیون پرنده و بیش از ۱۰۰ هزار پستاندار دریایی هر سال بر اثر خوردن زباله پلاستیکی یا گیرافتادن در آن، می‌میرند.

رشد وسایل پلاستیکی یک بار مصرف، به آلودگی دریاها شدت بخشیده است. تخمین زده می‌شود که هم اکنون ۵.۲۵ تریلیون تکه زباله پلاستیکی در اقیانوس‌ها وجود دارد، و بنا بر یک گزارش تازه، مقدار پلاستیک درون دریاها تا سال ۲۰۲۵ سه برابر خواهد شد.

برآورد می‌شود که حدود چهل درصد از این پلاستیک‌ها، همان سالی که تولید شده است، وارد جریان ضایعات می‌شود.

طبق چارچوب جدید که ژاپن تدوین کرده، اعضای گروه بیست «رویکردی فراگیر براساس چرخه حیات» را ترویج خواهند کرد تا از طریق اقدامات مختلف و همکاری بین‌المللی، تخلیه زباله پلاستیکی به اقیانوس‌ها را کاهش دهد و از آن جلوگیری کند.

اعضای گروه همچنین باید پیشرفت خود در مقابله با این مسئله را گزارش بدهند، و «روش‌های مناسب را هم‌رسانی کنند، نوآوری را تشویق کنند، و نظارت علمی و روش شناسی‌های تحلیلی را تقویت کنند.»

یوشیاکی هارادا، وزیر محیط زیست ژاپن، در یک نشست خبری گفت: «خوشحالم که ما و کشورهای در حال توسعه توانستیم چارچوب بین‌المللی گسترده‌ای را شکل بدهیم.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هیروآکی اوداچی، عضو گروه «گرین پیس» (صلح سبز) ژاپن، این توافق را «اولین گام به سوی حل مسئله» توصیف کرد.

او افزود: «اما با توجه به وضعیت بحرانی آلودگی اقیانوس‌ها با پلاستیک، نیاز فوری به طرح‌های اقدام عملیِ قانونا الزام آور، با زمان بندی و هدف‌های روشن وجود دارد.»

هیروشیگه سکو، وزیر صنعت ژاپن، که همراه آقای هارادا، میزبان این بحث‌ها بود، گفت که هدف ژاپن، حرکت سریع به سوی توقف استفاده از کیسه‌های خرید پلاستیکی تا ماه آوریل سال آینده خواهد بود تا میزان ضایعات را کاهش دهد.

با استفاده از گزارش رویترز

© The Independent

بیشتر از جهان