کامبوج برای اولین بار تجارت گوشت سگ را ممنوع کرد

صنعت گوشت سگ در کامبوج سالانه شاهد کشته شدن و مصرف حدود سه میلیون سگ در این کشور است

«تجارت گوشت سگ در سال‌های اخیر موجب شیوع بیماری هاری و سایر بیماری‌ها از منطقه‌ای به منطقه‌ای دیگر شده است»- TANG CHHIN SOTHY / AFP

تجارت گوشت سگ برای اولین بار در کامبوج و در شهر سیم ریپ، یکی از بزرگ‌ترین مقاصد گردش‌گری در جنوب شرقی آسیا، ممنوع شد. این یک پیروزی برای حامیان حقوق حیوانات محسوب می‌شود که این منطقه را رکن اصلی این صنعت خوانده بودند. 

تحقیقات انجام شده از سوی گروه «چهار پنجه»، (Four Paws) یک نهاد بین المللی حامی حقوق حیوانات، از وجود یک کشتارگاه مخصوص سگ و پنج منطقه نگهداری و تجارت در سیم ریپ خبر داده بود. این تحقیقات هم‌چنین نشان می‌داد ۲۱ رستوران، ماهانه با گوشت حدود ۲۹۰۰ سگ از مشتریان در این شهر پذیرایی می‌کنند. 

مقام‌های این استان، جایی که معبد معروف انگکور وات در آن واقع شده، خبر ممنوعیت گوشت سگ را روز سه‌شنبه اعلام کردند. مقام‌های اداره کشاورزی استان در بیانیه‌ای گفته‌اند که تجارت گوشت سگ در سال‌های اخیر به نابسامانی و بی‌نظمی رسیده و موجب شیوع بیماری هاری و سایر بیماری‌ها از منطقه‌ای به منطقه‌ای دیگر شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اداره در بیانیه‌ای با تاکید بر این که «گرفتن، خرید و فروش و نیز کشتن سگ‌ها» مجازاتی شدید درپی خواهد داشت گفت متخلفان با اشد مجازات، از جمله پنج سال زندان و جریمه‌ای تا سقف ۹،۷۰۰ پوند روبه‌رو خواهند شد. 

دکتر کاترین پولاک، رییس گروه چهار پنجه، گفت: «تصمیم تاریخی دولت در سیم ریپ مبنی بر ممنوعیت ربودن، تجارت و کشتن سگ‌ها، نقطه عطف عظیمی برای رفاه حیوانات در کامبوج محسوب می‌شود و بازتاب احساسات فعلی میان خمرهای کامبوج است. ما امیدواریم سیم ریپ تبدیل به الگویی برای سایر نقاط کشور شود تا از میلیون‌ها سگ در کامبوج محافظت شود.»‌

صنعت گوشت سگ در کامبوج سالانه شاهد کشته شدن و مصرف حدود سه میلیون سگ در این کشور است. 

هزاران حیوان بی‌زبان هر ماه از این استان به سایر نقاط کشور، از جمله پنوم پن، پایتخت کامبوج منتقل می‌شوند. 

تی کیمسوث، مدیر اداره کشاورزی، جنگل‌داری و ماهی‌گیری استان به خبرگزاری روبترز گفته که تقاضا برای گوشت سگ عمدتا از سوی خارجی‌ها، به ویژه بازدیدکنندگان از کره جنوبی نشات گرفته است. 

او با اشاره به این که تجارت گوشت سگ به وضعیت هشدار رسیده، گفت: «از گوشت سگ‌ها خوششان آمد و به همین سادگی به رستوران‌ها راه پیدا کرد سرو شد. حالا ما هم گوشت سگ را قدغن می کنیم.»

 تصمیم تازه مقام‌های این استان در حالی اعلام شده که چین نیز اخیرا فروش گوشت سگ و گربه را ممنوع کرده است. به گفته فعالان حقوق حیوانات، این حیوانات در فضاهای بسته نگهداری می‌شوند و در مقابل بیماری‌های قابل سرایت به انسان آسیب‌پذیرند. 

© The Independent

بیشتر از جهان