واکنش شاهزاده رضا پهلوی به قرارداد ۲۵ساله با چین: رژیم در پی تاراج منابع کشور است

«من قویا چنین قراردادی را محکوم می‌کنم و بی‌اعتبار می‌دانم»

ضرورت تاریخی ایجاد می‌کند که همگی یک‌صدا، و با هر باور سیاسی به منافع ایران بیاندیشیم و با اقتدار کامل از وقوع چنین قرارداد ننگینی جلوگیری کنیم-EVA HAMBACH / AFP

شاهزاده رضا پهلوی در واکنش به گزارش‌ها در مورد توافق ۲۵ساله جمهوری اسلامی با چین آن را «قرارداد ننگین رژیم» خواند که هدف آن «تاراج منابع کشور و پذیرش ارتش بیگانه در میهن» است.

در متن پیام ولیعهد پیشین ایران آمده است: «رژیم در قراردادی ننگین و ۲۵ساله با چین در پی تاراج منابع کشور و پذیرش ارتش بیگانه در خاک میهن‌مان است. از بومی جلوه دادن صنایع چینی تا عقد قرارداد ننگین، همه در راستای سیاست پنهان‌کاری و نادیده گرفتن حقوق حقه شما مردم از سوی حاکمان غارتگر ناایرانی و ضد ایرانی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقامات جمهوری اسلامی اخیرا در دفاع از این سند ادعا کردند که همکاری‌هایی در بخش انرژی نیز انجام خواهد شد. اما بسیاری از ناظران بین‌المللی این قرارداد را به ترکمانچای تشبیه کرده‌اند. پیش‌نویس آنچه که  «برنامه ۲۵ساله ایران و چین» خوانده شده اخیرا در هیات دولت جمهوری اسلامی به تصویب رسد. نشریه پترولیوم اکونومیست شهریورماه گذشته در مورد این قرارداد که ظاهرا بخش‌هایی از آن علنی نخواهد شد، گزارش داده بود. بنابراین گزارش، در این توافق تخفیف‌های زیادی برای چین در نظر گرفته می‌شود و چین می‌تواند پول محصولات خریداری شده از ایران را تا دو سال بعد پرداخت کند. برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم از واگذاری ۲۵ساله جزیره کیش طبق این قرارداد به چین سخن گفته بودند.

در بخش دیگری از پیام شاهزاده رضا پهلوی آمده است: «باید یادآور شوم که بستن هرگونه قراردادی از موضع ضعف-که متاسفانه اکنون در بدترین شرایط آن قرار داریم-تحمیلی است که از طرف بیگانه و حاکمان بر شما روا داشته شده است. من قویا چنین قراردادی را محکوم می‌کنم و بی‌اعتبار می‌دانم.»

ولیعهد پیشین ایران در ادامه با تاکید بر اینکه «سکوت جایز نیست»،‌ گفت: «هم‌میهنان، ضرورت تاریخی ایجاد می‌کند که همگی یک‌صدا، و با هر باور سیاسی به منافع ایران بیاندیشیم و با اقتدار کامل از وقوع چنین قرارداد ننگینی جلوگیری کنیم.»

بیشتر از