آمریکا ناخدایان نفتکش‌های جمهوری اسلامی را تحریم کرد

نقض تحریم‌ها دلیل افزوده شدن نام پنج ناخدا به فهرست سیاه آمریکاست

گزارش ‌ها حاکی از ارسال یک کشتی حامل مواد غذایی به ونزوئلا‌ست- Venezuelan Ministry of Popular Power for Communication (MINCI) / AFP 

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که «پنج ناخدای ایرانی به اتهام نقض تحریم‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی و شرکت ملی نفتکش ایران و همچنین حمل بنزین به ونزوئلا در فهرست تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران قرار گرفته‌اند. 

علی دانایی کنارسری و محسن گوهردهی به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا علیه شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی و علیرضا رهنورد، رضا وزیری و حمیدرضا یحیی‌زاده به دلیل نقض تحریم‌های شرکت ملی نفتکش ایران به تحریم شده‌اند. 

در همین حال مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا امروز چهارشنبه چهارم تیرماه، گفت که «این پنج نفر ناخدای کشتی‌هایی بودند که اخیرا بنزین و محصولات شیمیایی مورد نیاز را تحویل پالایشگاه‌های ونزوئلا دادند».

پیش‌تر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام مدعی شده بود که آمریکایی‌ها در مسیر نفتکش‌های جمهوری اسلامی به سوی ونزوئلا، به ناخدایان ایرانی پیشنهاد رشوه داده بودند که البته ناخدایان ایرانی نپذیرفته بودند. 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با طرح این ادعا که «ارسال نفتکش‌ها به ونزوئلا کار بزرگی بود» گفته بود: «کشتی های ما در وسط مسیر بودند که برخی در داخل کشور گفتند باید کشتی ها را برگردانیم زیرا احتمال جنگ وجود داشت اما مدیریت تحول خواه بچه های سپاه را بالا سر ناوهای آمریکایی‌ها فرستاد تا بدانند دست ما بسته نیست».

بنا به ادعای محسن رضایی «آمریکایی ها آمدند به ناخداهای کشتی های ما پیشنهاد و وعده پول دادند تا مسیرشان را عوض کنند اما این پیشنهادها بی شرمانه از سوی عزیزان ما مورد پذیرش قرار نگرفته و کشتی ها به ونزوئلا رسید».

ماه گذشته بود که پنج نفتکش ایرانی ۱.۵ میلیون بشکه بنزین و محصولات شیمیایی را به ونزوئلا بردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران، پس از رسیدن همه پنج نفتکش ایران به ونزوئلا در پیامی خطاب به خدمه نفت‌کش‌های ایرانی اعزامی به ونزوئلا گفته بود: «به همه شما عزیزان، کاپیتان و کارکنان کشتی خدا قوت می‌گویم. کار بزرگی کردید. حرکت شما حرکتی جهادی بود. کشور را سرافراز کردید.»

از سوی دیگر در روزهای گذشته اخباری مبنی بر حرکت ششمین کشتی ایرانی به سمت ونزوئلا منتشر شد.روز گذشته بود که حجت‌الله سلطانی، سفیر ایران در ونزوئلا گفت «ششمین کشتی ایران به سوی ونزوئلا در حال حرکت است، حامل مواد غذایی است».

خبرگزاری آسوشیتدپرس جمعه گذشته گزارش داده بود که یک کشتی دیگر ایران راهی ونزوئلا است.

بیشتر از