صدور حکم اعدام برای سه نفر از معترضان آبان ۹۸

دو نفر از این افراد با همکاری پلیس ترکیه به ایران دیپورت شده بودند

این سه‌نفر در دوره بازداشت تحت فشار بوده‌اند تا همکاری با سازمان مجاهدین خلق را بپذیرند - هرانا

ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر ایران (هرانا) از صدور حکم اعدام برای سه جوان معترض خبر داده است.

امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی که ۲۶ تا ۲۸ ساله هستند از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی به اعدام محکوم شده‌اند.

این پرونده پنج متهم دارد که دو نفر دیگر خانم‌هایی به نام‌‌های «شیما ر.» و «مژگان اسکندری» هستند. هنوز احکام این دو نفر صادر نشده است.

این افراد در زمان اعتراض‌های سراسری آبان ۹۸ در محله ستارخان تهران حضور داشته‌اند و هرانا گفته که به‌وسیله دوربین‌های مداربسته ترافیکی شناسایی شده‌اند.

براساس اطلاعات منتشر شده در این وب‌سایت، «محمد رجبی، سعید تمجیدی و شیما ر. نیز در تاریخ ۲۹ آبان ۹۸ پس از بازداشت امیرحسین مرادی، به کشور ترکیه گریخته بودند».

پلیس امنیت ترکیه این سه‌نفر را در شهر آنتالیا دستگیر کرده و به‌رغم درخواست آن‌ها برای پناهندگی سیاسی و ارائه اسناد در مورد اینکه جانشان در خطر است، آن‌ها را از مرز زمینی به ایران دیپورت کرده است.

نیروهای امنیتی ترکیه در سال‌های گذشته همکاری نزدیکی با دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی داشته‌اند. برخی از مخالفان سیاسی جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته در این کشور ترور و برخی دیگر نیز ربوده و به ایران فرستاده شده‌اند.

وضعیت خانوادگی و محل نگهداری فعلی این افراد این‌چنین شرح داده شده است: «امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی هر سه ساکن محله خزانه در حوالی ترمینال جنوب هستند و محل کار آن‌ها در محله پونک واقع شده است. هر سه این افراد نان‌آور خانواده یا کمک‌خرج خانواده خود بوده‌اند. آن‌ها هم‌اکنون در تیپ ۵ زندان تهران بزرگ بسر می‌برند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در کیفرخواست صادره برای این افراد، اتهام آن‌ها «مشارکت در تخریب و تحریق به قصد مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران» عنوان شده است.

همچنین این افراد در طول مدت بازداشتشان تحت فشار و شکنجه قرار داشته‌اند تا در اعتراف تلویزیونی شرکت کنند و خود را وابسته به سازمان مجاهدین خلق اعلام کنند.

در اعتراضات سراسری آبان ۹۸ که پس از افرایش سه‌برابری قیمت بنزین در بیش از ۱۰۰ شهر ایران برپا شد، نیروهای امنیتی و نظامی با استفاده از سلاح‌‌های جنگی معترضان را سرکوب کردند. رویترز شمار کشته‌شدگان این حوادث را ۱۵۰۰ نفر اعلام کرده و مقام‌های وزارت کشور ایران ۶ ماه پس از این حوادث، کشته‌شدن ۲۲۵ نفر را پذیرفته‌اند.

بیشتر از