رقابت نهادهای امنیتی برای مجنون‌سازی زندانیان سیاسی

سابقه اجرای برنامه دیوانه‌سازی ناراضیان سیاسی به دهه ۶۰ میلادی در شوروی بازمی‌گردد

آقای بقایی در آذرماه ۱۳۹۸ به مدت ۱۰ روز به بیمارستان روانی روزبه منتقل شد. - عکس از رسانه‌ها

روز گذشته مصطفی ترک همدانی، وکیل هنگامه شهیدی، از انتقال اجباری موکلش به بیمارستان روانی امین‌آباد خبر داد. این وکیل دادگستری در حساب توییتر خود نوشت.

 که ماموران امنیتی که قرار بوده است خانم شهیدی را برای درمان بیماری قلبی به بیمارستان منتقل کنند، با ضرب و شتم او را به تیمارستان فرستاده‌اند. 

هنگامه شهیدی که از تیرماه سال ۹۷ در بازداشت نهادهای امنیتی است، به اتهام توهین به مسئولان قضایی به بیش از ۱۲ سال زندان محکوم شده است. انتقال شهیدی به بیمارستان روانی در حالی صورت می‌گیرد که پزشک قانونی، به دلیل بیماری مزمن قلبی وی، گواهی انتقال او را به بیمارستان‌های تخصصی برای گذراندن دوره درمان، صادر کرده بود. 

ناهید کرمانشاهی، مادر هنگامه شهیدی، در صفحه اینستاگرام این زندانی سیاسی، ماجرای انتقال او به بیمارستان روانی و رفتار ماموران امنیتی را شرح داده است. 

در نخستین ساعات صبح امروز نیز یک فایل صوتی از این زندانی سیاسی منتشر شد که در آن، نحوه برخورد با او در تیمارستان و تلاش برای تزریق یک داروی اعصاب و روان بیان می‌شود.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

رياست محترم قوه قضائيه جناب آقاى سيد ابراهيم رئيسى پس از تقديم عرض سلام و احترام به استحضار ميرساند؛ كه با كمال خوشبختى در مدت ٩ ماهى كه از آغاز مسئولیت جنابعالى ميگذرد؛ شاهد تغييرات مثبتى در حوزه قضائى كشور بوده ايم و از آنجا كه جنابعالى بر ضرورت حفظ #كرامت_انسانى افراد تاكيد بسيارى داشته اید؛ برخلاف ميل باطنى ام ناچار به نگارش اين نامه سرگشاده گرديده ام و اميدوارم موضوعاتى كه در ذيل اين متن مطرح ميگردد به صورت جدى مورد پيگيرى از سوى شما قرار گيرد . جناب آقای رئيسى حال ما #زندانيان_سياسى خوب نيست، آنچه بر ما زندانيان سياسى مبحوس در #زندان_اوين در هفته هاى اخير گذشته است از قبيل انتقال افراد مختلف اين بند به زندانهاى جرايم عمومى مانند زندانهاى زنجان و قرچك مصداق بارز راديكاليسم مهندسى شده از سوى عناصر مشكوك ميراث دارِ شيخ صادق (آملی لاریجانی)است كه با فرامين و مضامين اظهارات جنابعالى هيچ مخرج مشتركى نداشته و ندارد و مغایر و متناقض با هرگونه اصول و معيارهاى انسانى و اسلامى ميباشد . با كمال تاسف پس از برخوردهاى شديد با اعتراضات مردمى آبان ٩٨ فصل جديدى از سركوب زنان به بهانه هاى مختلف آغاز شده است و رفتار مسالمت آمیز انتقاد شده از سوى زنان سياسى كه بيشتر در موضع تدافعى بوده نه موضع تهاجمى ، اين بهانه را به دست عده اى از افراد و عوامل قضائى در لباس و تحت پرچم ولايت مدارى به عنوان فعال مايشا داده تا در اقداماتى كه منجر به بى ثباتى وضع موجود مى شود پروژه نا اميدى ملت را كليد زده و در اين راه به هيچ وجه كوتاهى نمى كنند و با فشار حداكثرى؛ سياست حذف حداكثرى را در پيش گرفته اند. اينجانب علیرغم ماههاست که با اعلام موافقت شخصى جنابعالى مبنى بر اعطای مرخصى موردى پس از ««يك سال و نيم»» زندان انفرادى و ««٩ ماه»» حضور در بند عمومى و همچنين علیرغم موافقت و تاييد پزشكى قانونى مبنى بر ««٢ ماه»» حضور خارج از زندان به جهت درمان و در مورخ ٩٨/١٠/٩ در كمال ناباورى به دستور قضائى نا مشخص به جاى اعزام به مرخصى استعلاجی به مركز روان درمانى #امين_آباد منتقل شدم و در آنجا وقتى ۴ مامور مرد تيمارستان با مقاومت و فريادهاى من مواجه شدند؛ دست و پاى من را گرفته و بر روى زمين مى كشيدند تا جايى كه تصميم به تزريق روانگردان ««هالوپيندوز»» داشته اند كه مرا بيهوش كرده و از مقاومت من جلوگيرى و مرا به مدت «« دوماه»» ممنوع التماس و ممنوع الملاقات در آنجا بسترى كنند . با توجه به عارضه قلبى با اين شک وارده بابت اين نحوه برخورد تا مرز «« ايست قلبى»» پيش رفتم و مسلما تاييد

A post shared by hengameh shahidi (@hengamehshahidi) on

«به دستور قضایى نامشخص، به جاى اعزام به مرخصى استعلاجی به مركز روان درمانى امين‌آباد منتقل شدم و در آنجا وقتى ۴ مامور مرد تيمارستان با مقاومت و فريادهاى من مواجه شدند، دست و پاى من را گرفته و بر روى زمين مى‌كشيدند تا جايى كه تصميم به تزريق روانگردان «هالوپریدول» داشته‌اند.»

خانم شهیدی در این فایل صوتی خطاب به ابراهیم رییسی، رییس قوه قضاییه، می‌گوید که شک ناشی از این برخورد ماموران امنیتی او را تا آستانه «ایست قلبی» پیش برده است. 

«هالوپریدول» یکی از داروها برای بیماران اسکیزوفرنیک و روان‌پریش است.

پروژه مجنون‌سازی مخالفان سیاسی

دو سال پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، گزارش‌هایی درباره «برنامه مجنون‌سازی مخالفان سیاسی» در آن کشور منتشر شد. آن گزارش‌ها، به دلیل فضای نسبتا باز ناشی از اجرای برنامه اصلاحات سیاسی (پروسترویکا) امکان انتشار یافت. در مرکز آن برنامه، اندری اسنژنووفسکی، روانپزشک روس قرار داشت.

در بیش از ۳ دهه اجرای آن برنامه در اتحاد جماهیر شوروی سابق، هزاران نفر از مخالفان سیاسی با این توجیه که مرکز روان‌درمانی اسنژنووفسکی آن‌ها را اسکیزوفرنیک تشخیص داده است، به تیمارستان منتقل می‌شدند و به آن‌ها شوک‌ الکتریکی و داروهای اختلال روانی داده می‌شد. 

سازمان امنیت شوروی (KGB) مغر متفکر اجرای این برنامه بود و گروهی از روانپزشکان در سراسر شوروی مجری آن سیاست بودند. 

با سقوط اتحاد جماهیر شوروی، برای مدتی آن برنامه متوقف شد، ولی در یک دهه گذشته، گزارش‌های متعددی از احیای آن برنامه در روسیه، برای خاموش کردن صدای مخالفان سیاسی ولادیمیر پوتین، منتشر شده است. 

مشابه این برنامه، سال‌هاست که در چین نیز اجرا می‌شود. البته دولت چین این موضوع را رد می‌کند و می‌گوید که آن زندانیان سیاسی از قبل به بیماری روانی مبتلا بوده‌اند.

رونویسی از برنامه روسیه و چین

نهادهای امنیتی ایران نیز دست‌کم از یک دهه گذشته، برنامه مجنون‌سازی مخالفان سیاسی را آغاز کرده‌اند. این برنامه در دو سال گذشته و با اوج گرفتن اعتراضات مردمی، به شکل گسترده‌تری دنبال شده است. 

بسیاری از زندانیان سیاسی در سال‌های گذشته با این تهدید مواجه شده‌اند که اگر دست به اعتصاب یا اعتراض بزنند، به تیمارستان فرستاده خواهند شد. افرادی که در سال‌های اخیر با فشار نیروهای امنیتی به تیمارستان فرستاده شده‌اند، فهرستی طولانی است که از معاون سابق رئیس‌ جمهوری تا شهروند دوتابعیتی، فعال دانشجویی، و روزنامه‌نگار را دربرمی‌گیرد.

از سمت راست: نازنین زاغری، کیانوش سنجری و هنگامه شهیدی

نازنین زاغری رتکلیف:

این شهروند ایرانی- بریتانیایی که از فروردین ۱۳۹۵ به اتهام «براندازی نرم» در بازداشت نیروهای امنیتی ایران است، یکی از قربانیان این برنامه بوده است. نیروهای اطلاعات سپاه در ۲۵ تیرماه ۱۳۹۸ او را به اجبار به بخش روانی بیمارستان امام خمینی در تهران منتقل کردند. خانواده خانم زاغری اعلام کرده‌اند که از این که در مدت نگهداری وی در آن بخش چه دارویی به او خورانده شده است، اطلاعی ندارند و ماموران سازمان اطلاعات سپاه به آن‌ها اجازه نداده‌اند که در آن دوره، با دخترشان دیدار کنند. 

کیانوش سنجری:

این روزنامه‌نگار و فعال پیشین دانشجویی از مهرماه ۱۳۹۵ در بازداشت نیروهای امنیتی است. سنجری در سه سال گذشته چندین بار به اجبار به تیمارستان منتقل شده است. او گفته است که دست‌کم در یک نوبت تحت شوک الکتریکی قرار گرفته است. سنجری همچنین در توضیح یکی از دفعات انتقالش به تیمارستان امین‌آباد، گفته است که به مدت هفت روز به تختش زنجیر شده بوده است. 

سها مرتضایی:

این فعال دانشجویی در ۲۶ آبان ۱۳۹۸ توسط وزارت اطلاعات دستگیر شد. خانم مرتضایی از دانشجویان «ستاره‌دار» در دولت حسن روحانی است که در دی‌ماه ۱۳۹۶ نیز دستگیر، و به شش سال زندان محکوم شده بود. ماموران امنیتی پس از دستگیری مجدد او در آبان‌ماه امسال، او را مبتلا به بیماری روانی توصیف کرده‌اند و گفته‌اند که باید «شوک‌درمانی» شود، یا داروی اختلال روانی دریافت کند. 

حمید بقایی: 

معاون رئیس ‌جمهوری سابق ایران است که پس از پایان دولت احمدی‌نژاد تحت تعقیب قضایی قرار گرفته است. سازمان اطلاعات سپاه اتهام او را مالی اعلام کرده است، درحالی که احمدی‌نژاد آن (اتهام) را توطئه سیاسی رئیس سازمان اطلاعات سپاه و رئیس سابق قوه قضاییه، علیه او و یارانش می‌داند. 

آقای بقایی در آذرماه ۱۳۹۸ به مدت ۱۰ روز به بیمارستان روانی روزبه منتقل شد. 

هاشم خواستار:

معلم بازنشسته و عضو انجمن صنفی معلمان ایران، پس از نوشتن نامه اعتراضی به رهبر جمهوری اسلامی ایران، در آبان ماه سال ۹۷ دستگیر شد و به بیمارستان روانی ابن‌سینا مشهد منتقل شد. به گفته همسر آقای خواستار

این دستگیری توسط سازمان اطلاعات سپاه انجام شده است. آقای خواستار به مدت ۲۰ روز و به اجبار، در بخش بیماران خطرناک در آن بیمارستان روانی قرار گرفت و در آن مدت، به صورت مرتب داروهایی به او تزریق شده است.  

انسیه عبدالحسینی:

از معترضان دی‌ماه ۹۶ است که با حکم قاضی مقیسه به ۳ سال زندان محکوم شده است. از فروردین سال ۱۳۹۸ تا کنون ماموران وزارت اطلاعات در سه نوبت او را به تیمارستان امین‌آباد فرستاده‌اند. 

میثم بهرام‌آبادی:

زندانی سیاسی اهل کرج است که به اتهام فعالیت تبلیغی علیه جمهوری اسلامی، در سال ۱۳۹۷ دستگیر شد. او به دلیل اعتصاب غذا و اعتراض به شرایط نگهداری‌اش، از سوی نیروهای امنیتی در چندین نوبت به تیمارستان امین‌آباد فرستاده شد و تحت شوک‌درمانی و دارودرمانی قرار گرفت. آقای بهرام‌آبادی در اسفند ۱۳۹۷ در تلاش ناموفقی زندان اوین، اقدام به خودکشی کرد. 

زهرا جباری:

در سال ۸۸ به این اتهام که خویشاوندانی در اردوگاه اشرف دارد، توسط ماموران وزارت اطلاعات دستگیر شد. او که به بیماری حاد قلبی مبتلا بود، پس از اعتراض به وضعیت نگهداری‌اش، به تیمارستان امین‌آباد فرستاده شد.

امیر‌مهدی طبسی:

این زندانی سیاسی به اتهام جاسوسی برای اسرائیل در سال ۹۰ دستگیر، و به ۱۰ سال زندان محکوم شد. او نیز در سال ۱۳۹۶ پس از اعتراض به وضعیت نگهداری‌اش در زندان، به تیمارستان امین‌آباد فرستاده شد.

گزارش‌های متعددی نیز از اعزام زندانیان سیاسی محبوس در زندان ارومیه و سنندج به تیمارستان وجود دارد. این شیوه، درباره مخالفان سیاسی در سیستان و بلوچستان نیز گزارش شده است و به نظر می‌رسد که دو نهاد امنیتی اصلی در ایران (وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه) برای اجرای گسترده‌تر آن با یکدیگر وارد رقابت شده‌اند.  

بیشتر از