لیام فاکس؛ وزیر اخراجی دولت جانسون که نامزد ریاست سازمان تجارت جهانی شد

وزیر سابق تجارت بریتانیا همواره به نخست‌وزیر وفادار باقی ماند

او گزینه‌ای محبوب در میان نمایندگان مجلس حزب محافظه‌کار خواهد بود-Tolga AKMEN / AFP

لیام فاکس در ردیف نامزدهای بریتانیا برای بازگشتی احتمالی به عرصه سیاست به عنوان رئیس سازمان تجارت جهانی قرار گرفت.

وزیر سابق تجارت در سال گذشته توسط بوریس جانسون اخراج شد ولی به نخست‌وزیر وفادار باقی ماند. او گزینه‌ای محبوب در میان نمایندگان مجلس حزب محافظه‌کار خواهد بود.

بزرگترین رقیب او احتمالا پیتر مندلسون، از وزرای سابق حزب کارگر و رئیس تجارت اتحادیه اروپا است که احتمال کمی دارد بتواند رای مثبت هیات دولت را کسب کند.

دکتر فاکس در مقطعی حیاتی برای ریاست سازمان تجارت جهانی در نظر گرفته شده است چرا که در حال حاضر در مرکز چشم‌انداز محافظه‌کاران برای امضای معاهدات تجاری آزاد با کشورهای جهان بعد از برگزیت قرار داریم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این وجود، سازمان تجارت جهانی به خاطر جنگ‌های تجاری ایالات متحده با چین فلج شده و از ماه دسامبر سال گذشته نتوانسته است اختلافات تجاری مطروح را حل کند چرا که دونالد ترامپ از انتصاب قضات امریکایی به دادگاه این سازمان خودداری کرد.

وزیر سابق تجارت ۵۸ ساله روابطی نزدیک با مقامات واشنگتن دارد و به حمایت از جانب آنان یا یکی دیگر از دو قدرت برتر سازمان تجارت جهانی نیاز دارد تا بتواند بر این منصب تکیه زند.

اما دریافت حمایت از کابینه ترامپ ممکن است در دیگر نقاط جهان نتیجه‌ای معکوس داشته باشد چرا که رئیس جمهور ایالات متحده سعی داشته در اقدامات سازمان تجارت جهانی کارشکنی کند و بزرگترین بحران تاریخ ۲۴ ساله آن را موجب شده است.

به گزارش نشریه تایمز، وزرا تا ۸ ژوئیه وقت دارند نامزد خود را معرفی کرده و در هفته جاری جلسه خواهند داشت تا درباره این موضوع بحث کنند.

بنا به این گزارش اتحادیه اروپا درباره نمایندگی فیل هوگان از طرف دوبلین که وزیر تجارت سابق ایرلند و رئیس فعلی تجارت اتحادیه اروپا است اتفاق‌نظر ندارند و بعضی از رهبران کشورهای عضو، مایل هستند او در بروکسل باقی بماند.

دیگر نامزدهای احتمالی آرانچا گونزالز، وزیر امور خارجه اسپانیا، امینا محمود، وزیر امور خارجه سابق کنیا و از مقامات سازمان ملل و سیگرید کاگ، وزیر تجارت هلند هستند.

دکتر فاکس از زمان خروج از منصب خود در هیئت دولت به‌طور منظم درباره موضوعات تجارت بین‌المللی قلم‌زده است. او در دولت ترزا می سه سال در تلاش‌هایی ناکام برای دستیابی به توافقی برای برگزیت خدمت می‌کرد.

او یک‌بار گفت تحت قوانین سازمان تجارت جهانی برای بریتانیا غیرممکن است مرغ کلروئین زده را به‌عنوان بخشی از توافق تجاری با ایالات‌متحده ممنوع سازد.

او در مراسمی گفت: «در موضوع شست و شوی مرغ‌ها با کلروئین هیچ بحثی درباره امنیت و بهداشت غذا وجود ندارد بلکه بحث رفاه و حقوق حیوانات در میان است.»

او ادامه داد: «پس آن‌گونه که گفته می‌شود بحث بهداشت و استاندارد غذا نیست بلکه بحث متفاوت دیگری است و بسیار سخت‌تر می‌توان آن را اندازه گرفت چون تعاریف حقوقی آن در سازمان تجارت جهانی خیلی کم و اندک است.»

© The Independent