ترامپ: من باعث شهرت «روز آزادی» شدم

چهره‌های سرشناس معتقدند که باید به این تاریخ به اندازه «روز استقلال» اهمیت داده شود

دونالد ترامپ و همسرش ملانیا - Nicholas Kamm / AFP

دونالد ترامپ مدعی است، او بوده که تعطیلات «روز آزادی» موسوم به «جونتینت» را معروف کرده و گفته «هیچ کسی قبلا از این روز چیزی نشنیده» تا وقتی که وی تصمیم گرفته گردهمایی انتخاباتی خود را در همان تاریخ برگزار کند.

ترامپ در گفتگویی با نشریه وال استریت از کشمکش‌هایی که تصمیم اولیه‌اش ایجاد کرده بود سخن گفت. وی ابتدا تصمیم گرفته بود اولین سری گردهمایی انتخاباتی خود را در روز ۱۹ ژوئن برگزار کند. این تاریخ، روزی است که پایان برده‌داری در آمریکا گرامی داشته می‌شود.

وی با اشاره به پوشش خبری این تصمیم‌اش گفت «من یک کار خوب کردم: جونتینت را معروف کردم. این روزی مهم و واقعه‌ای مهم است. اما هیچ کس تا به حال چیزی در مورد آن نشنیده بود.»

به گفته وال استریت، بر اساس گزارشی که هیأت تحقیق کنگره اوایل همین ماه منتشر کرده ۴۷ ایالت همراه با بخش کلمبیا به بزرگداشت جونتینت می‌پردازند.

سه ایالت دیگری که ۱۹ ژوئن را روز تعطیل رسمی نمی‌دانند عبارتند از داکوتا شمالی، داکوتا جنوبی و هاوایی، اما هر سه ایالت آن را قبول دارند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این روز تعطیل، که «روز رهایی» و «روز آزادی» نیز نامیده می‌شود، تاریخی است در سال ۱۸۶۵ که آفریقایی-آمریکایی‌های مستقر در تگزاس بالاخره خبردار شدند که آبراهام لینکلن، رئیس جمهور وقت، دو سال پیش از آن فرمان آزادی برده‌های ایالت‌های جنوبی را صادر کرده بود.

تصمیم دونالد ترامپ برای برگزاری تجمعات انتخاباتی در چنین روزی در شهر تاسلا در اوکلاهاما، صدای اعتراض مقامات رسمی و شهروندان را بلند کرد.

سران گروه‌های آفریقایی-آمریکایی به رئیس جمهور گفتند که همزمانی تاریخ تجمعات با چنین روزی بی‌مسئولیتی است به ویژه پس از این همه ناآرامی و اعتراضاتی که در پی مرگ جورج فلوید در سطح کشور به وجود آمده است.

تاسلا پیش‌تر پایگاه یکی از بدترین موارد خشونت‌های تبعیض‌نژادی در تاریخ آمریکا بوده است. در سال ۱۹۲۱، صدها آفریقایی-آمریکایی توسط یک گروه ارازل و اوباش سفید پوست سلاخی و خانه‌ها و مغازه‌های آنها به آتش کشیده شد.

ترامپ پس از مواجهه با حجم عظیم انتقادات، بالأخره عقب نشست و با تغییر تاریخ گردهمایی به ۲۰ ژوئن، بیش از ۱۹ هزار صندلی را در فضای سربسته مرکز بی‌او‌سی در تاسلا باقی نگه داشت، که نگرانی وسیعی از شیوع ویروس کرونا را در پی داشته است.

وی به وال استریت ژورنال گفته است که با هر کس در اطراف خود صحبت کرده هیچ کدام از جونتینت چیزی نشینده بودند.

به گزارش وال استریت، دونالد ترامپ در طول مصاحبه از یکی از پیشکاران خود پرسید آیا چیزی در مورد این روز شنیده، و او با اشاره به کاخ سفید گفته سال گذشته بیانیه‌ای در بزرگداشت این روز صادر کردیم.

آقای ترامپ گفته «اوه. واقعا؟ بیانیه صادر کردیم؟ کاخ سفید ترامپ بیانیه صادر کرد؟ بسیار خوب. خیلی هم عالی.»

به گزارش این روزنامه، کاخ سفید در سه سال اول دوره ترامپ هر سال یک بیانیه برای بزرگداشت روز جونتینت صادر کرده است.

آقای ترامپ در پایان هفته گذشته خبر تغییر تاریخ گردهمایی را در توئیتر اعلام کرد و نوشت «به علت احترام به این روز بزرگ و ارج نهادن به این واقعه مهم» تاریخ را تغییر می‌دهد.

چهره‌های سرشناس معتقدند که باید به این تاریخ به اندازه «روز استقلال» اهمیت داده شود.

تاد گیلبرت، از سران جمهوری‌خواه معتقد است «چهارم جولای روز میلاد ملت ماست اما ۱۹ ژوئن روزی است که تعهد ما به آزادی برای همه به منصه ظهور رسید.»

وی می‌گوید «از زمانی که آفریقایی‌ها در سال ۱۶۱۹ پا به جیمزتاون گذاشتند، این اولین روزی بود که از غل و زنجیر رهایی پیدا کردند.»

© The Independent