حفاظ‌ دور مجسمه چرچیل پیش از سفر مکرون به لندن برداشته شد

برای جلوگیری از آسیب رسیدن به این مجسمه در اعتراضات، دور آن را حصار کشیده‌اند

کارگران در حال برداشتن حصار دور مجسمه چرچیل در لندن، ۱۷ ژوئن- Tolga AKMEN / AFP

مجسمه سر وینستون چرچیل در میدان پارلمان لندن، یکی از چندین نمادی است که برای محافظت در مقابل غارت‌گران بالقوه اطرافش حصارکشی شد. حال قرار شده به دلیل دیدار امانوئل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه از لندن حفاظ این مجسمه برداشته شود.

این مجسمه و مجسمه‌های نلسون ماندلا و ماهاتما گاندی پیش از اعتراضات آخرهفته گذشته محافظت شدند. در این تظاهرات، معترضان راست‌گرای افراطی در نزدیکی کاخ وست‌مینستر و میدان ترافالگار با پلیس درگیر شدند.

در آخر هفته قبل از آن، به دنبال کشته شدن جورج فلوید در آمریکا در تظاهراتی برای اعلام هم‌بستگی با تظاهرات آمریکا و حمایت از زندگی سیاه‌پوستان، معترضان مجسمه یک چهره تاریخی متعلق به قرن هفده و دوران برده‌داری را در شهر بریستول پایین کشیدند.

در لندن، معترضان چرچیل را متهم به نژادپرستی کرده و روی مجسمه او دیوارنگاری کردند. ماموران شعارها و دیوارنگاری‌ها را از روی مجسمه پاک کرده و دورتادور آن را تخته کشیدند تا از دسترس خراب‌کاران در امان باشد.

سخن‌گوی صادق خان، شهردار لندن گفت که تخته‌های دورتادور مجسمه روز چهارشنبه و قبل از سفر آقای مکرون در روز پنج‌شنبه، جمع خواهد شد. با این حال برچیدن تخته‌های حول مجسمه ماندلا و گاندی که آن‌ها نیز تحت مسؤولیت شهردار است، تحت بررسی بیش‌تر خواهد بود.

موسسه میراث انگلستان گفت حصارکشی بنای مقبره یادبود، شامگاه دوشنبه برچیده شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای خان در مقابل انتقاد وزیر کشور، از تصمیم خود برای پوشاندن مجسمه چرچیل دفاع کرد.

پریتی پتل به دیلی میل گفته است که چرچیل کسی بود که «آزادی زندگی به سبک امروز» را به مردم بریتانیا اهدا کرد.

او گفت:‌ «ما شاهد بی‌احترامی به بناهای یادبود جنگ بوده‌ایم که یک‌سره غیرقابل قبول است. حالا شاهد این هستیم که یک قهرمان ملی ما پشت حصار تخته‌ای رفته است.»

نخست‌وزیر نیز خواستار برچیدن حصار اطراف مجسمه چرچیل شده است و در مطلبی در دیلی تلگراف، از او در مقابل اتهامات مبنی بر نژادپرستی دفاع کرد.

 بوریس جانسون نوشت:‌ «تا آخرین نفس از هرگونه تلاش برای برچیدن این مجسمه از میدان پارلمان جلوگیری می‌کنم و بهتر است که هرچه زودتر حصار حفاظتی از دورتادور مجسمه برچیده شود.»

شهردار لندن گفت با در نظر گرفتن خطر این که مجسمه‌ها به «عاملی برای خشونت» در تظاهرات راست‌گرایان افراطی تبدیل شود، تصمیم او برای تخته‌کشی حول مجسمه‌ها، یک اقدام احتیاطی «عاقلانه»‌ بوده است.

دیدار آقای مکرون به مناسبت هشتادمین سال‌روز درخواست ژنرال شارل دوگل از مردم فرانسه برای مقاومت در برابر اشغال آلمان در دوران جنگ جهانی دوم است.

قرار است از رییس‌جمهور فرانسه در عمارت كلارنس با مراسم گارد افتخار و متعلق به عمارت كلارنس و پرواز هواپیماهای نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا در کنار هواپیماهای فرانسه، استقبال شود.

گزارش تکمیلی از خبرگزاری پی ای انگلیس

© The Independent

بیشتر از جهان