انور قرقاش: همکاری امارات متحده عربی با اسرائیل امکان‌پذیر است

«می‌خواهیم منطقه‌ای با ثبات‌تر داشته باشیم که مشکلات خود را با مذاکره حل می‌کند»

انور قرقاش می‌گوید به رغم اختلافات سیاسی می‌توان در مبارزه با شیوع کرونا یا حوزه تکنولوژی با اسرائیل همکاری کرد-KARIM SAHIB / AFP

امارات متحده عربی می‌گوید به رغم اختلافات سیاسی می‌تواند با اسرائیل در برخی زمینه‌ها از جمله مقابله با شیوع بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ و تکنولوژی همکاری داشته باشد.

این در حالی است که امارات متحده عربی اخیرا دو هواپیما حامل کمک‌های بشردوستانه برای فلسطینی‌ها اعزام کرده که برای نخستین بار در فرودگاه بن‌گورین در نزدیکی تل‌آویو فرود آمدند.

به گزارش رویترز، انور قرقاش، وزیر دولت در امور خارجه امارات متحده عربی در جریان سخنرانی در کنفرانس کمیته یهودیان آمریکا گفت: «ارتباط با اسرائیل مهم است و نسبت به دیگر راه‌هایی که در گذشته دنبال شده، نتایج بهتری به دنبال داشته است.»

این سخنان انور قرقاش از نظر این کمیته «تاریخی» توصیف شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قرقاش در بخش دیگری از سخنان خود با طرح این پرسش که آیا می‌تواند با اسرائیل اختلاف نظر سیاسی داشته باشد اما در عین حال برای پل زدن بر دیگر زمینه‌های ارتباط دوجانبه تلاش کند، گفت: «فکر می‌کنم که می‌توانم و گمان می‌کنم این همان‌ نطقه‌ای است که هم اکنون در آن قرار داریم.»

وزیر دولت در امور خارجه امارات متحده عربی پیش از این نیز گفته بود که تصمیم اعراب برای ارتباط نداشتن با اسرائیل اشتباه بوده است.

اسرائیل و امارات متحده عربی به طور رسمی روابط دیپلماتیک ندارند اما گمانه‌زنی‌هایی در مورد روابط غیررسمی مطرح است.

در حال حاضر مصر و اردن تنها کشورهای عربی هستند که با اسرائیل توافق صلح امضاء کرده‌اند.

قرقاش در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: «می‌خواهیم منطقه‌ای با‌ثبات‌تر داشته باشیم. منطقه‌ای که مشکلات خود را از طریق مذاکره حل می‌کند.»

مقامات اسرائیل نیز علاقمند به بهبود روابط هستند و اخیرا به امارات متحده عربی در مورد برنامه بلندپروازانه اعزام کاوشگر به فضا در آینده نزدیک تبریک گفته و آرزوی موفقیت کرده بودند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی منتقد سرسخت بهبود روابط اعراب و اسرائیل است و در واکنش به فرود نخستین هواپیمای اماراتی در اسرائیل مدعی شده بود که برخی کشورهای عربی منطقه به فلسطینی‌ها خیانت کرده‌اند. آیت‌الله خامنه‌ای دستور کار آیت‌الله خمینی، بنیانگذار انقلاب اسلامی که خواستار «محو اسرائیل از صفحه روزگار» بود را دنبال می‌‌کند.