قاضی فراری در رومانی دستگیر شد

غلامرضا منصوری متهم ردیف نهم پرونده فساد در قوه قضائیه جمهوری اسلامی است

غلامرضا منصوری، قاضی سابق دادسرای فرهنگ و رسانه و شعبه اجرائیات لواسان، در کشور رومانی دستگیر شده است.

خبرگزاری تسنیم و فارس، وابسته به سپاه پاسداران، این خبر را ساعتی پیش به نقل از غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه ایران تائید کردند.

گفته شده است که او هم‌اکنون در بازداشت پلیس اینترپل در رومانی است و مقدمات انتقال او به ایران به دلیل «محدودیت‌های پروازی ناشی از بیماری کرونا» به تأخیر افتاده و «تا دو هفته دیگر» این کار انجام می‌شود.

غلامحسین اسماعیلی، انتقال منصوری به ایران را منوط به تداوم همکاری پلیس رومانی با مقام‌های قضائی جمهوری اسلامی نیز دانسته است.

غلامرضا منصوری که در سال‌های گذشته نقش مهمی در سرکوب روزنامه‌نگاران ایرانی داشته است در پرونده فساد در قوه قضائیه جمهوری اسلامی به دریافت ۵۰۰ هزار یورو رشوه برای کارسازی در ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز در لواسان متهم شده است.

متهم ردیف اول این پرونده اکبر طبری، معاون اجرائی دفتر صادق آملی لاریجانی، رئیس پیشین قوه قضائیه جمهوری اسلامی است.

بنا به کیفرخواست صادره در این دادگاه، متهمان این پرونده به مدت دو دهه در پرونده‌های مختلف فساد اقتصادی نقش داشته‌اند.

غلامرضا منصوری پس از انتشار کیفرخواست در نخستین جلسه دادگاه در روز ۱۸ خردادماه با انتشار یک فایل ویدیوئی در شبکه‌های اجتماعی وفاداری خود به جمهوری اسلامی و رهبر آن را اعلام کرد و گفت که نظام را «حرم» می‌داند و با مراجعه داوطلبانه به سفارت ایران خود را جهت انتقال به کشور تحویل خواهد داد.

غلامحسین اسماعیلی نیز صبح امروز، صحبت‌های منصوری درباره تسلیم شدن به سفارت ایران را «غیر جدی و تبلیغاتی» اعلام کرد و گفت به همین دلیل به اینترپل متوسل شده‌اند: «قاضی فراری به سفارت ایران مراجعه داشت اما طبق بررسی ها مشخص شد عزمی برای بازگشت به ایران ندارد.»

هنوز جزئیات دستگیری این قاضی فراری و نحوه همکاری پلیس کشور رومانی با مقام‌های قضائی ایران منتشر نشده است.

پیش‌تر گفته شده بود که آقای منصوری در آلمان اقامت دارد.

روز پنج‌شنبه ۲۱ خرداد، سازمان گزارشگران بدون مرز رسماً اعلام کرد که با ارائه شکایتی به مقام‌های قضایی آلمان، خواستار بازداشت قاضی غلامرضا منصوری شده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز دلیل درخواست برای بازداشت این قاضی قوه قضاییه را «سرکوب و زندانی کردن روزنامه‌نگاران ایران» عنوان کرده است.

نماینده دادستان در نخستین جلسه دادگاه اکبر طبری، اشاره‌ای به نقش او در سرکوب روزنامه‌نگاران ایرانی نکرد و اتهام او را صرفاً دریافت پانصد هزار یورو رشوه عنوان کرد.

در جلسه دوم دادگاه هم اعلام شد که غلامرضا منصوری یک ماه بعد از دستگیری اکبر طبری از کشور فرار کرده است.

نماینده دادستانی درباره شیوه فرار قاضی منصوری از کشور گفته بود که او برای آن‌که نیروهای امنیتی و قضایی را فریب دهد، گوشی خود را در ایران فعال نگاه داشته بود: «تلفن خود را در محلی در داخل کشور روشن گذاشته بود و ما گمان می‌کردیم که او در ایران است و در زمان موعود به سراغش خواهیم رفت.» هم‌چنین گفته شد که او هیچ گواهی پزشکی مبنی بر ابتلا به بیماری صعب‌العلاج ارائه نکرده است.

بیشتر از