گفتگوهای استراتژیک واشینگتن-بغداد؛ خروج نیروها از عراق ادامه می‌یابد

واشینگتن و بغداد: آمریکا به دنبال پایگاه نظامی یا حضور نظامی دائمی در عراق نیست

سربازان آمریکایی در حال تحویل پایگاه نظامی به سربازان عراقی در شمال عراق-Zaid AL-OBEIDI / AFP

خبرگزاری دولتی عراق «اینا» به نقل از مصطفی الکاظمی،‌نخست‌وزیر عراق از پایبندی واشینگتن و بغداد به خروج نیروهای آمریکایی از عراق خبر داد.

مذاکرات استراتژیک آمریکا و عراق از روز گذشته آغاز شده است و الکاظمی می‌گوید این گفتگو‌ها به تصمیم پارلمان عراق مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از این کشور احترام می‌گذارد.

پارلمان عراق سال گذشته به خروج نیروهای آمریکایی و دیگر نیروهای ائتلاف از عراق رای داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

واشینگتن در بیاینه مشترک با بغداد در آغاز گفتگوهای استراتژیک آمریکا و عراق گفت: «روند خروج نیروها از عراق را ادامه می‌دهد و در مورد نیروهای باقی‌مانده با دولت عراق گفتگو می‌کند.» این بیانیه تاکید می‌کند که آمریکا به دنبال پایگاه نظامی یا حضور نظامی دائمی در عراق نیست.

ارایه مشاوره اقتصادی مستقیم به دولت عراق برای کمک به پیشرفت حمایت‌های بین‌المللی برای پیشبرد اصلاحات در عراق باتوجه به کاهش بهای نفت و شیوع کووید-۱۹ از دیگر موضوعات مطرح در این مذاکرات استراتژیک است.

موضوع ادامه خروج نیروهای آمریکایی از عراق در شرایطی مطرح می‌شود که مقامات تهران نیز بر این روند تاکید دارند. برخی ناظران بین‌المللی از توافق پشت‌پرده‌ای سخن می‌گویند که طی آن ایران از حمله به منافع آمریکا در عراق دست می‌کشد و به صادرات برق به این کشور ادامه می‌دهد و در مقابل روند خروج نیروهای آمریکایی از عراق ادامه می‌یابد.

با این حال گزارش‌های متعددی از کاهش نفوذ جمهوری اسلامی در عراق به دنبال کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس و کاهش کمک‌های مالی تهران به گروه‌های نیابتی در عراق منتشر شده است.