وزیر اطلاعات ایران: نگران بودیم کرونا امنیتی شود

«هرچه از شیوع کرونا می‌گذرد نارضایتی مردم ازدستگاه‌ها و سازمان‌ها کمتر می‌شود»

محمود علوی در کنار محمد جواد ظریف در تهران، اکتبر ۲۰۱۹- ATTA KENARE / AFP

سید محمود علوی وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی می‌گوید «عوارض کرونا در کشور امنیتی نشد».به گزارش خبرگزاری فارس وزیر اطلاعات گفت که «ما در آغاز شیوع بیماری کرونا دغدغه‌ای داشتیم که مسائل اقتصادی و اجتماعی و عوارض ناشی از آن موجب چالش امنیتی شود».

محمود علوی دلیل امنیتی نشدن عواقب کرونا را «حضور همه مسئولان به پرچمداری رهبر نظام در صحنه​ مبارزه با کرونا دانست و گفت که«جلسات هیات دولت به ریاست رئیس جمهور در تعطیلات نوروزی تعطیل نشد و وزارت بهداشت نیز کاملا فعال بود».

وزیر اطلاعات با بیان اینکه به لحاظ «وجود کالا در فروشگاه‌ها» نگرانی‌های وجود داشت گفت که «هم اکنون هیچ دغدغه‌ای در این‌باره نداریم و مردم ما نجابت نشان دادند و مانند برخی کشور‌ها به فروشگاه‌ها یورش نبردند و هم اکنون آرامش در کشور برقرار است».

وزیر اطلاعات درباره شرایط کنونی کشور هم مدعی شد که «براساس نظرسنجی‌ها هرچه از شیوع کرونا می‌گذریم نارضایتی مردم ازدستگاه‌ها و سازمان‌ها در بحث کرونا کمتر و رضایت آن‌ها رو به افزایش است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این ادعا از سوی وزیر اطلاعات در حالی بیان می‌شود که با شروع شیوع کرونا در ایران، سخت‌گیری‌های درباره اطلاع‌رسانی در خصوص کرونا بسیار بالا گرفت و برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی که نسبت به مدیریت بحران کرونا در ایران انتقادها و گلایه‌های داشتند بازخواست و یا بازداشت شدند. 

در این میان برخوردهای امنیتی با بعضی چهره‌های شناخته شده نیز خبرساز شد از جمله بازداشت محمود شهریاری مجری نام‌آشنای سابق تلویزیون که پس از انتقاد از نحوه مدیریت مبارزه با کرونا در شبکه‌های اجتماعی بازداشت شد و خود در زندان به بیماری کرونا دچار شد.

از سوی دیگر فشارهای اقتصادی بر طبقات مختلف جامعه در میانه همه‌گیری کرونا در مملکت، اعتراضات و اعتصابات بسیاری از کارگران و کارمندان را به دنبال داشته است. حتی با وجود خطر ابتلا به بیماری گروه‌های مختلف در شهرهای ایران با برگزاری تجمعات اعتراضی خواست‌های خود را مطرح کردند و خواستار رسیدگی به وضعیت معیشتی خود شدند. 

چندی پیش بود که علیرضا محجوب دبیرکل خانه کارگر در سخنرانی روز جهانی کارگر در تهران گفته بود: «اگر معیشت کارگران تامین نشود، مطالبات را در کف خیابان پیگیری می‌کنیم.»

کمی بعد از آن بود که حسن کرمی، فرمانده یگان ویژه پلیس ایران از آمادگی کامل این نیرو برای «سرکوب اعتراضات در سال ۹۹ » خبر داده بود. 

کرمی در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا گفته بود که در سال ۹۹ به زیرساخت‌های نیروی ضدشورش و تجهیزات آن «توجه ویژه» شده و این پشتیبانی و حمایت «بی‌نظیر»، بار مسئولیت این نیرو را افزایش داده است.

این مقام نظامی گفته بود که در تمام سال‌هایی که در «یگان ویژه سرکوب اعتراضات» کار کرده، هیچ‌گاه به‌اندازه سال ۹۹ به این نیرو اهمیت داده نشده است و امسال در «اوج آمادگی از نظر آموزشی، تجهیزات و اشراف اطلاعاتی نسبت به تهدیدات دشمن در حوزه‌های مختلف قرار داریم».

بیشتر از