زلزله  ۵.۷ ریشتری در استان فارس 

زمین لرزه‌ در حوالی «بيرم» رخ داده و تیم‌های ارزیابی خسارت به منطقه اعزام شدند

دو زمین لرزه به بزرگی ۵.۷ ریشتر و ۵.۱ ریشتر در عمق ۱۱ کیلومتری زمین، حوالی «بیرم» در استان فارس را لرزاند.

این زلزله در ساعت هشت و سی‌وهشت دقیقه شب به وقوع پیوست. نزدیک‌ترین شهرها به این محل وقوع این زمین‌لرزه، شهرهای «بیرم، خنج و محمله» در استان فارس اعلام شده است و هم‌چنین نزدیک‌ترین مراکز استان به محل وقوع زلزله شهرهای شیراز و بندرعباس عنوان شده است. 

ساعاتی پس از این حادثه خبرگزاری‌های داخلی از اعزام ۲ تیم ارزیاب به منطقه خبر دادند. فرماندار لارستان هم با اشاره به اینکه «زمین لرزه در حد ترک خوردگی دیوار منازل بوده است».

جلیل حسنی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم گفته است «تنها روستای دیده‌بان بخش صحرای باغ که هم‌مرز با بخش بیرم بوده دیوارهای منازل ریزش کرده است».

با این‌حال به گفته مسئولین امدادرسانی «بررسی‌ها از میزان و نوع خسارت‌های وارده در حال انجام است». هنوز گزارشی از آسیب‌های احتمالی جانی دریافت نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هفته‌ گذشته هم زلزله‌ای به بزرگی ۵ ریشتر در عمق ۱۱ کیلومتری زمین، بخش صالح‌آباد از توابع شهرستان مهران در جنوب استان ایلام را لرزاند.

پیش از آن نیز وقوع زلزله در حوالی تهران، نگرانی‌های زیادی را برای شهروندان پایتخت و شهرهای نزدیک تهران به وجود آورد. پس از وقوع زلزله در نزدیکی شهر دماوند بود که رئیس سازمان مدیریت بحران تهران با اشاره به فعال شدن گسل «مشا» گفته بود: «اگر زلزله ای ۶ ریشتری در تهران رخ دهد، قدرت آن ۳۲ برابر زلزله کنونی است و اگر به ۷ برسد، هزار برابر قدرت دارد و مسئله خیلی جدی برای تهران است.»

به گفته رضا کرمی «در صورت وقوع زلزله بالاتر از ۶ و نیم ریشتر قطعا در تهران یک فاجعه داریم.»

این مقام شهرداری تهران، پیش از این نیز گفته بود: «اگر زلزله بزرگتری باشد، به کمک‌های بین‌المللی نیاز است و دولت باید سازوکارهای آن را در نظر بگیرد.»

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران هم با اشاره به این که در مبحث زیرساخت‌ها وظیفه همه دستگاه‌ها، از جمله سازمان آب، برق و گاز، ایجاد «شبکه اضطراری ضد زلزله» است، گفته بود: «شبکه گاز در شهر تهران یک بمب بالقوه است.»

زلزله حوالی پایتخت با قدرت ۵.۱  ریشتر در عمق ۷ کیلومتری زمین در جایی حوالی مرز استان تهران و مازندران به وقوع پیوست. زمین‌لرزه‌ای که  دو قربانی و ۲۳ مصدوم بر جای گذاشت و آسیب‌هایی نیز به منازل مسکونی ساکنان مناطق وارد آورد.

بیشتر از