همه‌جنس‌گرایی چیست و با دوجنس‌گرایی چه فرقی دارد؟

کارا دلوین اعلام کرد جزو همه‌جنس‌گرایان است

کارا دلوین هنرپیشه و مدل ۲۷ ساله بریتانیایی- Angela Weiss / AFP

کارا دلوین گفته است که جزو همه‌جنس‌گرایان است.

این هنرپیشه و مدل در مصاحبه با مجله ورایتی توضیح داد قبلاً پرهیز داشت برای توصیف خودش از برچسب‌ها استفاده کند ولی الان با داشتن چنین عنوانی مشکلی ندارد.

او گفت: «فکر می‌کنم همواره همه‌جنس‌گرا باقی خواهم ماند.»

«هر جور که آدم‌ها خودشان را معرفی کنندن، زن، مرد یا «آن»، من عاشق انسان هستم و همین حق مطلب را ادا می‌کند. من جذب انسان می‌شوم.»

همه‌جنس‌گرا دقیقاً چه معنایی دارد؟ در این مقاله همه دانستنی‌های این مفهوم را شرح می‌دهیم.

همه‌جنس‌گرایی چیست؟

پیشوند این واژه (pan) در زبان یونانی به معنای «همه» است و همه‌جنس‌گرا هویتی جنسی است که جذب شدن به تمام جنسیت‌ها و فراتر از دوگانه مذکر- مؤنث را بیان می‌کند.

این مفهوم در برگیرنده تراجنسی‌، فراجنسی، بیناجنسی و غیره هم هست.

این اصطلاح چه هنگام کاربرد گسترده‌تری یافت؟

اصطلاح همه‌جنس‌گرایی مدت‌ها است که رواج یافته است.

اما طبق روندنمای گوگل، جست‌وجوی آن در اوت ۲۰۱۵ به اوج رسید که مایلی سایروس در مصاحبه‌ای با نشریه Elle UK همه‌جنس‌گرایی خود را برملا کرد.

صحه گذاشتن این ستاره پاپ بر این اصطلاح بود که سبب شد به حیطه فرهنگ پاپ راه یابد و هواداران این خواننده از وی تشکر کنند که در حیطه عمومی، دیدگاه‌های لیبرال را مطرح می‌کند.

همه‌جنس‌گرایی با دوجنس‌گرایی چه فرقی دارد؟

از لحاظ اصطلاح‌شناسی، پیشوندهای «دو» و «همه» در این دو اصطلاح به روشنی تفاوت آن‌ها را نشان می‌دهد که یکی به معنی جذب شدن به دارندگان دو جنسیت، و دیگری به معنی جذب شدن به دارندگان تمام جنسیت‌ها است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در دنیای واقعی، افراد مختلف از اصطلاح دوجنس‌‌گرایی مفاهیم مختلفی مراد می‌کنند. به نظر برخی، دوجنس‌گرایی یعنی به لحاظ جنسی هم جذب مردان و هم زنان شدن. اما برخی دیگر، از این واژه برای توصیف افرادی استفاده می‌کنند که فقط یک جنس خاص برایشان جذابیت جنسی ندارد و بدین ترتیب، گاهی می‌توان به جای آن از «همه‌جنس‌گرایی» هم استفاده کرد.

سردبیر مجله «اف ورد»، جوآنا وایت‌هد، می‌گوید: «هر دو هویت وجود دارد، اما مردم بیشتر با مفهوم دوجنس‌گرایی آشنایی دارند.» البته به لطف مونی ممکن است این وضعیت کم‌کم تغییر کند.

وایتهد می‌گوید، «هویت مهم است» و می‌افزاید که افرادی که خود را دو‌جنس‌گرا می‌دانند، باید تلاش کنند کلیشه‌های منفی پیرامون این هویت را از بین ببرند. این روزنامه‌نگار در یکی از قسمت‌های پادکست سبک زندگی ایندیپندنت با عنوان «عشق در دوران نوین»، در مورد این کلیشه‌های منفی سخن گفته است.

کدام‌یک از چهره‌های معروف همه‌جنس‌گرا هستند؟

علاوه بر بلا تورن، مایلی سایروس و جنل مونی، چهره‌های دیگری هم هستند که  خود را «همه‌جنس‌گرا» می‌دانند؛ از جمله انجل هیز خواننده، ایلوییز لوتیسیه خواننده‌ گروه کریستین اند د کوئینز، و کریستن استوارت که به تارنمای نایلون گفته است که در هویت‌یابی جنسی‌اش تن به چارچوب‌ تقسیم‌بندی‌های دوگانه نمی‌دهد.

این بازیگر گفت: «گمان می‌کنم تا سه چهار سال دیگر عده زیادی از مردم دیگر در قید این نیستند که ببینند کسی هم‌جنس‌گرا است یا دگرجنس‌گرا. آن‌وقت دیگر هرکس روش و منش خود را خواهد داشت.»

لارنس وب از بنیاد دگرباشان جنسی، گفت: «خیلی عالی است که چهره‌های سرشناس هویت همه‌جنس‌گرایانه خود را آشکار می‌کنند.»

او به ایندیپندنت گفت: «می‌دانیم که مشاهده‌پذیری دگرباشان جنسی بر اعتماد به نفس و سلامت جامعه آنان تأثیر دارد و رنگین‌پوستان این جامعه مخصوصاً در فرهنگ غالب نمایندگان کمتری دارند. پس پرده برداشتن مونی از هویتش برای بسیاری از افراد جامعه دگرباشان رنگین‌پوست و همه کسانی که در پی یافتن جهت‌گیری جنسی یا جنسیت خود هستند، اتفاق مهمی است.»

«پیامی که این کار برای همه دارد، این است که می‌توانیم به هویت خود افتخار کنیم.»

© The Independent

بیشتر از زندگی