پس از هشدار مشاور روحانی، آمار کرونا کاهشی شد

حسام‌الدین آشنا از خبررسانی در مورد افزایش شمار مبتلایان به کرونا انتقاد کرده بود

روز ۱۵ خرداد وزارت بهداشت از ثبت ۳۵۷۴ مورد جدید ابتلا به کرونا در ایران خبر داد. این میزان از ابتلای جدید، بالاترین مقدار آلودگی به این ویروس از ابتدای همه‌گیری کرونا در ایران بود.

رسانه‌های بین‌المللی و برخی از روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی در استان‌ها نیز همان روز از وقوع موج دوم کرونا در ایران خبر دادند.

ساعتی بعد از اعلام این خبر و ابراز نگرانی مقام‌های درمانی در استان‌ها، حسام‌الدین آشنا مشاور حسن روحانی با انتشار توییتی نوشت که «وقتی شمار ابتلا به کرونا در کشوری بالا می‌رود این پیام به همسایگان منتقل می‌شود که در تعامل انسانی و انواع حمل‌ونقل و لجستیک با آن کشور باید احتیاط بیشتری کرد و این یعنی تضعیف اقتصاد ملی و تجارت بین‌المللی کشور. مراقب خود، نزدیکان و کشورمان باشیم.»

انتقاد آشنا از اعلام خبر افزایش شمار مبتلایان در روزی صورت گرفت که قرار بود مقدمات بازگشایی مرزها میان ایران و ترکیه نهایی شود. رویدادی که روز بعد به‌ وقوع پیوست.

مبادلات تجاری میان ایران و ترکیه در سال گذشته میلادی بالغ بر شش میلیارد دلار بوده است. ترکیه از ابتدای اسفند و با هدف پیشگیری از شیوع کرونا در کشورش، مرزهای زمینی و هوایی خود را به روی ایران بست.

یک روز پس از این هشدار مشاور حسن روحانی در مورد تبعات اقتصادی اعلام آمار کرونا، در اتفاقی عجیب، آمار اعلامی وزارت بهداشت در روز ۱۶ خرداد و امروز ۱۷ خرداد به ناگاه کاهشی شد.

بر اساس گفته‌های کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، روز ۱۶ خرداد، به نسبت روز قبل حدود ۷۰۰ نفر از آمار کم شد و به ۲۸۸۶ نفر رسید.

امروز نیز این آمار ۳۰۰ نفر دیگر کاهش یافته و به ۲۵۷۸ نفر رسیده است.

از ابتدای همه‌گیری کرونا، مقام‌های وزارت بهداشت از سوی مقام‌های سیاسی و درمانی در داخل کشور و برخی چهره‌های بین‌المللی متهم شده‌اند که واقعیت‌ها را در مورد کرونا اعلام نمی‌کنند و در آمار دست‌کاری می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نکته قابل‌ تأمل در سخنان دو روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت آن است که آقای جهانپور تلاش می‌کند بیشتر بر خبرهای مثبت تکیه کند. او امروز گفته در ۲۱ استان وضعیت سفید است؛ ۱۵ استان هیچ قربانی نداشته‌اند و ۶ استان در ۲۴ ساعت گذشته تنها یک مورد فوت داشته است.

حسن روحانی نیز صبح امروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا از بازگشایی اماکن مذهبی و اجبار کارمندان برای بازگشت به کار دفاع کرد و گفت که «ضدانقلاب مدام تبلیغ می‌کند که همه کارها باید تعطیل باشند و برخی از رسانه‌های ما که مطلب ندارند، مطالب شب قبل رسانه‌های ضدانقلاب را تکرار می‌کنند، درست نیست. اینکه مساجد باز شده و مردم به عبادات مشغول هستند، چه اشکالی دارد؟»

افزایش شمار مبتلایان به کرونا پس از بازگشایی اماکن مذهبی رخ داد.

علی خامنه‌ای سه هفته پیش در جلسه روز ۲۱ اردیبهشت ستاد ملی مقابله با کرونا به‌صورت ویدئوکنفرانس حضور یافت و به دولت دستور داد تا در رابطه با بازگشایی اماکن مذهبی نظر کسانی که «اهمیت دعا و توسل را درک می‌کنند»، ملاک قرار دهد.

بلافاصله پس از این دستور خامنه‌ای، اماکن مذهبی در دو نوبت بازگشایی شد.

نتیجه کاهش محدودیت‌های کرونا و بازگشایی اماکن مذهبی به دستور رهبر جمهوری اسلامی، صعودی شدن نرخ ابتلا به کرونا در ۱۰ روز منتهی به ۱۵ خرداد بود.

در هفته‌های گذشته، مقام‌های سازمان نظام پزشکی و گروهی از پزشکان شاغل در بیمارستان‌ها نسبت به کاهش محدودیت‌ها و ایجاد موج گسترده‌تر کرونا در صورت بازگشایی اماکن مذهبی هشدار داده بودند.

بیشتر از