روسیه می‌گوید جلو گسترش لکه عظیم نفتی در رودخانه قطبی را گرفته است

ولادیمیر پوتین میلیاردر صاحب نیروگاه عامل نشت را به خاطر بی‌مبالاتی توبیخ کرد

سازمان صلح سبز این حادثه را با حادثه نشت نفت اکسون والدز در سال ۱۹۸۹ مشابه دانست - Handout / Marine Rescue Service / AFP

روسیه لکه عظیم سوخت را که رودخانه‌ای در منطقه آسیب‌پذیر قطبی را به رنگ سرخ درآورد مهار کرد. میزان آسیب به این رودخانه هنوز رسما اعلام نشده است.

روز جمعه هفته پیش بالغ بر ۲۰ هزار تن گازوییل از مخزن آسیب‌دیده نیروگاهی در شهر نوریلسک واقع در ۲۹۰۰ کیلومتری مسکو به درون رودخانه آمبارنایا سرازیر شد.

سازمان صلح سبز این حادثه را با حادثه نشت نفت اکسون والدز در سال ۱۹۸۹ مشابه دانست.

مأموران در عرض این رودخانه سدهای شناوری نصب کردند تا نفت به دریاچه‌ای در پایین‌دست نرسد و از آنجا به رودخانه دیگری وارد نشود که به اقیانوس منجمد شمالی می‌ریزد زیرا این اقیانوس به لحاظ زیست‌محیطی وضعیت حساسی دارد.

سخنگوی گروه ضربتی که مأمور پاک‌سازی آلودگی‌های‌ ناشی از این حادثه است روز جمعه به خبرگزاری فرانسه گفت: جلو گسترش لکه مواد نفتی را از تمام جهت‌ها گرفته‌ایم و اکنون نمی‌تواند به جای دیگری برود.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز جمعه میلیاردر صاحب نیروگاه عامل نشت را به خاطر بی‌مبالاتی توبیخ کرد.

آقای پوتین اوایل این هفته نیز در این منطقه وضعیت اضطراری اعلام کرده بود تا عواقب این نشت محدود شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بهره‌بردار نیروگاه عامل نشت شرکت نوریلسک نیکل است که صاحب چند نیروگاه عظیم دیگر در همین منطقه است و سبب شده‌اند نوریلسک یکی از آلوده‌ترین مکان‌ها روی کره‌ زمین باشد.

علت حادثه و همچنین کوتاهی مقامات محلی در گزارش دادن سریع ماجرا به مقامات فدرال در دست بررسی است.

به گفته شرکت نوریلسک نیکل علت حادثه ذوب‌شدگی زمین منجمد بوده است.

آقای پوتین روز جمعه طی تماس تلفنی با مقامات و کارشناسان محیط‌ زیست ولادیمیر پوتانین مالک شرکت نوریلسک نیکل را به باد انتقاد گرفت و گفت بازرسی وضعیت مخزن‌های سوخت مسئولیت این شرکت بوده است.

آقای پوتین به آقای پوتانین گفت: «اگر مخزن‌ها را به موقع عوض کرده بودید چنین آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌شد.»

پوتانین طبق اعلام مجله فوربز ثروتمندترین مرد روسیه است و حدود ۲۵.۵ میلیارد دلار ثروت دارد.

آقای پوتانین می‌گوید شرکت وی هزینه عملیات پاک‌سازی را که طبق برآورد وی ۱۱۵ میلیون پوند است پرداخت خواهد کرد و حاضر است بابت خسارت وارده به محیط زیست جریمه بپردازد.

این در حالی است که سازمان دیدبان ایمنی روسیه در مورد ده‌ها مورد نقض مقررات ایمنی در  این نیروگاه شرکت نوریلسک نیکل هشدار داده بود.

طبق گزارش وب‌سایت آربی‌سی این سازمان در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ سه بازرسی گسترده در نیروگاه محل حادثه انجام داد و متوجه مجموعه‌ای از موارد نقض مقررات ایمنی از جمله در مخزن‌های سوخت شده بود.

طبق این گزارش، کوتاهی در زنگارزدایی جداره‌ها و سقف بعضی از مخزن‌های سوخت از جمله موارد نقض مقررات ایمنی در این نیروگاه بود، در حالی که مقامات سال‌ها قبل دستور انجام آن را داده بودند.

اما به گزارش آربی‌سی شرکت نوریلسک نیکل می‌گوید چنین تخلفاتی در مخزن سوخت نشت‌کرده رخ نداده است.

گزارشهای تکمیلی در خبرگزاریها آمده است

© The Independent

بیشتر از جهان