جورج بوش: زمان گوش دادن به صدای معترضان است

رئیس‌جمهور سابق آمریکا اما تأکید کرد که «غارت، آزادی نیست» 

بوش معترضینی را که علیه نقض مکرر حقوق سیاه‌پوستان سخن می‌گویند تحسین کرد-MARK WILSON /Getty Images via AFP

جورج دبلیو بوش، رئیس‌جمهور آمریکا، می‌گوید از خفه شدن وحشیانه جورج فلوید احساس درد و رنج کرده است اما عدالت، آزادی و ترقی با غارت و نابودی به دست نمی‌آیند. 

مرگ آقای فلوید یک هفته پیش درحالی‌که او در اختیار نیروهای پلیس بود صورت گرفت. آقای بوش و بانوی اول سابق، لورا بوش، در اولین بیانیه خود در این مورد گفتند پیش‌ازاین سخن نگفته‌اند چراکه اکنون زمان گوش دادن است نه سخنرانی کردن.

در بیانیه مشترک آقا و خانم بوش می‌خوانیم: «این‌که معترضین موردحفاظت نیروهای مسئول انتظامی باشند و برای آینده‌ای بهتر راهپیمایی کنند یک نقطه قوت است.»

این دو افزودند: «تنها زمانی می‌توانیم خودمان را درست ببینیم که به صدای آن‌ها که مورد آسیب و سوگواری هستند گوش دهیم. آنان که می‌خواهند این صداها را خاموش کنند معنای آمریکا را نمی‌فهمند. آن‌ها نمی‌فهمند این کشور چطور می‌تواند بهتر شود.»

این اظهارات در پی یک هفته اعتراض، غارت و شورش در سراسر کشور و برخورد تظاهرکنندگان و پلیس در پیامد مرگ آقای فلوید می‌آیند.

این رویدادها باعث اعمال خاموشی در شهرهای عمده شده و بیش از ۲۰ ایالت نیروهای گارد ملی را فراخوانده‌اند. این در حالی است که دونالد ترامپ با استفاده از «قانون شورش ۱۸۰۷» نیروهای ارتش آمریکا را به خیابان‌های واشنگتن دی سی اعزام کرد. 

آقای بوش معترضینی را که علیه نقض مکرر حقوق سیاه‌پوستان سخن می‌گویند تحسین کرد اما گفت پیشروی تنها زمانی صورت می‌گیرد که مردم آمریکا راه بهینه همدلی و صلح مبتنی بر عدالت را برگزینند.

او گفت: «می‌دانیم که عدالت پایدار تنها از طرق مسالمت‌آمیز به دست می‌آید. غارت، آزادی نیست و تخریب، ترقی نیست.»

بوش پسر افزود: «اما در ضمن می‌دانیم که صلح پایدار در جوامع ما نیازمند عدالت برابر است. حکومت قانون در نهایتاً مبتنی بر انصاف و مشروعیت نظام حقوقی است. و دستیابی به عدالت برای همگان وظیفه همگان است.»

© The Independent