حمدالله محب: آمریکا نتیجه گفت‌و‌گو با طالبان را به ما اطلاع می‌دهد

محب پیشتر گفته بود مذاکرات صلح با طالبان «غیرشفاف» است

حمدالله محب، مشاورامنیت ملی افغانستان، دریک مصاحبه تلویزیونی درکابل گفت نتیجه مذاکرات صلح به دولت افغانستان اعلام می‌شود. اوگفت، نگرانی‌ای که دولت افغانستان درمورد گفت‌و‌گوهای صلح میان نماینده ایالات متحده و نمایندگان طالبان داشت، تا حدی حل شده است و دولت آمریکا قرار است حکومت افغانستان را د جریان این مذاکرات قرار بدهد.

آقای محب افزود: ما از یک «معاهده بد» میان آمریکا و طالبان می‌ترسیدیم و نگرانی داشتیم؛ اکنون این نگرانی­‌ها تا اندازه‌ای حل شده و ارتباط ما بهترشده است.

آقای محب، درسفری که چندی پیش به ایالات متحده داشت، مذاکرات میان زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در روند صلح افغانستان، و نمایندگان طالبان در دوحه را غیرشفاف خوانده و گفته بود که خلیلزاد در تلاش برای ایجاد حکومت موقت درافغانستان است و می­‌خواهد که خود، در رأس آن قرار گیرد. او افزوده بود که به همین دلیل است که درمورد مذاکرات صلح با حکومت افغانستان همفکری انجام نمی‌شود و نتیجه این گفت‌و‌گوها به آگاهی ما نمی‌رسد.

گفته‌­های مشاورشورای امنیت ملی افغانستان، با واکنش­‌های جدی مقامات حکومت ایالات متحده مواجه شد.

معاون وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، ضمن آنکه گفته­‌های مشاورامنیت ملی افغانستان را در مورد ایجاد حکومت موقت توسط خلیلزاد، رد کرد گفت، حمله به خلیلزاد، حمله به وزارت خارجه آمریکا است و دولت آمریکا تصمیم گرفته است که از این پس مقامات نظامی وغیرنظامی آمریکا با آقای محب دیدار نکنند.

آما آقای محب، درمصاحبه‌ای که درکابل داشت، گفته است از سخنانش درمورد خلیلزاد پشیمان نیست.

گفته می‌­شود که آمریکایی­‌ها از آقای محب خواسته­ بودند معذرت بخواهد و حرف­‌هایش در مورد خلیلزاد را پس بگیرد. اما آقای محب، این درخواست را نپذیرفته و تاکید کرده که از گفته‌هایش درمورد خلیلزاد پشیمان نیست. اوگفته است که «من دربرابر مردم مسئولیت دارم و منافع ملی افغانستان را بالاترازهرچیزمی‌دانم».

مشاورامنیت ملی افغانستان، هم­چنین نشست مسکو میان نمایندگان طالبان و سیاست‌مداران افغان و نیز برقرای ارتباط تعدادی از کشورهای همسایه با طالبان، از جمله ایران را برای امنیت ملی افغانستان تهدید جدی می‌­داند.

این گفته­‌ها درحالی ابراز می­‌شود که زلمی خلیلزاد ۱۹ خرداد، برای آغازهفتمین دور گفت‌و‌گوهای صلح، وارد کابل شد. گفته می­‌شود خلیلزاد دراین سفر با رهبران حکومت وحدت ملی، جامعه مدنی، و مردم افغانستان درمورد صلح صحبت خواهد کرد.

درخبرنامه سفارت آمریکا درکابل آمده است که روند صلح با طالبان به یک مرحله اساسی رسیده است و نیاز است که دراین مورد با مردم افغانستان بیشتر مشورت شود.

آقای خلیلزاد، تاکنون بیش از شش­ بار با نمایندگان گروه طالبان دیدار و گفت‌و‌گو کرده است، اما این گفت‌و‌گوهای هنوز به صلح در افغانستان منجر نشده است. باید منتظر مان و دید که دور هفتم این گفت‌و‌گوها، چه نتیجه‌ای در بر خواهد داشت. 

بیشتر از