پاسخ شهرداران دموکرات به ترامپ: «دیگر حرف نزن»

اعتراضات در پی مرگ جرج فلوید در سراسر آمریکا ادامه دارند 

خانم لایت‌فوت گفت: «حرفی را که واقعا می‌خواهم به دونالد ترامپ بزنم، با رمز بگویم… دو کلمه است. با حرف «F» شروع می‌شود و با «You» تمام می‌شود.»- Paras Griffin/Getty Images via AFP

شهرداران دموکرات شهرهای بزرگ آمریکا به خاطر تویيت‌ها و اظهارات جنجالی دونالد ترامپ از او انتقاد کرده‌اند. این اظهارات در مورد اعتراضات سراسری به حادثه کشتن یک مرد سیاه‌پوست غیرمسلح توسط پلیس است که هفته گذشته در مینیاپولیس رخ داد. 

کیشا لنس باتمز، شهردار آتلانتا، روز یکشنبه در گفت‌وگو با برنامه «فِیس دِ نیشنِ» شبکه «سی بی اس» گفت: «ایشان اوضاع را بدتر می‌کند.»

خانم باتمز در واکنش به تویيتی از رئیس ‌جمهوری سخن می‌گفت که این آخرهفته از «فرمانداران و شهرداران لیبرال» خواسته بود برخورد «بسیار سخت‌تری» در پیش گیرن، وگرنه دولت فدرال از «قدرت نامحدود ارتش» استفاده خواهد کرد. این شهردار گفت: «مسئله استفاده از نیروی نظامی نیست. مسئله وضعیت امروز آمریکا است. ما به نقطه عطفی در این کشور رسیده‌ایم و حرف‌های او فقط اوضاع را بیشتر شعله‌ور می‌کند و بعضی مواقع بهتر است اصلا حرف نزند.»

فلویدِ۴۶ ساله در روز ۲۵ مه در پی آن درگذشت که درک چاوین، یک مامور پلیس مینیاپولیس، چند دقیقه زانویش را بر گردن او فشار داد؛ با این‌که او سلاحی نداشت و اعتراض می‌کرد که نمی‌تواند نفس بکشد. 

آقای چاوین روز جمعه دستگیر شد و با اتهام رسمی قتل درجه سوم مواجه است. 

اعتراضات به توحش پلیس که در چند روز گذشته در مینیاپولیس و سایر شهرهای مهم آمریکا همچون آتلانتا، بروکلین، واشنگتن دی سی و واشنگتن درگرفته‌اند، منجر به تقابل بین تظاهرات‌کنندگان و نیروهای پلیس شده است که در بعضی نقاط به خشونت‌های کوچکی هم کشیده شده‌ است. این آخرهفته شاهد چندین نمونه غارت، خرابکاری و آتش‌سوزی ساختمان‌های بزرگ بودیم. 

در دو روز آخرهفته، هزاران آمریکایی در شهرهای سراسر کشور با اسپری فلفل، گاز اشک‌آور و باتوم پلیس مواجه شدند. به روزنامه‌نگاران محلی گلوله لاستیکی شلیک شده و یک خبرنگار شبکه «سی ان ان» و تیم تولیدی او روز جمعه در مینیاپولیس در حالی دستگیر شدند که مشغول پخش زنده در بخشی از شهر مینیاپولیس بودند که نیروهای گشت ایالت مینه‌سوتا قصد انسداد آن به روی عموم را داشتند. جمعی از معترضان بیرون دفتر مرکزی «سی ان ان» در آتلانتا گرد آمدند و برخی پنجره‌های شیشه‌ای آن ‌را شکستند و با اسپری، دشنام‌هایی نوشتند.

پاسخ اولیه آقای ترامپ به اعتراضات، سخن گفتن علیه افرادی بود که آن‌ اعتراضات را خشونت‌بار کرده‌اند. رئیس‌جمهوری چند سلسله توییت با زبانی با بار نژادی منتشر کرد و در ضمن تهدید کرد که دولت فدرال پاسخی خشونت‌بار به معترضان خواهد داد. توییتر این توییت‌های ترامپ را به خاطر «تکریم خشونت» ناقض قوانین این شرکت دانست. 

آقای ترامپ در توییتی نوشت: «این اوباش به یاد و خاطره جورج فلوید بی‌احترامی می‌کنند و من اجازه چنین چیزی را نمی‌دهم.» او گفت که با تیم والتز، فرماندار مینه‌سوتا، صحبت کرده و پیشنهاد داده است که اگر ایالت نیاز داشته باشد، حاضر به ارسال کمک نظامی است. 

رئیس‌ جمهوری در ادامه توییت خود نوشت: «هر دشواری‌ای که پیش بیاید، ما کنترل اوضاع را به دست خواهیم گرفت. اما وقتی غارت شروع شود، شلیک هم شروع می‌شود. خیلی ممنون!»

خانم باتمز که روز جمعه در سخنانی پرشور از مردم خواست به غارت و حمله به مغازه‌ها و ساختمان‌های شهر آتلانتا پایان دهند، تنها شهردار دموکراتی نیست که به خاطر اظهارات اخیر ترامپ از او انتقاد کرده است. این اظهارات در مورد اعتراضات ناشی از مرگ جورج فلویدِ ۴۶ ساله درگرفته‌اند که هفته پیش رخ داد. 

میوریل باوزِر، شهردار واشنگتن دی سی، که آقای ترامپ در چند سلسله توییت در روز شنبه مشخصا از او انتقاد کرد، درباره پاسخ رئیس‌ جمهوری به اعتراضات اظهار تاسف کرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم باوزِر در گفت‌وگو با برنامه «میت دِ پرس» شبکه «ان بی سی» گفت: «به نظر من رئیس‌ جمهوری مسئولیت دارد ملت را آرام کند و برای شروع بد نیست تویيت‌های اختلاف‌اندازی ننویسد که می‌خواهند گذشته جدایی نژادی در کشورمان را به یاد بیاورند.»

خانم باوزر اغلب دست به انتقاد مستقیم از رئیس‌ جمهوری که به عنوان رئیس دولت فدرال نقش مهمی در تعیین بودجه شهر واشنگتن دارد، نمی‌زند. 

اما آقای ترامپ روز شنبه تویيت کرد که خانم باوزر «همیشه دنبال پول و کمک است» اما «نمی‌گذارد پلیس دی سی درگیر شود» تا جلو معترضان حاضر در تظاهرات مقابل کاخ سفید را بگیرد. 

ظاهرا این حرف بود که بالاخره شهردار واشنگتن را وادار کرد با چندین توییت آتشین به ترامپ پاسخ دهد.

خانم باوزر نوشت: «من از شهرمان و ملت‌مان می‌خواهم در حالی که رئیس‌ جمهوری می‌کوشد بین ما اختلاف بیاندازد، با خودداری بالا عمل کنند.»

او آقای ترامپ را «مردی هراسان» نامید و گفت: «او هراسان و تنها پشت حصارهایش قایم می‌شود، اما من کنار مردمی می‌ایستم که به شیوه مسالمت‌آمیز از حقی که متمم اول قانون اساسی به آن‌ها داده  است، در پی مرگ جورج فلوید و صدها سال نژاپرستی نهادین استفاده می‌کنند.»

شهردار شیکاگو، لوری لایت‌فوت، قویا از رئیس ‌جمهوری انتقاد کرد و به خبرنگاران گفت که هدف او «قطبی‌سازی و بی‌ثبات‌سازی شهرداری‌ها و برافروختن انگیزه‌های نژادپرستان است. و ما به هیچ وجه نمی‌توانیم اجازه دهیم پیروز شود.»

خانم لایت‌فوت، مثل خانم‌ها باتمز و باوزر، زن سیاه‌پوستی است که بر صدر شهرداری شهر بزرگی قرار گرفته است که محلات و نهادهای متعدد (با ساکنان) تاریخا سیاه‌پوست دارد. 

خانم لایت‌فوت گفت: «حرفی را که واقعا می‌خواهم به دونالد ترامپ بزنم، با رمز بگویم… دو کلمه است. با حرف «F» شروع می‌شود و با «You» تمام می‌شود.»

© The Independent